Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ang vak på gris

Featured Replies

Publicerat

Hur länge sitter ni egentligen, jag har precis börjat med detta och måste säga: Fy fan vilken puls jag får! när det prasslar i backen, vill ju inte gå hem. Det har nästan gått överstyr med tiden jag suttit i kojan trött som fan hela dan efter och en förbannad sambo som blir väckt halv fem när jag kommit hem.

Så hur gör ni? Hur vet man att det är dags att gå hem?

Sent from my X10i using Tapatalk

Publicerat

Jag är lat och bekväm.

Spridaren är ställd på 19.00, jag sätter mig oftast en kvart innan och sitter sen till 21.00-21.30 som längst. Sen finns det tillfällen då jag sitter något kortare/längre.

Det där med att sitta och glo hela nätterna har jag inte riktigt förstått mig på, men att förstöra efterföljande 1-2 dagar för att man inte fått sova som folk är inte ett alternativ för mig.

De som sover i kojan med larm är en sak, men då har det ju gått till överdrift tycker jag. Jag sitter vid åteln för att det är skönt att komma hemifrån en stund, sitta och klura på än det ena än det andra. Bara vara helt enkelt. Kommer det en gris så gör det, kommer det ingen gris är det bara att hoppa i säng när man kommer hem. Det har sin tjusning det också :wub:

Publicerat

Nu är ju jag ingen åteljägare. Men skaffa en åtelkamera så du får koll på vilka tider de brukar va där.

Sen är det där med sömn lite överreklamerat. När den riktiga jakten drar igång i augusti så kan man jaga nätterna en hel vecka i sträck. :)

Publicerat

Är ingen åteljägare direkt men jag brukar säga att smakar det fortfarande tandkräm i munnen när man vaknar så har man sovit för lite ^_^

Åtelkamera är melodin.

Vill man inte lägga pengar på det så kan man använda åtelklocka.

Billigast lösning så riggar man en batteridriven väckarklocka så den stannar när nått är på åteln.

Funkar bäst om man har någon form av låda som man lägger över maten.

Bind ett snöre från lådan till batteriet på klockan.

Flyttar grisen lådan åker batteriet ur klockan som stannar och man har en tid att gå efter.

Obs måste vara en klocka med visare.. digital funkar dåligt ;)

Publicerat

Stackars savona, vilka angenäma problem! :D

Jag känner igen mig exakt då jag började med åteljakten! I början satt jag i ett skrangligt torn och hade krupit ner i en sovsäck, men det kom jag snart på inte var vidare bekvämt.. Kojor byggdes!

Där låg jag över många nätter tills det intresset mattades av.. Nu räknar jag istället ut vilka tider grisarna besöker åtlarna, med hjälp av åtelkameror och då blir det max 2-3 timmar i kojan. Roligare än så är det tyvärr inte idag! :mellow:

Publicerat
  • Författare

Vi har inte aktivitet på åteln förrän vid 2 tiden så det blir ju mittinatten ändå men om vi hade kunnat fodra in svinen lite tidigare så kanske vi sluppit sitta till svinottan för det ärsom ni säger, man blir ju inte människa förrän efter ett par dagar.:blink:

Publicerat

Savona - var ligger åteln i förhållande till skog o tätningar? Är det ute i det fria så känner de sig som tryggast då det är mörkast

Publicerat

En liten filosofstund på 2-3timmar får räcka, om det nu inte hänt nåt speciellt. Känner flera som sitter nätter i sträck, tror risken att ledsna på jaktformen är större då. Sätt dig vid tolvslaget då, om dom nu brukar dyka upp vid två.

Publicerat
  • Författare

Åteln ligger i skogen nära åkermark och en tätting men den är rätt ny ca en månad ungefär, vi får väl avakta och se vad som händer framöver. Jag har satt mig vid elva tiden och suttit tills fyra halv fem och det är ju rätt själv destruktivt kanske tolv till tre ringer lite bättre :-)

Sent from my X10i using Tapatalk

Publicerat

Varför chansa? Upp med en åtelkamera! :)

Publicerat

Jag sitter max 3 timmar om det inte har hänt något men hör man aktivitet eller så i närheten kan det bli en extratimma.