Publicerat April 12, 201214 yr Har funderingar på att hitta ett vapen till skadedjur. Men vad? Man vill ha presition , minimal rikoskett risk fast ändå kunna skjuta på avstånd gärna upp mot 70-80m. Är en Quad Mach 17 det rätta eller finns det fler liknade val? Hur är dessa vapen då det gäller skador på tegeltak, plåttak mm?
Publicerat April 12, 201214 yr 455 i 17hmr kör jag med och den är kanon map effekten i vilt! Skulle inte rekommendera skytte mot tak med något annat än fisladdat luftgevär eller 22lr Zimmer om du inte har en bjälke/balk direkt bakom djuret.
Publicerat April 12, 201214 yr Plåttak/eternittak klarar inte mycket i form av beskjutning, tegel är nog mer beroende på ålder o skick men även det är känsligt. Som SL ovan skriver, det är bara att glömma att använda dessa "tak" som direkt kulfång, det blir bara hål då. /C
Publicerat April 12, 201214 yr Japp! Skippa även 22lr.. spelar ingen roll hur trötta de är, du har ffa en kulvikt som inte är att leka med. Därvidlag är 17 MachII bättre pga lägre kulvikt men där har du en grym hastighet i stället. Som sagt, uselt kulfång kräver ett vettigt luftgevär. Mvh!
Publicerat April 12, 201214 yr Jag har en SAKO Quad och den skjuter fin-fint. Utbytbara pipor är trevligt.
Publicerat April 12, 201214 yr Jag har en SAKO Quad och den skjuter fin-fint. Utbytbara pipor är trevligt. Pipor som är garanterad passande/inpassade. /C
Publicerat April 12, 201214 yr Författare Ok. Är Hmr 17 att föredra framför Mach 2 ? Vad är skillande på dessa? Vad är kapaciteten upp till vilket avstånd? (Beroende på vinden ) Hur är det med eventuella bomskott om man skjuter mot fågel på tak och i träd? Tänker på nerfallande kula.