Jump to content

Tips på bågar för jakt

Recommended Posts

Hej

Jag är en nybörjare på pilbågar och ska börja skjuta på tavla. Men jag vill ha en båge som funkar till jakt. Så jag tar gärna emot tips på alla möjliga bågar.

Personligen vill jag ha en traditionell båge och ingen hihgtech compoundbåge (gillar oldschool) till att börja med allafall men tips om compound tas gärna emot med.

/RH

orustfredrik

Hej Robin!

Jag tycker att du är inne på rätt väg!

Du måste dock inse att det är en smal väg att vandra på om du vill bli tillräckligt säker för att till slut nedlägga vilt med traditionell båge.

Det svåra är att varje gång göra exakt samma sak. Samma draglängd, fattning om bågen, släpp etc.

Egentligen är det inte så svårt att lära sig det. Det svåra kommer när man vill sätta pilen på lite längre håll. Att klara tex det danska skjutprovet med långbåge eller recurv är ganska få förunnat.

Men om du vill bli duktig så ska du lägga en seriös grund. Ev olater du skaffar dig i starten kan rota sig ordentligt och bli riktigt besvärliga att bli av med.

Om du inte är byggd som en bjässe skulle jag rekomendera dig att börja med en båge på 30-40 pounds och träna teknik. Att börja med en jaktbåge blir för det mesta för tungt och leder oftast till orena släpp, att man inte orkar komma till samma ankringspunkt etc.

Ta kontakt med en klubb som skjuter trad, inte bara compound eller recurv med strängvandring. Börja med en lätt båge och öka tyngden eftersom.

Men kom inte å säg att ingen sa att det var en bred väg du valde;-)

Men det är fantastiskt roligt!!

Lycka till!

• 5 months later...
Roland Emanuelsson

När det gäller val av båge finns det en uppsjö att välja bland. Själv fastnade jag för en "Hunter Predator" 60# TD jaktrecurve från Hunters Niche i Michigan USA. Mycket bra båge för pengarna, ca 6000:- inkl frakt.