Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

såga org 1640 kolv till de bättre.

Featured Replies

Publicerat

Finns ett antal personer som har såga isär org hva kolven o lagt in mer trä för att höja kolvkammen.

Söker lite bilder på denna operation. har trälim hemma samt tvingar o övriga bra o ha saker.

Så lite bilder hade varit guld då jag hoppas ha den klar tills måndag för då jäklar ska det dödas ( papper )

• 7 months later...
Publicerat

Finns ett antal personer som har såga isär org hva kolven o lagt in mer trä för att höja kolvkammen.

Söker lite bilder på denna operation. har trälim hemma samt tvingar o övriga bra o ha saker.

Så lite bilder hade varit guld då jag hoppas ha den klar tills måndag för då jäklar ska det dödas ( papper )

Jag har också haft idén att göra detta. Såg att du lagt upp denna tråd för ett gäng månader sen. Har du hunnit göra det än?

Annars till er övriga; info om hur och bilder tack:)

Publicerat

bara chansa. går det åt helvete kan du få köpa en annan 1640 av mig ;)

Publicerat

Svarar lite ödmjukt sådär åt Turbo Hunter, han har bäddat ner byssen i en Boyd laminatare, köpt av mig.:)

Publicerat
:)
Publicerat

Laminatare från boyds är precis vad jag tittat på som slutgiltig "fin-fix" till bössan. Vet du EXAKT vilken modell han köpte? Sett lite olika om folk köpt large/small ring mauser stocken, och jag vill VETA innan jag beställer. Bössan jag har är alltså en 1640 i kaliber 30-06 och med (tyvärr) alu underbeslag.

Jag skulle bli sketa-glad om du kunde svara på det:) för sen tar jag fasen och beställer en:)

Publicerat

bara chansa. går det åt helvete kan du få köpa en annan 1640 av mig ;)

Chansa mitt under jakt-säsong?! Nej du, hade det däremot varit mitt i sommarn hade sågen åkt fram på en gång:) men nu är det enda bössan jag har, så den får duga atm:)

Håll din redo för försäljning dock, jag klantar säkert till det i april! :)

Publicerat

hehe det låter smart.

hoppas det går bra annars är det bara höra av dig. har en 1640 30-06 som gått under 50 skott i skåpet till ingen nytta.

Publicerat

Han har en large ring stock, det krävde myyyyyycket bäddmassa.;)

Publicerat

Han har en large ring stock, det krävde myyyyyycket bäddmassa.;)

Är det då smartare att köpa en small ring? Eller funkar bössan bra som den är idag?

Blir den enda faktiska skillnaden mellan small/large-ring mängden bäddmassa? Eller finns det andra för/nack-delar med de olika stockarna? Eller är det ens möjligt att få ner nämnt system i en small ring?

Min plan är att beställa hem en stock och låta en smed passa in systemet och montera det tillsammans med sikte. Sen tar jag och skjuter in bössan själv:) jag vill endast nya stock, trycket gillar jag redan:)

Är det jättesvårt att få ner systemet i stocken samt bädda det? Jag tänker på hur en smed skulle reagera på arbets-förslaget.

Vad behövde Turbo göra? Och hur lång tid tog det?

Smeden jag har pratat med har bara passat in en 1640 i en hougestock innan. Och han tycker det är svårt att över mail svara på hur mycket jobb det är med en laminatare från boyds.

Då givet att jag berättat om mitt system(vilket jag köpte hos honom) samt tilltänkt stock. Sen vet jag att han har massa annat att rodda med för tillfället, och att han antagligen tycker det är jobbigt att planera jobb för april redan nu:)

Jag vill ju få det här gjort, men jag vill gärna känna mig mycket säkrare först innan jag beställer prylar. Det blir ju lätt att slantarna rinner iväg när man håller på med jakt och skytte:)

Ps. Jag är ledsen att jag kapade tråden totalt här, iaf för en stund:) ds.

Publicerat

Båda funkar, small ring sägs passa bättre. Detta är dock smedens jobb, du bör prata med honom om det.

Publicerat

Båda funkar, small ring sägs passa bättre. Detta är dock smedens jobb, du bör prata med honom om det.

Tackar för svar. Har mailat smeden mina funderingar så nu får vi se vad som blir svaret:)

Publicerat
  • Författare

Mkt jobb krävs för o få den o passa. Min passar men passar fult som fan rent ut sagt.

Dock kvittar de för min del då bössan är en ren o skär bruksbössa o används på så vis oxå.

Men den hade dock mått klart bättre av lite finputsning samt bädda igen lite varstans för syns skull o sen då lite ny lack på kolven. Pipan är mattsvart så ja du förstår säkert resten hur jävlig den ser ut!

Publicerat

Inte så svårt - lägg ett snitt från näsan(i höjd med tumgreppet) och sedan parallellt bakåt till kappan. Plugga och limma en lagom träbit. Slipa och polera den snyggt. Oljebona. Klart.

Ska se om jag inte kan hitta en bild på en kolv med en kil i.....

Publicerat

Inte så bra bild......

kolv.jpg

Men man kan se en kil och en förlängning. och var snittet ligger.

/T

Publicerat

Det var ju fan så snyggt!

Och min kommer och bli slit och släng bössa th:)