Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Begagnad klass 1.

Featured Replies

Publicerat

Tjena, jag har en ganska stram budget men kommer nog köpa en ny bössa till hösten. Begagnat är det enda som är aktuellt, maxbudget för bössan ligger på 5000, gärna mindre. Vilka modeller ska jag hålla ett öga på? Tror jag är ute efter en i kaliber 6,5x55 av lite lättare modell. Den ska användas på fågel, räv och rådjur. Har redan en 308 win som jag ska ha till älgjakten, men det sitter ett aimpoint på den och därför vill jag ha en till som jag kan hänga på en kikare på.

Ett alternativ är att jag skaffar en ny kikare till 308an som jag kan ha till älgjakten och till toppfågel, men det kanske blir dyrare? vad jag förstår så vill man gärna ha en lägsta förstoring på kikaren vid älgjakt under x2 och att hitta en kikare som också funkar till toppjakten kanske blir väldigt dyrt?

Vad tycker ni som faktiskt kan det här? :)

Publicerat

För mellan 3000-4000kr får du en tikka m65 eller den något äldre lsa 65 i 6.5. Dock skulle jag nog köra med 308:an om jag hade en sån. Funkar utmärkt till det du räknar upp. Kolla om du kan hitta någon begagnad swarovski med 6ggr förstoringsväxel. 2-12 skulle nog vara en ok kompromiss. Jag vet dock inte vad en beggad z6 kostar idag. Kan nog vara några tusen dyrare än budget. Men då har du i alla fall en glugg för lång tid framöver.

Edit: Missade att du hade aimpoint. Går det inte att sätta snabbfästen av något slag och ha aimpointen till älgen och en mellanklasskikare typ leupold 4-16 till övrigt? Blir nog bra ekonomiskt..

Publicerat

Skillnaden mellan 6,5 och 308 är hårfin och jag hade hellre satsat på en bättre kikare! Själv satte jag på Apel vridmontage på min Tikka m65 30-06, bara för att kunna alternera åteljakt/drevjakt.

Jag hade säkert kunnat fått tag på en bättre beg. Tikka, under vad Apel kostade, men det känns som jag inte behöver fler vapen..

Publicerat

En sako 222 varmint är ypperligt för det du ämnar att använda den för. En klass 2 med mycket bra balistik enligt mig. Spana in den kalibern och märket.

Min egen koll på det då du inte ämnar använda den anat än på klass 2 vilt

Publicerat
  • Författare

För mellan 3000-4000kr får du en tikka m65 eller den något äldre lsa 65 i 6.5. Dock skulle jag nog köra med 308:an om jag hade en sån. Funkar utmärkt till det du räknar upp. Kolla om du kan hitta någon begagnad swarovski med 6ggr förstoringsväxel. 2-12 skulle nog vara en ok kompromiss. Jag vet dock inte vad en beggad z6 kostar idag. Kan nog vara några tusen dyrare än budget. Men då har du i alla fall en glugg för lång tid framöver.

Edit: Missade att du hade aimpoint. Går det inte att sätta snabbfästen av något slag och ha aimpointen till älgen och en mellanklasskikare typ leupold 4-16 till övrigt? Blir nog bra ekonomiskt..

Ja kan jag klara så mycket jakt jag kan med en bössa så är det ju helt klart bättre. Men var hittar jag dessa fästen, låter som en helt perfekt lösning kan jag tycka!

Publicerat
  • Författare

Skillnaden mellan 6,5 och 308 är hårfin och jag hade hellre satsat på en bättre kikare! Själv satte jag på Apel vridmontage på min Tikka m65 30-06, bara för att kunna alternera åteljakt/drevjakt.

Jag hade säkert kunnat fått tag på en bättre beg. Tikka, under vad Apel kostade, men det känns som jag inte behöver fler vapen..

Förlåt men jag är heeeelt ny på det här med vapentermer och sånt så du får gärna förklara vad ett vridmontage är, är det samma som snabbfäste?

Publicerat
  • Författare

En sako 222 varmint är ypperligt för det du ämnar att använda den för. En klass 2 med mycket bra balistik enligt mig. Spana in den kalibern och märket.

Min egen koll på det då du inte ämnar använda den anat än på klass 2 vilt

Detta ska helt klart undersökas, antar att man hittar dessa inom min budget? :)

Publicerat

Här är en rekomendation hittad på blocket

http://www.blocket.s...htm?ca=23_8&w=3

Förvisson ingen sako men det är väl kanske jag som är lite böjd på det hållet :) Men en sako 222 varmint är grymt bra för pengarna enligt mig

Publicerat
  • Författare

Här är en rekomendation hittad på blocket

http://www.blocket.s...htm?ca=23_8&w=3

Förvisson ingen sako men det är väl kanske jag som är lite böjd på det hållet :) Men en sako 222 varmint är grymt bra för pengarna enligt mig

Det här ser intressant ut, men funkar denna kaliber lika bra till toppjakten, säg ut till 200 meter?

