Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vortex viper 1-4x24, PST eller HS?

Featured Replies

Publicerat

Funderar lite på två olika Vortex Viper kikare i omfånget 1-4x24. Båda är belysta, har targetrattar och kostar 5495 kr på Astro Sweden. Vikten uppges till 453 g vardera. Riktmedlet är detsamma på båda, TMCQ, verkar kunna användas ungefär som ett ordinärt rödpunktsikte men med möjlighet för finlir under lite lugnare förhållanden:

vortex_7_5.jpg

vortex_7.jpg

http://natur.astrosw...cq-mrad/19084-0

PSTn har mrad klick. Och höga oskyddade rattar.

Vortex%20Viper%20HS%201-4x24%20belyst%20TMCQ_1.jpg

http://natur.astrosw...st-tmcq/19078-0

HSn har moa och låga skyddade rattar.

Jag har ju hellre skyddade än oskyddade rattar, å andra sidan hellre mrad än moa..... Men det kanske inte spelar så stor roll, det kanske är väldigt ovanligt att rattarna ändrar sig när man drar omkring i skogen med bössan? Är det hugget som stucket eller vad tycker ni? Fördelar/nackdelar med respektive glugg? Hur hade ni tänkt?

Publicerat

Jag skulle inte valt PST eftersom jag anser att rattarna rör sig lite för lätt för rörlig jakt. När jag smög ut på bockpass hade det ändrat sig 3 snäpp. Då börjar det snurra runt i huvudet, har den gått ett varv plus 3 snäpp??! Självklart inte men känslan är inte rolig. Nu tejpar jag dem under jakt vilket gör dem onödiga. På banan måste jag ha dem.

Som ett bansikte på en ar-15 eller en 10-22 skulle jag valt PST.

Publicerat

Har ingen aning om hur styva rattarna är att justera så det är ju första frågan,

vidare är det omöjligt att inte veta var man är med ett par nollningsbara rattar, det är ju bara att gå ner till noll, igen för det fall att det skulle ändra sig.

Angående detta med "om det ändrar" sig,

med ett gäng tuber, stor Ziessen, PMII, Hensoldten samt ett par andra varianter har jag enbart 1 gång, av all jagad tid haft ett torn röra sig,

det var sidojusteringen på 6-24:an Zeissen som då hade gjort två klick, dvs 1 cm på 100 meter, knappast något att tala om.

______

I min tillvaro är mrad justering så mycket bättre och trevligare att jag hade gillat läget med tornen om det var normalt styva att justera samt om det var frågan om en pang som skulle harmonisera med siktet,

givet är att torn inte ser bra ut på kombivapen eller motsvarande.

/C

Publicerat
  • Författare

Tack för synpunkter så långt.

Funderingarna gäller vad jag skall toppa en drevjaktsoptimerad Sauer 200 (9,3x62) med.

Publicerat

Jo givetvis finns noll-funktionen men i en snabb situation kanske det glöms av att kontrolleras. Tror inte du skulle uppleva detta som ett jätteproblem men det gäller att du är uppmärksam.

De zeiss jag känt på med rattar krävs det att du först lyfter och sedan vrider. PST vrider du bara.

Publicerat
  • Författare

Jag drog iväg frågan om hur tröga tornen är till astrosweden. Får se vad de svarar.

Publicerat
  • Författare

Jag drog iväg frågan om hur tröga tornen är till astrosweden. Får se vad de svarar.

å här är svaret:

PST rattarna är nästintill omöjliga att ändra läge på genom att bara rubba dem mot något. Man måste aktivt ändra läget på dem. De är inte tröga att manövrera men är byggda just på sånt sätt man inte ska kunna ändra läge på dem av misstag.

Å andra sidan. är target rattarna aningen onödiga om du bara ska använda siktet till drevjakt. HS smälter lite bättre in på bössan. MOA eller MRAD har inte heller mycket betydelse vid drevjakt utan det är vid pistolskytte eller på banan då MRAD blir mycket mer intressant.

Oavsett vilket av de två du väljer lär de bli ett mycket bra val.

• 3 weeks later...
Publicerat

Någon som vet hur kvaliteten är på en Viper PST? Funderar själv på en 4-15*50. Har läst mycket om just Viper och det verkar vara positivt.

Publicerat
  • Författare

Någon som vet hur kvaliteten är på en Viper PST? Funderar själv på en 4-15*50. Har läst mycket om just Viper och det verkar vara positivt.

Har en lillebror till pst, dvs viper pa, 6,5-20x44. Den är helt ok med väl fungerande och tydlig mekanik.Gluggen är till och med mycket bra i förhållande till priset. Kan inte tänka mig att pst-n är sämre.......

Publicerat

Vet inte vilken kvalitet du söker men jag har en Weaver Super Slam Euro 1,5-6x24 på min 223.

Tog hem den själv från usa för lite över 4000:-

Till skillnad från Vortex så har även denna targetrattar som synes men för att kunna klicka så måste man dra upp rattarna och för att låsa så trycker man ner dom,när dom är låsta så lovar jag att det finns ingen risk att dom hoppar upp av sig själv.

Medförstorande riktmedel där kanske den belysta punkten är lite i största laget på 6ggr förstoring.

http://www.natchezss.com/images/products/WE800375.jpg

/Mike

Publicerat
  • Författare

Det slutade med att nyfikenheten tog överhand och jag betställde en vortex viper 1-4x24 hs..... Får be att återkomma med recension om någon månad eller två. Behöver licensen till den aktuella bössan också så klart....