Jump to content

Tips på bågar för jakt

Recommended Posts

Hej

Jag är en nybörjare på pilbågar och ska börja skjuta på tavla. Men jag vill ha en båge som funkar till jakt. Så jag tar gärna emot tips på alla möjliga bågar.

Personligen vill jag ha en traditionell båge och ingen hihgtech compoundbåge (gillar oldschool) till att börja med allafall men tips om compound tas gärna emot med.

/RH

orustfredrik

Hej Robin!

Jag tycker att du är inne på rätt väg!

Du måste dock inse att det är en smal väg att vandra på om du vill bli tillräckligt säker för att till slut nedlägga vilt med traditionell båge.

Det svåra är att varje gång göra exakt samma sak. Samma draglängd, fattning om bågen, släpp etc.

Egentligen är det inte så svårt att lära sig det. Det svåra kommer när man vill sätta pilen på lite längre håll. Att klara tex det danska skjutprovet med långbåge eller recurv är ganska få förunnat.

Men om du vill bli duktig så ska du lägga en seriös grund. Ev olater du skaffar dig i starten kan rota sig ordentligt och bli riktigt besvärliga att bli av med.

Om du inte är byggd som en bjässe skulle jag rekomendera dig att börja med en båge på 30-40 pounds och träna teknik. Att börja med en jaktbåge blir för det mesta för tungt och leder oftast till orena släpp, att man inte orkar komma till samma ankringspunkt etc.

Ta kontakt med en klubb som skjuter trad, inte bara compound eller recurv med strängvandring. Börja med en lätt båge och öka tyngden eftersom.

Men kom inte å säg att ingen sa att det var en bred väg du valde;-)

Men det är fantastiskt roligt!!

Lycka till!

• 5 months later...
Roland Emanuelsson

När det gäller val av båge finns det en uppsjö att välja bland. Själv fastnade jag för en "Hunter Predator" 60# TD jaktrecurve från Hunters Niche i Michigan USA. Mycket bra båge för pengarna, ca 6000:- inkl frakt.

När det gäller skjutteknik rekommenderar jag en DVD från Rick Welch (världsmästare och bågjägare från Arkansas,USA) "The Accuracy Factory". Där ger han tips om sk. "instinctive shooting" under jaktliga förhållanden. Träningen är också A o O. Det är bara att lägga ned några tusen timmar på 3D banan :)

Aim small - Miss small!

Är själv inne på att jaga med en långbåge. Har en 35# som jag tränar med regelbundet och hoppas att kunna klara IBEP med långbåge. Fast hur mycket dragvikt på ett ungefär kommer jag att behöva för provet? Har en kort draglängd på 26" (brutet nyckelben = kortare draglängd). Ser att många som jagar ligger på ca 55# men jag gissar på att med min kortare draglängd så kanske jag måste upp till 60# för att få ut samma KE som de. Tips och förslag?

Robin och Christoffer: Jag skulle i båda era fall rekomendera att gå på en recurvebåge,(i Christoffers fall en så kort som möjligt, då får du mindre förluster pga den kortare draglängden) Den modellen som ibland kallas jaktrecurve eller one-piece recurve. Det låter på er som att ni är ute efter en mer traditionell båge och recurven ger lite mer utdelning i form av energi i pilen i förhållande till dragstyrka, vilket ju gör att ni kanske inte behöver så extremt höga dragstyrkor om ni nu någon gång skulle börja jaga. För om ni ska jaga så ska ni göra det med samma båge som ni har stått och nött på banvallen eller längs 3d-banan i oräkneliga timmar med...

Angående klubbar som skjuter "trad" så är det numera i princip alla eftersom SBF i år har gjort om klasserna lite och har instinktiv klass på försök. Instinktiv klass är i princip det som brukar kallas traditionell. (Fri båge, fritt pilval, fast ankringspunkt och ingen strängvandring)

Angående båge så är det som så att det inte skiljer så mycket mellan dom välgjorda bågarna, så gå på något känt märke: Bear archery, Martin Archery, (dessa kan du beställa från tradbow.no om du inte vill beställa från USA) Bearpaw (arrownet.se ) som exempel.

Sen finns det mycket skit där ute också, jag har sett bågar som jag inte ens behöver stränga för att veta att dom är hemska att skjuta med, men det kräver att man vet vad man ska titta efter. Men grundtipset är ju att prova. Känns det bra så är det antagligen bra också.

