Publicerat April 9, 201214 yr Var nu under påsken och övningssköt med min blivande studsare, Det är en HDF okänd modell med ett aimpoint 3000 på. det jag reagerade på var att avtryckaren small av på en gång, inget mellanläge, utan den var helt stum och jag upplevde att det var svårt att få till ett bra avtryck. Är det bara jag som är en ovan skytt eller är detta normalt? Alltså jag är van att när man lägger fingret på avtryckaren och trycker lite så följer den med innan man känner ett större motstånd och där efter så smäller det, nu så var det motstånd och smäll på en gång. känns som varje skott trycks iväg och inte "kramas" iväg om det är någon som fattat vad jag skrivit Är detta normalt och jag bör öva mera, eller är detta något jag kan och bör göra något åt. Vad ska jag göra då? Antar att jag bör lämna in bössan till någon isf, vart gör jag då det i närheten av Sundsvall om det finns någon?
Publicerat April 9, 201214 yr Som det låter så är det inget fel på bössan. Du är van vid tryckpunkt... Dvs att avtryckaren är "slapp" några mm först innan du kommer till trycket. Detta är vanligt på luftvapen o vissa äldre vapen. HDFen har direkttryck dvs att avtryckaren är fast eller hur man ska förklara det... Vikten på trycket bör för normal jakt ligga runt 1,0-1,5 kg enligt mitt tycke. O trycket ska vara rent o fritt från släp. När du trycker av så ska det vara som att bryta av en glasbit skulle man kunna säga
Publicerat April 10, 201214 yr Författare Okej, då är det bara till att öva med denna så man får till bättre avtryck Känns då som jag bör låta 22lr vara då avtrycket skiljer så pass mycket åt att jag inte dra så stor nytta av den träningen eller har jag fel? Nu har jag skjutit några magasin med normas 308win GT men det är alldeles för få skott och jag är för osäker med avtrycket för att säga om den passar bössan eller ej. Men om det visar sig att den passar bra, hur passar denna ammo om jag skulle vilja jaga skogsfågel nästa säsong?
Publicerat April 11, 201214 yr Ta med bössan till någon som är duktig på vapen o be han att känna på trycket Svårt att läsa sig till om det måste justeras