Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kajor!

Featured Replies

Publicerat

Vill ha era tips på jakt efter Kajor.

Kajorna härjar på gårdarna här omkring.

Skulle vara roligt att ge dom ett ordentligt rapp.

Uv-bulvan, Mid-Pipa , rävskinn, duvsnurra mm

Vad är det effektivaste?

Huggarn

Publicerat

Vill ha era tips på jakt efter Kajor.

Kajorna härjar på gårdarna här omkring.

Skulle vara roligt att ge dom ett ordentligt rapp.

Uv-bulvan, Mid-Pipa , rävskinn, duvsnurra mm

Vad är det effektivaste?

Huggarn

Spana in Kråkjakt tråden, det är en bibel inom jakt efter Kråka, kaja, skata vid detta laget!

Publicerat
  • Författare

Ska göra det.

Men behöver ändå heta tips på Kajjakt!

Måste hjälpa bönderna här på gårdarna.

Publicerat

Jag har glesat ut min kajkoloni mha min 17HMR. Rätt ineffektiv jakt, det blir inte många fåglar per tur men några har det allt blivit.

En intressant bieffekt är att åtskilliga kajpar har valt att flytta vidare till andra boträd än de jag har på min mark. Nu har starar kommit och tagit sig an de ledga bohålen. Ett klart lyft tycker jag!

Publicerat

Gjort ett rätt stort antal såna här rajder faktiskt.. Och mitt recept är utan någon som helst tvekan uven!

Visst, det kan säkert funka med bulvaner med om man är varm i kläderna med den jaktformen men jag tycker nog att uven är roligast.

Receptet är att invänta den totala invasionen, brukar ske när de fått ut ungarna runt midsommar och sen några veckor senare. Aldrig begripit det där verkar som de har behov av olika typer av föda vid olika tidpunkter på året.

Hur eller hur! Runt midsommar här i Roslagen har de första rycket och kan då bli urjobbiga för bönderna. När de på allvar anfallit en gård så försöker jag få med 2-4 DUKTIGA skyttar och sen kör man dit snortidigt. Ofta flyger kajorna över hela gården, man tappar en hel del fågel om man bara ställer ut på strategiska platser. Då använder jag uven så jag får in i princip alla fåglar på ett och samma ställe. Ställer två bössor vid uven som skjuter först och sen de andra två där kajorna ofta drar efter påskjutning. Skjuter man på dem på ungefär samma ställe varje gång i deras cirkel kring uven så får man effekten att de drar alla åt samma håll och då kan man ge sig på dem igen.

Öppna borrningar, billigast tänkbara plugg och jävligt mycket just plugg brukar vara receptet..och en förstående omgivning för det brukar kunna bli riktigt riktigt mycket skjuta!

Kör man samma race nu så får man sällan lika bra utdelning och kajorna kommer garanterat åter smäller man på dem runt midsommar OCH får träff dvs kajorna flyger hårt på just den gård där du jagar den morgonen så är resultatet att de drar från den gården ganska länge. Detta kan med fördel kombineras med att man ger sig på dem inomhus med luftgevär, galet effektivt om man kan hindra dem från att dra ut.

Har en lösdrift som tidvis är smetfull av fågel.. När kajorna är inne så rullar jag ut ett camonät som en brandslang vid ena porten och petar igen så de inte kan ta sig ut den vägen. Medans man gör det så sätter minst två bössor igång på motsvarande gavel att skjuta på de som kryper ut under den proten. När man dragit åt säcken så har man snuskiga mängder kajor inne, två hagelbössor som bränner plugg kusligt fort på ena gavlen.. då går man in med luftgeväret med. Ungkajorna blir så stressade att de fattar inte att de kan flyga ut så de måste man nöta ihjäl inomhus. De vuxna drar och får ett varmt mottagande av hagelskyttarna.

Får man till detta så tar man i princip allt.. eller nja i början drar ofta rätt många vuxna kajor åt gången och då tappar man en del fågel men oftast kan man skjuta läskiga mängder.

Detta kan behöva göras om men oftast så fattar de budskapet. Jag brukar även köra såna här race på natten men då uteslutande med luftgevär.. sanslöst effektivt.

Och bönderna rapporterar att efter dessa raider så brukar det bli väldigt lugnt så jag måste säga att det funkar över förväntan.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Ok.

Men behöver göra ett par raijder mot kajorna nu innan den 15/4.

Heta tips mottages.

Publicerat

Det heta tipset är att vara flera,

se ovan och vara beredd på att skjuta snabbt och intensivt.