/Patrik

Roland Emanuelsson

Tips på bra jaktrecurve: Hunters Niche, Michigan USA. "Predator Hunter 60# dragvikt (vid 28") och 60" lång. Mycket bra båge, mjuk och dra med väldigt snabb. Bearpaw´s "Redman" jaktrecurve är också bra men jag tycker det är för lätt och stackar en hel del för att vara en recurve.

Min uppsättning är Predator Hunter med Heavy Hunter 400 pil och Muzzy spets :)

Angående klubbar som skjuter "trad" så är det numera i princip alla eftersom SBF i år har gjort om klasserna lite och har instinktiv klass på försök. Instinktiv klass är i princip det som brukar kallas traditionell. (Fri båge, fritt pilval, fast ankringspunkt och ingen strängvandring)

Äntligen! Nu funderar jag på att åter börja skjuta med dem, är ju sjukt sugen på 3d-touren.

Finns det någon klubb eller affär i närheten av Uppsala där man kan testa olika typer av bågar?

Äntligen! Nu funderar jag på att åter börja skjuta med dem, är ju sjukt sugen på 3d-touren.

Finns det någon klubb eller affär i närheten av Uppsala där man kan testa olika typer av bågar?

Vill minnas att Uppsalas bågskytteklubb heter BSK Sturarna, närmsta butik jag kan komma på just nu är väl bågar och pilar i Stockholm, men det är en väldigt liten butik och jag tror nog att dom har rätt begränsat med bågar hemma, men en rejäl hemsida med webshop har dom ju: http://www.bagaropilar.com/se/

Ta kontakt med din lokala klubb, dom vet nog bäst var man handlar och har du tur så skjuter några där instinktivt och kanske har några roliga bågar att klämma på... Folk i dom lokala idrottsföreningarna brukar sällan vara svåra att prata med, dom är i många fall glada för varje intresserad individ.

/Patrik

Du måste kolla in www.falco.ee som gör otroligt fina cutombyggda bågar för en pottstyver om du jämför med att importera från usa. Dessutom slipper du tull och skit eftersom de kommer från Estland. Jag har skjutit ett par och tycker upplever en mycket jämn dragkurva även över 28 tum. Stackar inte som anndra billiga bågar jag testat. Sök "greyarcher1" på facebook och youtube. En duktig instinktivskytt som har skjutit en hel del med falcos bågar och även skrivit om dem. De har en kort och snygg Falco Storm med deflex/reflex som bara är 54" som med exotic wood i greppet och carbonförstärkta lemmar bara kostar runt 250 Euro. Kolla

Patrik L

Inget fel på Falcos bågar, men jag vet inte riktigt om jag går med på att kalla dom "otroligt fina". Däremot jävligt prisvärda, DET kan jag hålla med om.

Sen ang Grayarcher... Ja hans skytte talar väl för sig själv, men... ja ett litet paket salt kan ju vara till hands...

/Patrik

• Like 1

Inget fel på Falcos bågar, men jag vet inte riktigt om jag går med på att kalla dom "otroligt fina". Däremot jävligt prisvärda, DET kan jag hålla med om.

Sen ang Grayarcher... Ja hans skytte talar väl för sig själv, men... ja ett litet paket salt kan ju vara till hands...

/Patrik

Falcos Force Vintage provade jag hemma hos Mika. En grymt fin båge. Vacker dessutom. Sedan pratar Mika mycket på filmerna men han har så många som prenumererar på sina filmer och recensioner att han faktiskt inte behöver betala för varken bågar eller pilar. Det kan ju jag tycka är värt lite saltande.... :wink: Mycket duktig skytt är han i alla fall. Och jag lovar dig att Falcos Force-modell faktiskt är vacker. Enkelt vacker. Inte som den Acadianwoods som han skjutere nu men då får man i stället punga ut med 10000+. Men titta och njut http://www.acadianwoods.com/

Patrik L

Falcos Force Vintage provade jag hemma hos Mika. En grymt fin båge. Vacker dessutom. Sedan pratar Mika mycket på filmerna men han har så många som prenumererar på sina filmer och recensioner att han faktiskt inte behöver betala för varken bågar eller pilar. Det kan ju jag tycka är värt lite saltande.... :wink: Mycket duktig skytt är han i alla fall. Och jag lovar dig att Falcos Force-modell faktiskt är vacker. Enkelt vacker. Inte som den Acadianwoods som han skjutere nu men då får man i stället punga ut med 10000+. Men titta och njut http://www.acadianwoods.com/

Jag tror det låter som att vi nog är överrens i det mesta. Hursomhelst, ska man ha en vettig instegsbåge så kolla gärna på Falco, Mer för pengarna är nog svårt att få.

