Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hundar avlivade efter attack mot ryttare

Featured Replies

Publicerat

http://www.svd.se/ny...ade_7056059.svd

http://www.svd.se/ny...ack_7057259.svd

Jag är väl lite larvig när jag undrar ifall man hade avlivat vargar ifall det var vargar som hade utfört dådet...

och ännu larvigare blir jag väl om jag undrar ifall det var APU-poliser som var inblandade i ärendet...

tanken slog mig att det lika gärna kunde vara vargar som hade utfört det hela men att det mörkades och skylldes på ett par hundar...

Vad är det som får två hundar att bete sig på det här viset?

Publicerat

Klart att det inte var vargar,

det finns ju en ägare som får stå ett straffrättsligt ansvar för sina hundars anfall, grovt vållande till kroppskada eller värre rubricering,

vem känner du som tar den smällen i en "cover up"?

Jo då det kan ha varit APU-pliser på platsen, ja men så va då, ägaren till hundarna var där, vittnen var på plats och så vidare. Bara för att man är med i APU, som iofs ger grund för ett ifrågasättande av någons mentala förmåga betyder det inte oreserverat att man inte klarar ut arbetet som plis,

det är ju inte ens särskilt svårt, oftast.

Vad som får hundar att attackera hästar, rovdjursbeteende, flockkänsla, trots att de bara är/var två stycken, när hästarna börjar att springa är det en ren rovdjursreflex som startas och när de sedan har börjat att skada djuren så tja då slutar de inte.

Alaskan Malmutes

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alaskan_malamute

Malamuten är känd för att kunna vara dominant mot andra hundar, framför allt av samma kön (vilket inte ska förväxlas med aggressivitet). Flockinstinkten är mycket stark hos hunden, liksom känslan för hierarkisk rangordning. De har välutvecklat sinne för jakt, och kan vara en fara för tamboskap och hästar.

Med en cirka 63 cm mankhöjd och en vikt på runt 35-40 kilo är det inga små hundar vi talar om här.

Nåja för mig är det uppenbart att det inte är vargar men det kanske stod klart av texten ovan.

Om det hade varit vargar hade dessa förmodligen också omgående kommit att avlivas efter beslut om skyddsjakt på vad som "uppenbart är sjukt och stört beteende", detta har skett tidigare med andra rovdjur.

/Christian

Publicerat

Obehaglig och mycket tragisk händelse, som visar på alla hundar är rovdjur i grund och botten, med allt vad det kan innebära.

Publicerat
  • Författare

Klart att det inte var vargar,

det finns ju en ägare som får stå ett straffrättsligt ansvar för sina hundars anfall, grovt vållande till kroppskada eller värre rubricering,

vem känner du som tar den smällen i en "cover up"?

Känner ingen som är med i APU men det skulle inte förvåna mig om någon av dessa skulle ta på sig ansvaret för att skydda en varg eller två... det skulle ju vara ett stort nederlag för bevarandesidan om det hade varit varg.

Men jag håller med dig... det var nog bara stora hundar som liknar vargar.

Tragiskt oavsett! Synd om hundarna som inte hade en husse med lite vett i huvet... Önskar ju att alla pappskallar nu har vett att koppla sina hundar.

Publicerat

Tänkte precis som dej Dahla! Läste om detta i morse och då var det en av huvudpersonerna i APU som uttalade sig...

Men det ter sig fan för orimligt..

Mvh!

Publicerat

Tja nu liknar inte Malamutes vargar särskilt mycket, vargar på steroider i så fall,

men med Hippens vidare info för handen,

möjligheten finns där att det var frågan om varg, men då skall vi också komma ihåg att det som ligger bakom allt detta är i grunden helt sjukt, även om man är en tidigare straffad person kommer utfallet i ärendet som det ser ut just nu att bli fängelse, det är allvarliga skador som minst en person har erhållit.

/Christian

Publicerat

Väldigt olyckligt, har en kompis som hade en Alaskan M, trevlig hund men inte mot andra jyckar och ngt reserverad.

Mest troligt så har märkt av hästarnas nervositet och det har triggat dem, när hästarna sedan började skena och det var 2 hundar som triggade igång en jakt.

Kunde likväl vara 2 schäfrar, 2 rottisar, 2 jämtar (får man säkert på huvudet härinne).

Detta hade likväl kunnat hända under jaktsäsong, folk rider ute då med och om nu ägaren aldrig sett tendenser till sådan aggressivitet så hade han troligen inte en tanke på att hålla dem kopplade.

