Publicerat April 4, 201214 yr Hej, hoppas jag lägger tråden rätt då jag blev lite osäker. Har inte fått svara på detta någonstans. Finns det någon som besitter kunskap gällande mobiloperatörer i England, Skottland och på Irland? Vill ha det i kontantkortsform och jag antar att det är bättre att skaffa ett på plats istället för att ta med ifrån sverige då det säkerligen blir dyrare. Fungerar det att tanka på samma sätt som i Sverige? alltså att man köper en kod i affär eller använder nätet? Funkar en svensk mobil att ta med eller använder de olika frekvenzer så jag behöver köpa en på plats? Kan tänka mig att skottland och england delar nät så inom dessa borde väl samtalskostnade var densamma. Irland blir väl annorlunda och då kanske det är smidigast att ha 2 separata kort? Tacksam för svar
Publicerat April 4, 201214 yr Nu var det visserligen 6 år sedan jag flyttade hem igen men eftersom jag även är expert på både fast och mobil kommunikation så torde jag kunna svara på detta ganska enkelt De stora operatörerna är Vodafone, O2, Orange och T-mobile Kontantkort (pre paid/pay as you go) kan fortfarande vara lite bökigt att skaffa sedan bomben i Madrid men traska in på carphonewarehouse så kan de hjälpa dig på plats. Hur man tankar korten varierar lite mellan operatörerna men det enklaste är att köpa ett kort i en affär som du sedan fyller på ditt abbonemang med. I dag använder man bara GSM/GPRS/3G/HSPA/4G i England så det är exakt samma telefoner som här. Så har det dock inte alltid varit... Hatade TACS som levde ända fram till 2002!!! Skall du vara borta länge? Ditt Svenska SIM-kort funkar nämligen utmärkt utomlands, om du inte har ett begränsat abb, men det tillkommer roamingavgifter... (värst är Vodafone/Telenor...)
Publicerat April 4, 201214 yr Författare Nu var det visserligen 6 år sedan jag flyttade hem igen men eftersom jag även är expert på både fast och mobil kommunikation så torde jag kunna svara på detta ganska enkelt De stora operatörerna är Vodafone, O2, Orange och T-mobile Kontantkort (pre paid/pay as you go) kan fortfarande vara lite bökigt att skaffa sedan bomben i Madrid men traska in på carphonewarehouse så kan de hjälpa dig på plats. Hur man tankar korten varierar lite mellan operatörerna men det enklaste är att köpa ett kort i en affär som du sedan fyller på ditt abbonemang med. I dag använder man bara GSM/GPRS/3G/HSPA/4G i England så det är exakt samma telefoner som här. Så har det dock inte alltid varit... Hatade TACS som levde ända fram till 2002!!! Skall du vara borta länge? Ditt Svenska SIM-kort funkar nämligen utmärkt utomlands, om du inte har ett begränsat abb, men det tillkommer roamingavgifter... (värst är Vodafone/Telenor...) Tacl så hemskt mycket för ditt svar. Jag blir borta ett par månader.. Är det lätt att hitta butiker för att kunna köpa refill till kortet även om de inte säljer själva simkortet där? Känns bra att veta att jag kan ta med mig en telefon. Vill gärna ha en med svenska menyer men detta kanske går att ställa in annars om man köper ny på plats. Är inte duktig på telefoner och ringer/smsar endast. Tänkte lite som så här att om jag köper ett kort på plats så slipper jag betala något alls om de ringer från Sverige. Funderar även på att köpa ett kontantkort för mobilsurf. Här i sverige använder jag mig utav en Huawei E173 operatörsfri sticka, bör även denna fungera? Stort tack!
Publicerat April 4, 201214 yr Författare Såg nu att det fanns någon form av abbonemang där man band upp sig 30dagar i taget. Det kanske kan vara en ide. Då borde man väl inte behöva någon fast adress om det finns möjlighet att betala detta hos en återförsäljare. Det blir väl kanske en form av kontantkort då iofs. Jag får nog läsa på mer... Står att det kostar allt från 4p till 25p per minut. Vad dom nu menar med P? Lär ju inte va Pund haha det hade blivit dyrt per minut
Publicerat April 5, 201214 yr Pence, eller Pee i normala konversationer, 25p är ju ganska dyrt, typ 3 kr minuten. Jag köpte faktiskt via ebay ett brittiskt telefonkort/abbonemang när Android Sverige fortfarande var stängt för betalköp, sicka nötter de var då, för lite mer än två år sen och det var helt utan bekymmer, kräver iofs att man har lite ebay-vana. /Christian
Publicerat April 5, 201214 yr Författare I Sverige ringer man ofta och skickar sms gratis till de som använder samma operatör. Det verkar dock inte fungera så där borta.. Såg att man kan få lite surf och upp till 500sms gratis men då behövde man tanka på en lite större summa pengar. Tack för ditt svar Christian, ebay-vana har jag ingen. Men kan alltid se vad som finns att tillgå.
Publicerat April 5, 201214 yr Författare Startade en annan tråd häromdagen där jag sökte en gps. Det kanske vore på sin plats att köpa en androidtelefon och använda någon mjukvara till den om jag kan hitta ett sätt att vara uppkopplad till ett fast pris. Ju mindre grejer jag behöver släpa på ju bättre. Jag har en förmåga att hitta rätt i alla skogar, men så fort jag kommer till en stad så är jag relativt lost.