/Patrik

G5 bowhunter

Hej Robin!

Jag tycker att du är inne på rätt väg!

Du måste dock inse att det är en smal väg att vandra på om du vill bli tillräckligt säker för att till slut nedlägga vilt med traditionell båge.

Det svåra är att varje gång göra exakt samma sak. Samma draglängd, fattning om bågen, släpp etc.

Egentligen är det inte så svårt att lära sig det. Det svåra kommer när man vill sätta pilen på lite längre håll. Att klara tex det danska skjutprovet med långbåge eller recurv är ganska få förunnat.

Men om du vill bli duktig så ska du lägga en seriös grund. Ev olater du skaffar dig i starten kan rota sig ordentligt och bli riktigt besvärliga att bli av med.

Om du inte är byggd som en bjässe skulle jag rekomendera dig att börja med en båge på 30-40 pounds och träna teknik. Att börja med en jaktbåge blir för det mesta för tungt och leder oftast till orena släpp, att man inte orkar komma till samma ankringspunkt etc.

Ta kontakt med en klubb som skjuter trad, inte bara compound eller recurv med strängvandring. Börja med en lätt båge och öka tyngden eftersom.

Men kom inte å säg att ingen sa att det var en bred väg du valde;-)

Men det är fantastiskt roligt!!

Lycka till!

kastaren kommer nästa vecka-hoppas jag-den största

www.laporte-scandinavian.se

:biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin:

sen blir det riktigt roligt när jag spöar skiten ur er Orust smurfar

nu fick jag (betalade :ohmy: - :sad: )även rättigheter för arctrap och vi får sätta igång tävlingar under deras namn och regler

regler är ganska enkla-inga jävla gram,pound eller liknande tjafs

alla får skjuta hur som helst och med vad som helst - det är träffar som räknas

Kolla den här Acadianwoods Three-Piece Carbon Reflex Recurve som jag känt på. Ett fantastiskt konstverk med en past center-hylla som skjuter såååå bra. http://www.acadianwo...om/recurves.htm Prislistan är också fantastisk men på ett annat sätt. Om man även räknar in tull och moms så landar den på 15.000 kr.

Roland Emanuelsson

Kolla även "Predator" från hunters niche i Michigan USA. Bra pris, snabb båge med mjukt drag. Take down recurve. Just nu är 2 bågar till på väg över Atlanten. Mike och Ron på hunters Niche är riktigt goa gubbar och service minded :)

Hej

Många bra tips men för oss nybörjare innehåller ett bågköp vissa komplikationer, visst finns det många bågar att köpa men problemen är följande.

Man pratar om lbs och som jag förstått det så ska en jaktbåga vara minst 50 lbs?

Sen pratar man om draglängd, hur vet jag vilken draglängd jag ska ha, är det verkligen mm precision eller funkar de flesta bågar till de flesta normalbyggda personer?

Sen kommer det till pilar, jag vill köpa pilar som liknar jaktpilarna men det finns ju en uppsjö av olika tillbehör med. Ska det va trä eller aluminium skaft, jaktpilen ska tydlgen va tyngre än en vanlig tävlingspil? Vilken spets är mest lik en riktig jaktspets eller övningsskjuter man med de riktiga jaktspetsarna måste man köpa pilar i delar, finns det inte färdiga jaktövningspilar? Nån som har svar på detta??

Christopher

Hej

Många bra tips men för oss nybörjare innehåller ett bågköp vissa komplikationer, visst finns det många bågar att köpa men problemen är följande.

Man pratar om lbs och som jag förstått det så ska en jaktbåga vara minst 50 lbs?

Sen pratar man om draglängd, hur vet jag vilken draglängd jag ska ha, är det verkligen mm precision eller funkar de flesta bågar till de flesta normalbyggda personer?

Sen kommer det till pilar, jag vill köpa pilar som liknar jaktpilarna men det finns ju en uppsjö av olika tillbehör med. Ska det va trä eller aluminium skaft, jaktpilen ska tydlgen va tyngre än en vanlig tävlingspil? Vilken spets är mest lik en riktig jaktspets eller övningsskjuter man med de riktiga jaktspetsarna måste man köpa pilar i delar, finns det inte färdiga jaktövningspilar? Nån som har svar på detta??