Det finns många hundar med fel ägare men man skall ha i åtanke att även rätt ägare kan få "fel" hund, som det slinter i skallen på med som i detta fallet väldigt katastrofalt utfall.

Publicerat

Tänkte precis som dej Dahla! Läste om detta i morse och då var det en av huvudpersonerna i APU som uttalade sig...

Men det ter sig fan för orimligt..

Mvh!

"Hundarna" är ju enligt uppgift avlivade, så det borde ju vara realistiskt att någon som funderar får se kropparna, om man nu vill.

En tanke som slår mig, är att många av de mest extrema kramarna, där jag också placerar in stollarna i APU, håller sig med varghybrider och diverse andra vargliknande hundar, i brist på en riktig varg då förmodar man ju..

Kan det vara så jäkligt att det är ett par såna som varit i farten ?

Börjar bli lite konspiratorikt tänk här nu, men om kramarna tror jag precis vad som helst numera.. ;)

Publicerat

Usch, detta var en obehaglig läsning. Rent logiskt så måste det finnas en orsak till detta.. är hundarna för mycket " draghundar" och uppfostras där efter.. call of the wild????

Rent obehagligt är detta!!!

Publicerat

Somliga djur har helt enkelt olämpliga instinkter nedärvda och utan stark ledare så kan det gå åt h-vete. (det kan visserligen gå åt h-vete även med stark ledare.)

Många hundraser är olämpliga att ha bland folk och det är de som är framavlade för att just vara så.

Kan inte ett jota om just denna hundrasen men att attackera en vuxen människa... :ph34r:

Jävligt obra!

Publicerat
  • Författare

Jag vet bara det jag har läst mig till om rasen och vad jag förstår så verkar det vara en ganska stabil hund som numera är vanlig som familjehund... finns väl ingen anledning att skaffa en familjehund som inte går att hantera eller som inte är trevlig till lynnet.

Publicerat
finns väl ingen anledning att skaffa en familjehund som inte går att hantera eller som inte är trevlig till lynnet.

Med fyra okontrollerade rottweiler/amstaff bara i vår trappuppgång verkar det som att inte alla delar din uppfattning.

Alltför många hundägare har vovvar bara för att det är en frän ras, lägger man till det alltför lite motion och fostran baserad på köttbullar och hundskräck så får man en okontrollerbar hund. Nu är de flesta "kamphundar" jag stött på hundar som förvisso har lite pannben, men i grunden vill vara till lags - rottisar tex är ofta rena knähundar i en trygg miljö. Däremot har jag aldrig stött på en draghundsras som jag känner jag kan få förtroende för, de verkar ha alltför mycket vilddjur kvar i systemet... Samojeder sägs vara relativt mjuka, men jag har trots det aldrig sett nån som varit under kontroll.

Om Huskies, Malamutes och Grönländare vore lika poppis som "kamphundarna" och samma idioter skaffade dem så är jag övertygad om att hundattacker på människor skulle vara faan så mycket vanligare...

-- Mats

Publicerat

Mats sista stycke håller jag fullständigt med om!

Jag jobbar ganska mycket med draghundar bla som tävlingsveterinär. Kontrollerade av duktiga hundägare är draghundsraserna trevliga hundar...men de är som sagt ganska 'ursprungliga' till sitt sätt och psyke. Starkt flockbeteende och nära att falla tillbaka på 'instinktsbeteende'. De har ofta mycket stark 'skyddsinstinkt' mot sin mänskliga flockledare. Många av dem har också en ganska stark jaktinstinkt som kan triggas flockvis. Malamuterna är ofta tämligen mjuka och trevliga (om än ofta ganska reserverade) gentemot människor under kontrollerade former (dvs när de har en stark flockledare tillgänglig). Dock som sagt ofta mycket hårda mot andra hundar utanför flocken (de 'dräper' dem om tillfälle ges). Grönlandshundarna är ofta ganska sträva även mot människor utanför flocken, dvs den av polarraserna som är 'hårdast'. Siberian Huskys är väl den ras som är mest 'vek' och tillgänglig, dock kan de vara lite 'nerviga'. Samojederna är väl den ras som har minst flock- och instinktsbeteende av de renrasiga polarhundarna. De är mest lik 'vanliga hundar' om man så säger. Kan dock vara lite 'lömska' när de är hos veterinären då de ofta hamnar hos 'icke draghundsvana' djurägare (dålig flockledarstyrning).

Sen är det ju så att i stort sett alla hundar blir otrevliga med fel ägare. En klassiker som veterinär är Jack Russel terriers ägda av förstahundsägande pensionärspar! ;) Eller för den delen den som folk i gemen tror genomsnälla Golden Retrievern...hanar av den rasen kan vara riktigt läskiga om de hamnar hos fel djurägare!

