Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vo variationer - tänkbara orsaker?

Featured Replies

Publicerat

God fortsättning på er! (det säger man väl även under påsken...?)

Var och sköt några serier idag, för att jämföra några laddningar i 308. En sak som förvånar mig är de variationer jag får i utgångshastighet på mina laddningar jämfört med fabriksladdad. Jag skjuter med 167 gr Scenar, bakom vilken jag hade 43,5 gr N140. Variationen låg mellan 798 till 811 m/s, medan den fabriksladdade - där de såvitt jag förstår använder 44,8 gr N150 - låg väldigt jämnt med endast marginell avvikelse från 815 m/s. Även i mitt fall användes oskjutna Lapua-hylsor. Som ganska orutinerad handladdare är jag noggrann med momenten, och krutet vägs upp med en digital RCBS-våg som jag testat mot min manuella för att verifiera dess exakthet.

Vilka andra tänkbara orsaker kan ligga bakom? Kan det löna sig att investera i en förpackning N150, kan krutets förbränningstakt påverka även en sådan parameter som nämns ovan?

Tacksam om ni vill bidra till att öka mina kunskaper...

Cheers, /Bosse

Publicerat

Att ha en ES på 13m/s är inget konstigt.snarare mycket bra.

Jag har aldrig skjutit någon fabriksladdning som haft mindre ES än vad mina handladningar har så ta dina fabriksvärden med en nypa salt,kanske just dom skotten var från en extremt bra batch.

Dock har jag mycket bra erfarenhet av just N150 till 308 och jämna hastigheter,min nuvarande har ett ES på 8m/s.

/Mike

Publicerat

du har förmodligen inte kommit upp i tillräckligt tryck i patronen för att få jämna hastigheter. jag har haft liknande och om man sträcker sig bara lite till i laddvikt om du inte redan har trycktecken, kommer hastigheten öka lite lite och det blir jämnare/bättre förbränning = jämnare hastighet.

Skulle jag tro...

Publicerat
  • Författare

Tackar för det, båda svaren hjälper mig! Lapua anger 44 som max, så jag har lite marginal kvar att testa med, men det kan nog vara en bra ide att testa N150 också. Träffbilden var helt ok med tanke på skyttens förmåga, kanske 40mm och något bättre i det senare fallet, så det har inte någon jaktlig betydelse. Men man söker ju alltid ;)