Publicerat April 10, 201214 yr Gokväll, jag är inte ute efter att starta ännu en diskussion om ifall slug borde vara tillåtna i fler situationer och i fler vapen än vad som är fallet idag Däremot så vore det intressant att höra vilka erfarenheter ni har från de situationer där vi idag får använda slugs eller liknande projektiler, jag tänker då främst på eftersök av vildsvin eller för den delen annat klass 1 vilt. Jag kom att prata med en gammal jägarkompis häromveckan som är en av de mer erfarna eftersöksjägarna jag känner när det handlar om vildsvin, han hade under de senaste säsongerna använt en slug/sabot från Lettland (tror jag) med enligt honom imponerande resultat. Jag hittade dem på nätet under http://ddupleks.com/index.php/en/ Är det någon som använt eller känner till dessa? Henrik
Publicerat April 10, 201214 yr Läste en test av dessa i en jakttidning för ett tag sedan, det verkade vara imponerande. Lite olika konstruktioner och egenskaper.
Publicerat April 10, 201214 yr skjutit vildsvin med slug, kommer inte annvända slug , speciellt inte remmington, alldeles för veka kör nu med brenneke istället, dock inte skjutit något med det än
Publicerat April 10, 201214 yr Jag har fingrat lite på Hexolit och jag vet att det eventuellt snart finns en svensk ÅF De är totalt värdelösa för jakt (anser jag) eftersom de devasterar allt i sin väg men som ammunition för att avliva vid eftersök är de riktigt bra! Nu gör jag i princip inga eftersök längre men hade jag det så skulle det absolut vara en kombo som jag hade utvärderat direkt! Ballistiskt är de faktiskt riktigt bra också vilket är en lika viktig parameter! Fast maken till större köttförstöring får man nog leta efter om man drar en sådan i spjälstaketet på diagonalen...
Publicerat April 11, 201214 yr Författare Min egen uppfattning om slugs och brenneke är möjligen lite ålderstigen och inte helt uppdaterad. Det är uppenbart att det händer en hel del på detta område och att det numera finns projektiler som uppträder på ett helt annat sätt i viltet än vad vi (eller möjligen jag) är vana vid. Såvitt jag förstått de hela så finns redan en ÅF och ett antal handlare runt om i landet som för dessa plugg. Henrik
Publicerat April 12, 201214 yr Har skjutit en del vildsvin med slug i drillingen och är väldigt kluven till resultatet. De ger ju mkt effekt men på väldigt kort sträcka, alltså att de "tömmer" sin energi så snabbt. Ibland hinner projektilen nå genom vitala delar innan den tröttnar, ibland inte. Har skjutit flera stora vildsvin med inkapslade slug i frambogen.
Publicerat April 12, 201214 yr Författare Torkel, jag har rätt begränsad egen erfarenhet av slug till vildsvin men den erfarenheten jag trots allt skaffat mig har inte gjort mig till anhängare av slugs. Precis som du själv konstaterat så har jag upplevt att de levererar stor effekt men på en rätt kort sträcka. Med andra ord så har penetrationen varit väl kort för min smak. Det som gjorde mig nyfiken den här gången var att den gamle jaktkompis jag kom att prata med hävdade att dessa nya slugs var väsentligt bättre än de han tidigare provat. Precis som Wizard så tyckte han att de stökade till grisen rätt ordentligt men samtidigt så var de riktigt effektiva på att få grisen på plats. Henrik
Publicerat Juni 30, 201213 yr Någon som provat brenneke/slug vid eftersök på älg? Känns lockande att ta med pumpen istället för studsaren när man letar igenom granplanteringar och liknande.