Publicerat April 6, 201214 yr Hej Fick hem min comfort för ca 1 vecka sedan och har skjutit ca 100 skott. Men den laddar inte om 24 grammare. Tänkte skjuta ett par jaktstigar på måndag och börjar få lite panik. Nån som har tipps på vad jag skall göra för att den skall ladda om lättare? Vill ju kunna använda den på jaktstigarna och lerduveskytte annars är vittsen borta med bössan. Vilken ammo används vanligen i gyttorp cup? mvh
Publicerat April 6, 201214 yr Författare Ja det kanske är det som gäller har nog skjutit 50 jaktskott. Synd att duv jakten gick så bra annars kunde man ju piskat iväg allla gamla 32 grams 6or, Ska man plocka isär och smörja nått nu när den är ny? La bara en tunn hinna med olja och torkade av inne i patronläget. mvh
Publicerat April 6, 201214 yr Shit va trist! De skott du skjutit, vad är det för något? Har för mej att när jag köpte min vart jag rekomenderad att skjuta normala jaktladdningar några askar innan man gav sig på de lättare.. men det sket sig för mej, "sköt in" min med 24 gr stål men trots det så har den fungerat utmärkt. Enda gången jag haft trassel var med en genuint svinusel batch Gyttorp Lead Max som fyllde systemet med oförbränt krut. Annars tar den allt. Testa att dra ngr smällar med något riktigt kraftigt för att "nöta" väck ev friktioner i slutstyckshuvudet. Därefter gör du rent bössan grundligt, gör rent spåren slutstycket löper i och även spåren som slutstyckshuvudet låser i pipan. Sätt sen ihop grejerna och skippa allt vad olja heter. Då har du nog gjort vad du kan. Rimligen skjuts Gyttorp Cup med någon form av blytrap från Gyttorp. Med lite flyt så är det någon mer påkostad variant som är lite rappare, då borde det fungera. En annan grej är hur du håller bössan. Har du en lite dålig anläggning och ett ganska mjukt tryck mellan kolv och axel så får inte bössan det motstånd den behöver för att ladda om.. men jag har svårt att tro att detta skulle vara problemet.. Fuska där och det gör hyggligt ont att skjuta. Trots att det är en halvautomat så är den faktiskt ganska elak rekylmässigt om man jämför med andra automater, jag fick nästan en chock när jag sköt de första skotten med den.. Men testa några elaka smällar, gör rent noga, och sen testa igen. Mvh!
Publicerat April 6, 201214 yr Kontrollera kolvbulten, drar man den för hårt kan det bli problem. Den ska dras så att kolven sitter där den ska, absolut inte mer. Comfortech gör att du kan spänna muttern hårdare än så eftersom kolven flexar. Torka ur fabriksfettet överallt. Slit in den med 100-200 jaktpatroner. Rengör. Stryk pistongen som sitter bak på slutstycket med oljan du får med i kofferten. Lägg även lite olja i spåren där slutstycket glider. (CLP eller annan flyktig kvalitetsolja går såklart med bra) Tunna lager! Testa detta så får vi se om den inte jobbar åt dig sen.
Publicerat April 6, 201214 yr Författare Tack för alla tips. Har nu tagit bort pipan/framstock och gjort rent tordes inte ta bort rekylfjädern osv, Gjorde rent alla spår osv till slutstycket. Fanns lite skit i alla fall. Har letat på 10 gamla 12-76 or som man inte ser grovleken på samt ett 70 tal 36grammare. Hoppas nån kompis är lite sugen på lerduveskytte i grisvädret. Återkommer med resultatet. mvh
Publicerat April 6, 201214 yr Börja med att riva ner bössan och ta bort all gäg som är i den. Olja inte in. Sedan hammra ett par askar jakt skott 42-52gr. Kolla bulten som någon skrev. låt bössan stå uppspännd jämt. Har kört dett på alla automater jag haft och dem har svalt de mästa vissa till och med. Gyttorp lead Max. Lycka till S
Publicerat April 6, 201214 yr Författare Hej Nu har jag varit och skjutit en del. Sköt ca 60-70 jaktskott och efter det en ask 24 grammare. Det verkar vara rätt medicin för jag hade bara 1 eldavbrott. Hade en 5-6 gamla lead max som den laddade om. Hoppas den sköter sig på måndag. Tack för hjälpen! mvh