Det är frågan om att sätta så stor press på fåglarna att de inte vill vara där på platsen.

/C

Publicerat

Ehh.. ? Är det reella problem på gårdarna så finns bra möjligheter att kupera kajor jml skyddsjaktsparagraf. Gör man det före 15/5 lite beroende på vart i landet du befinner dej så riskerar du inte att några ungar svälter ihjäl i någon bohåla.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Har bara en gammal plast uv!

Den funkar inget vidare vart fall på kråkor!

Eller går den att pimpa enkelt?

Men funderar annars på Mid-pipan och rävskinn!

Publicerat

Paradoxalt nog så funkar en plastuv bättre på kajor än kråkor.. En död kaja i klorna på limpan och testa?

Mvh!

Publicerat

Jagar kaja på gård över kråkbulvaner av plast. Nu är det bara andra säsongen och därmed något svag empiri.

Jag sätter ut bulvanerna på ett fält som är väl synligt ifrån de taknockar och träd som kajorna brukar husera i.

jag sätter en bild där 7-10 plastkråkor utgör sidoflanker, 3-5m mellan varje kråka i flanken och ca 30-60m mellan flankerna. Flankerna i sin tur börjar ca 15-20m ut från gömslet så du får en flank på höger resp vänster sida i din skjutriktning.

'Flankformationen' (bildlänk) var ett tips som jag fick från hs_merkel här på forumet.

Skjutna kajor riggar jag mitt i bilden, mittemellan de två flankerna, i en tät grupp. Skjutna kråkor förlänger jag flankerna med, utåt från gömslet sett.

För att krångla till beskrivningen lite så kan man säga att jag vinklar flankerna ut från gömslet så det är 20-30m mellan flankerna närmast gömslet och 40-60m mellan flankerna längst bort från gömslet. Men det kan jag inte säga om det är bättre eller sämre att ha flankera rakt ut eller vinklade m a p hur det drar kaja. Men det känns enklare att skjuta på det sättet.

De gånger någon kråka eller kaja väljer att slå så har inflygning och slag hittils skett mellan flankerna. Överflygningar och cirkling sker dock lite hur som helst över och runt bilden. Ifall det kommer in kråkor som vill hävda revir med skrik och skrän så brukar de hålla sig strax utanför eller direkt ovanför en av flankerna.

I år provade jag även att rigga bulvaner och gömsle så jag har ett träd stående ca 30m bakom gömslet (d v s träd, gömsle och bulvanbild ligger i linje). Detta ger även tillfällen på de kajor som hellre väljer att betrakta ifrån ett träd (vilket blir vanligare mot slutet av jaktdagen) än att göra en överflygning.

I övrigt tycker jag det går sämre och sämre desto längre dagen lider såtillvida att kajorna blir mer och mer försiktiga och färre och färre vill komma tillbaks till gården mellan varje salut. Men desto tidigare man får ner kajor i bilden desto bättre drar det in de kajorna som är där. Eftersom jag ännu inte skaffat ngn extra frys att lägga fällda kajor i och inte vill ha kajorna bland min mat, så börjar dagarna alltid med enbart plastkråkor. Men det skulle antagligen fungera ännu bättre med enbart nerfrysta kajor som blir fler och fler för varje jakttillfälle.

Kajor bjuder inte gärna på dubblé så desto fler bössor desto bättre.

Provade förra säsongen att sätta plastkråkorna i en tätare konfiguration (pil mot vinden med ~1m mellanrum eller parvis) men min upplevelse är att det blev mindre kontrollerat såtillvida att slag, inflygning och överflygning skedde på godtyckligt avstånd och i godtycklig riktning utanför bulvanbilden och när man fyllde på med mer skjutna kråkor i den reda täta bilden så kom inte en enda kaja in. Under mina kajlösa morgnar i gömslet kunde jag kunde jag däremot se hur kråkor läger väldigt mycket tid och energi på att jaga bort kajor (och duvor) från fälten och träden med skrän och skrik. Så kråka kan nog lika gärna verka avskräckande som lockande för kajorna.

Därför tror jag mer på att ha det glest mellan kråkorna och tätt mellan kajorna ifall man vill skjuta kaja. Jag blåser heller inte i kråkpipan om det inte är specifikt för att få in kråkor som är i närheten, för min upplevelse är att när det börjar skräna från kråkpipan så är inte kajorna såvärst sugna på att komma närmare, har hänt att de t o m vänt bort.

På sommaren fungerade det inte alls med bulvanerna, inte ens en överflygning. Men denna sommaren blir det nog till att prova på Hipshot's tips :)