Publicerat

Sen är det ju så att i stort sett alla hundar blir otrevliga med fel ägare. En klassiker som veterinär är Jack Russel terriers ägda av förstahundsägande pensionärspar! ;) Eller för den delen den som folk i gemen tror genomsnälla Golden Retrievern...hanar av den rasen kan vara riktigt läskiga om de hamnar hos fel djurägare!

Sant! vid fel ägare är vilken hund som helst farlig. Får de ingen ledare tar hunden över och kan bli farlig för alla oavsett ras!

Publicerat
Sant! vid fel ägare är vilken hund som helst farlig. Får de ingen ledare tar hunden över och kan bli farlig för alla oavsett ras!

Plusettar som faan... Dock finns det ju mycket stora skillnader mellan olika rasers benägenhet och frekvens att ställa till med sånt som vi människor kallar trubbel. Jag är övertygad om att de allra flesta sällskapshundar och ett stort antal jakthundar inte får tillräcklig fysisk och disciplinär träning, ändå sker få allvarliga incidenter med dem - detta enligt mig på grund av att det handlar om starkt domesticerade hundar med relativt lite "vildmark" i sig och en grundläggande vilja att vara till lags.

Så sent som igår kom en svansviftande labbe bogserandes på lill-husse och ville hälsa (läs: hoppa) på mig: ett höjt knä och en halvsekund senare satt han snällt på arslet i snöslasket och väntade till dess jag pratat färdigt med grabben (två-tre minuter), efter det hälsade han glatt och ordentligt. Det hade nog inte blivit samma smidiga resultat med en Dobermann. ;)

Draghundar, Ovtjarka och vissa andra raser är inte riktigt på samma våglängd som mes-avlade soffmjukisar. Kombinerar man det med de flesta människors skräckslagna bytesbeteende i närheten av "farliga" hundar så händer mer skit...

-- Mats

Publicerat

Plusettar också som hålingen...det var ganska exakt vad jag menade...men mer färgstarkt uttryckt! ;)

Publicerat

Plusettar också som hålingen...det var ganska exakt vad jag menade...men mer färgstarkt uttryckt! ;)

;)
Publicerat

Mats sista stycke håller jag fullständigt med om!

Jag jobbar ganska mycket med draghundar bla som tävlingsveterinär. Kontrollerade av duktiga hundägare är draghundsraserna trevliga hundar...men de är som sagt ganska 'ursprungliga' till sitt sätt och psyke. Starkt flockbeteende och nära att falla tillbaka på 'instinktsbeteende'. De har ofta mycket stark 'skyddsinstinkt' mot sin mänskliga flockledare. Många av dem har också en ganska stark jaktinstinkt som kan triggas flockvis. Malamuterna är ofta tämligen mjuka och trevliga (om än ofta ganska reserverade) gentemot människor under kontrollerade former (dvs när de har en stark flockledare tillgänglig). Dock som sagt ofta mycket hårda mot andra hundar utanför flocken (de 'dräper' dem om tillfälle ges). Grönlandshundarna är ofta ganska sträva även mot människor utanför flocken, dvs den av polarraserna som är 'hårdast'. Siberian Huskys är väl den ras som är mest 'vek' och tillgänglig, dock kan de vara lite 'nerviga'. Samojederna är väl den ras som har minst flock- och instinktsbeteende av de renrasiga polarhundarna. De är mest lik 'vanliga hundar' om man så säger. Kan dock vara lite 'lömska' när de är hos veterinären då de ofta hamnar hos 'icke draghundsvana' djurägare (dålig flockledarstyrning).

Håller med helt där, bra sammanfattning om polarraserna. Att släppa två malamutes lösa är att be om problem. Jag har själv en blandras husky nu, och har hållt på med olika slags hundar hela livet. Det kan vara en stor (ENORM) skillnad på polarhundar som uppfostras till "draghundar" och till mer "vanliga hundar", och just med de här raserna så krävs det otroligt mycket av husse/matte för att tillvaron ska bli dräglig. Jag blev inte ett dugg förvånad över att det var två malamutes som var inblandade i den här olyckan.

Nu älskar jag min pälsfjant till husky (och det fanns mer eller mindre bra skäl till mitt val av ras), men handen på hjärtat så kommer jag inte skaffa en till husky (eller liknande). Man har konstant uppförsbacke, man får ingenting gratis, och man har en hund med en egen agenda.