Publicerat

Köp ett ordentligt sikte det ångrar du aldrig..

Publicerat

Det här ser intressant ut, men funkar denna kaliber lika bra till toppjakten, säg ut till 200 meter?

Vet inte riktigt med vinden dock men kulbanan visar inga problem på det. Finns nog andra på forat som kan berätta om den jämfört med en klass1.

Publicerat

http://www.blocket.se/vasterbotten/Tikka_M65_Continental_6_5_55___Leupold_VX_ll_39475178.htm?ca=23_8&w=3 Kan ju vara något. Brukar vara bra precision i dessa. Lite över din budget med siktet. Ungefär samma sorts vapen som Sako Varmint men lite slankar stock vad jag vet. Haft en i 300win mag och sköt riktigt bra.

Fanns några fler Continental: http://www.blocket.se/kristianstad?q=continental&cg=6140&w=3&st=s&c=0&ca=23_8&l=0&md=th&m=259&m=269&m=290

Fungerar garanterat ut till 200m.

Publicerat

Väl skjutet så är 222 en kanon kaliber!

Har även skjutit en del på 300m vallen där den heller inte gör bort sig,

Dock kan den kanske vara något vindkänslig ,så långt sträcker sig inte mitt skytte eftersom banan ligger i lä.

Vid jakt upp till 200m har den varit riktigt bra.

Sako Vixen är modellen :wub:

Publicerat
  • Författare

Verkar mer och mer som jag kommer gå på ett sikte, frågan är bara att få ett som även funkar till älgjakten som till toppjakten. Snabbfesten kan vara ett alternativ men ju mindre jag behöver ändra inför olika jakter ju bättre är det.

Någon som har någon erfarenhet av denna? Är x2,5 stort till älgjakten? Kan nog köpa hem denna ifrån usa innom min budget.

http://www.handladigitalt.se/bushnell-elite-6500-2516x50-belysta-tyska-4an-kampanj-p-5539.html?ref=prisjakt

Publicerat

Jag har ett exakt sådant sikte men det sitter på en 308 pipa och har bara just hunnit prova det. Tanken för mig är att den pipan och det siktet ska vara ett riktigt allroundvapen. Räv, bäver, rådjur, toppfågel, skräpfågel, även passjakt på älg om det nu blir det någon gång(jagar med hund). Bara hunnit provskjuta siktet men är mycket nöjd med det. 1x är väl alltid perfekt för snabba situationer om man nu har det(har 1-6x på den renodlade älg/björn pipan i 9,3x62) men tycker detta sikte är ett riktigt allroundsikte som funkar bra på älgjakten med 2,5x för kortare snabbare håll och sen ändå kunna skruva upp för de längre hållen och andra jakter. Visst det håller inte samma optiska kvalite som Zeiss mm men ett riktigt fint sikte iaf för dagsjakt. Ej provat när det är mörkare.

Får du den för det priset från USA så tycker jag det är kanon. Men tänk på tull, moms mm. Finns ju många 4-16x i olika märken men just att få 2,5-16x tycker jag är riktigt bra.

Publicerat
  • Författare

Jag har ett exakt sådant sikte men det sitter på en 308 pipa och har bara just hunnit prova det. Tanken för mig är att den pipan och det siktet ska vara ett riktigt allroundvapen. Räv, bäver, rådjur, toppfågel, skräpfågel, även passjakt på älg om det nu blir det någon gång(jagar med hund). Bara hunnit provskjuta siktet men är mycket nöjd med det. 1x är väl alltid perfekt för snabba situationer om man nu har det(har 1-6x på den renodlade älg/björn pipan i 9,3x62) men tycker detta sikte är ett riktigt allroundsikte som funkar bra på älgjakten med 2,5x för kortare snabbare håll och sen ändå kunna skruva upp för de längre hållen och andra jakter. Visst det håller inte samma optiska kvalite som Zeiss mm men ett riktigt fint sikte iaf för dagsjakt. Ej provat när det är mörkare.

Får du den för det priset från USA så tycker jag det är kanon. Men tänk på tull, moms mm. Finns ju många 4-16x i olika märken men just att få 2,5-16x tycker jag är riktigt bra.

Detta låter bra! Får nog bli att uppdatera till ett sådant sikte så fort jag kan så övningsskjutningen blir lite roligare.

Tror detta är den lösning som är billigast och mest allround.

Edit: Vilket riktmedel är att rekommendera?

Publicerat

Vet faktiskt inte om det finns annat än 4# belyst. Men tycker det funkar kanonbra. Ganska fint kors och bra belysning enligt mig iaf.