Hej Robin,

Jag får börja med att säga att jag inte jagar med pilbåge ännu men jag har skjutit pilbåge i några år.

För dragvikt och draglängd skulle jag rekommendera dig att få hjälp av en bågskytte klubb eller en bågskytte butik.

För att inte träna in dåliga vanor som kan vara svåra att bli av med (t.ex: target panic) rekommenderar jag dig att välja en dragvikt som du kan hålla i 30-45 sekunder utan att skaka. Strunta fullständigt i om den bågen visar sig vara långt under 50#, få in tekniken innan du går upp i tyngre vikter. Ju för du inser att det kommer att ta några månader/några år att få upp den specifika styrkan desto bättre. Att träna med en bågskytte klubb kommer också att få dig att använda rätt teknik vilket kommer att påskynda din utveckling markant!

När det kommer till pilar så började jag skjuta med aluminium (de böjdes efter några pass så det blev dyrt), sen gick jag över till trä för känslan, men att tillverka ett dussin som är exakt lika är väldigt svårt samt så är det jobbigt att ständigt rätta dem. Så nu kommer jag att byta till kolfiber, detta eftersom de är raka och håller sig raka, håller länge (blir billigare i längden), enkelt att tillverka ett dussin som är lika varandra vilket är bra för en nybörjare (då är det enbart din teknik och inte utrustningen som skapar träffarna).

För information om jaktpilar så kan du läsa Dr Ed Ashby på http://www.tuffhead.com/ och http://www.alaskabowhunting.com/ (har gjort några intressanta filmer på youtube)

I stort sett så kommer en väl inskjuten båge+pil att skjuta likadant med tavelspetsar som med jaktspetsar.

För att avrunda det hela så skulle jag rekommendera dig att:

-Börja på en bågskytte klubb

-När du ska köpa en båge, se till att du klarar av att hålla bågen uppspänd i 30-45sek utan att skaka. Teknik före styrka.

-Skjut med kolfiberpilar.

-Vänta med jaktspetsar m.m. tills dess att du kan klara av den dragvikten som behövs. Läs gärna på om ämnet och fråga runt.

Kolla in dessa länkar också:

http://www.kslinternationalarchery.com/Training/SPTs/SPTs.html (tips från OS-tränare om hur du tränar upp musklerna för bågskytte)

http://www.youtube.com/playlist?list=PL4BFD850355A4B0BF (20 filmer som sammanfattar Dr Ed Ashby forskning)

• Like 1

Det här skiljer sig väl från land till land, men om jag inte minns fel används 50lbs-regeln bl.a. i usa. Men den är rätt haltande, det är lite som att säga att minsta kaliber som krävs för klass 1 vilt är .30 och därmed likställa bl.a.38 special och 30-06. För det är en rejäl skillnad mellan en 50 pounds långbåge som är 70-72 tum lång och en jaktrecurve med samma dragstyrka som har en längd runt 58 tum. All den där extra vikten längst ut i lemmarna som ska röra sig när man skjuter stjäl mycket energi från pilen. Men en långbåge är stabilare och mer förlåtande för små misstag, så det är i vanlig ordning en avvägning man får göra.

Draglängden som anges på bågar är den draglängd som dom är designade för. Enkelt uttryckt kan man säga att om man har en båge med en angiven draglängd som är kortare än den man har så kommer den att "stacka" den sista biten och bli onödigt tung. Det ger mycket lite extra fart till pilen och gör att du får svårare att hålla bågen utan att börja skaka. Man kan väl förenkla det och säga som så att dragstyrkan ökar exponentiellt och dom där sista 2 centimetrarna kan styrkan öka med flera lbs.

Motsatsen är en båge som man kan dra flera tum längre än angivet utan att det stackar. Det är ju inte heller bra om man ser till energieffektiviteten. (den energi du lagrar i draget kontra den energi som pilen har när den lämnar bågen) För en sån båge är i stället onödigt lång, vilket innebär extra vikt i lemmarna och det stjäl energi.

Återigen en avvägning. Men är du inom någon cm från angiven draglängd så är du i princip hemma.

Läs igenom Christoffers inlägg ovan och begrunda. Klockrent!

/Patrik

• Like 1
  • 2 weeks later...
Christopher

Jag har lagt upp ett seminarium som jag hittade på youtube om jaktpilar som kan ge dig svar på en del frågor. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/40100-foerelaesning-om-jaktpilar/#entry655432