Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Det bidde en ny bössa

Featured Replies

Publicerat

Jo, den diskussion som tidigare dryftats har nu resulterat i att "plastbössorna" får sällskap av ett stycke vackert trä i skåpet (dåligt mobilfoto taget i butiken, men jag gillar verkligen djupet i ådringen). Till slut gjorde jag också det, i mitt tycke, smarta valet och tog den i 308. En kaliber jag trivs bra med och självklart är det praktiskt att jag redan har laddverktyg/hylsor/friflyktsmätarmojäng och annat. Går ju alltid att köpa till pipor vid behov :P

Dock gjorde jag en helomvändning när det gäller optik. Bössan ska kunna användas främst vid drevjakt, men även i andra sammanhang. Efter att ha läst en hel del översvallande recensioner, och framför allt ett mycket gott omdöme från en person som jag har fullt förtroende för, så blir det faktiskt ett japantillverkat Ultimax6 1-6x24. Har själv inte sett det ännu, så det är lite grisen i säcken, men det ska bli spännande.

post-5304-0-46654100-1333603730_thumb.jp

Publicerat

Siktet kan jag inte utala mig om. dock väldigt fin bössa du skaffat dig!

Publicerat
  • Författare

Tack, jag är själv mycket nöjd. Jag får återkomma med utlåtande om siktet när jag fått det...

Publicerat

Ja, det var sannerligen en tjusig pjäs! Jag trivs också suveränt med .308. Trevlig kaliber.

Publicerat

Det var en vacker bössa! :)

Publicerat

Är det en Blaser? Snygg var den i alla fall =)

Publicerat

För att vara en Blaser, så stod man ju ut ovanligt bra med att titta på den bössan! Betydligt trevligare än dussin-tupperware-bössorna från samma fabrikant :P;)

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Dr Krall, det värmer extra mycket, jag förstår att det tar emot lite när det inte är en Sako... :D

När licenshanteringen är klar, har jag en finne, en italienare, en tjeck - och nu då en tysk, i skåpet. Saknas väl bara Bellman...

Publicerat

Riktigt fin bössa, har en polare med samma sikte och det är väl inget dåligt kikare direkt :-)

Publicerat

porrig bössa :wub:

Publicerat

Dr Krall, det värmer extra mycket, jag förstår att det tar emot lite när det inte är en Sako... :D

När licenshanteringen är klar, har jag en finne, en italienare, en tjeck - och nu då en tysk, i skåpet. Saknas väl bara Bellman...

Bellman måste såklart vara en Flodman. ;)

Så har du en svensk med. :)

Publicerat

Trevlig! ^_^

Jag var inne på att köpa en R8 black men den är ju så satans mysko stockad att jag inte fick det att fungera med min kropp... <_<

Sen var det ju det här med priset också... Med Safari kolv så landade den på gigantiska pengar - pengar man kan bygga en custombössa för - så det projektet lade jag på is en stund.

Har ju en .416 Rigby på "att-göra" listan också...

Siktet du har valt låter spännande och det vill jag höra mer om när den anländer!

Jag törs testa oortodoxa sikten själv till allas förtret för nog sjutton är det fler än tyskarna som kan peta in några glasbitar i en toarulle :P

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Okej, bössan är inskjuten enligt konstens alla regler och jag blir bara mera nöjd för varje besök på banan. Var till och med nere en kväll på skyttesällskapets 300m bana, de har elektronisk rapportering som inte klarade att registrera smällarna med den ljuddämparförsedda Tikkan, men det gick förvånansvärt bra att skjuta med Blasern och 6x förstoring istället (tog ett tag innan jag fattade vad problemet var med Tikkan, för övrigt... "kan jag verkligen ha bommat tavlan helt??").

Kikarmontaget blev tillräckligt lågt, tillsammans med den kolven, för att passa min anläggning så jag slipper modifiera den för justerbar kolvkam - åtminstone tills jag köper ytterligare pipa. Glädjande, för även om de jobb jag sett varit mycket snyggt gjorda vill jag helst inte skära i den.

Så till frågan om ljuddämpare... Under hela planeringsstadiet för den här pangen har min inställning varit helt klar, en smidig dämpare ska på! Det är befriande skönt att kunna gå ut på jakt utan att behöva hörselskydden... MEN, pipan hade öppna riktmedel monterade vid leverans, och nu har jag ta mig tusan ändrat åsikt. Det är ju faktiskt en klar fördel att ha dem kvar (ja, ja, jag hör de djupa suckarna från alla er rutinerade hundförare, "fattade du inte det från början" ... <_< ) Mitt resonemang bygger på att kornet ryker vid montering av dämp, men det ska väl finnas någon A-Tec där monteringen möjliggör att ha det kvar? Någon av er som har sett sådan konfiguration, och i så fall, blir det vettigt eller är det för mycket kompromiss ?? Erfarenheten säger att det är sällan man kan få det bästa av två världar...

Hur som helst, jag förstår nu de lovord som brukar spridas över dessa bössor, och det känns alltid bra när man är nöjd med ett köp. Ska jag hitta något att gnälla på så är det väl att det är liiite knöligt att ladda magasinet med en lågt monterad tub, eftersom det är en R93 utan det löstagbara magasinet.

Må gott och ha en trevlig Nationaldag!

/B

Publicerat

Grattis till en fin bössa!