Publicerat April 17, 201214 yr Halloj! Nu börjar säsongen på älgbanan dra ihop sig och jag sköt in bössan med en Leupold VX-R 3-9x50 för att träffa "mitt i" med min övningsammunition. Jag vet ju att höjdskillnaden mellan min övningsplugg och normas Oryx som jag jagar med är ca 6 cm på 100 m vilket innebär 6 klick på kikarsiktet. Varje gång jag "kopplat om" mellan övning/jakt med mina 6 klick så har bössan satt skotten där den ska. MEN hur mycket kan man lita på att hårkorset alltid rör sig exakt lika mycket? Ifall jag har den inställd på övning som nu och blir medbjuden på grisjakt en helg, kan man lita så pass mycket på kvaliteten i siktet att jag kan justera mina 6 klick och kallt räkna med att jaktammunitionen tar där den ska utan att behöva skjuta in med jaktammo igen? Ska tilläggas att jag inte är någon extrem långhållsskytt som ska träffa kapsyler på 300 m. Det skiljer sig säkert ifrån kvalitet på bössa men Leupolden ska väl vara rätt bra och robust kvalitet?
Publicerat April 17, 201214 yr Jag har gjort så i många år med Leupold + Trijicon och det har fungerat. Om jag ska flytta 6 klick har jag först skruvat 10 klick för att sedan backa 4 klick. Vet inte om det har behövts men det har känts bättre.
Publicerat April 17, 201214 yr Spontant så kör säger jag. På de avstånd som är aktuella för vakgris vid åtel så spelar 6 cm på 80-100 meter ingen roll. Blir det ngn fuckup med siktet så ligger det iaf inom marginalen för vad som krävs för att träffa en gris bra på rimligt avstånd. Läste lite bättre nu, grisjakt.. kan ju vara vakjakt på vall eller något? Jag tror att det ska funka iaf frågan är om du fixar att jaga med den där känslan av osäkerhet som man kan få av att inte VETA? Mvh!
Publicerat April 17, 201214 yr Du kan lita på det prcecis hur mycket som helst eller inte alls. Du har provat och det fungerar som förväntat, men du är orolig för att det kanske i framtiden andras i beteende... Det blir mer en filosofisk/etisk fråga som bara du själv kan svara på. Kvaliteten generellt ska vara god men dåliga ex måste ju enligt statistiken finnas på marknaden. Jag litar bara på de kikare jag har som jag snvänder mycket och då gör jag som du vill göra. Det är ingen mening att göra som du gör Om du tvivlar, det blir du bara sämre skytt av. I annat fall kan du skjuta in med jakt och leva med överslaget på 4 cm på älgbanan, en riktigt marginell parameter i det skyttet.
Publicerat April 17, 201214 yr Författare Grisjakt var egentligen bara ett exempel på situation. Kan lika gärna bli att jag får för mig åka ut och jaga bäver någon morgon. Frågan var mer för att veta hur ni andra brukar göra och era erfarenheter kring om ett klick upp eller ner ALLTID är lika mycket på samma bössa eller om det kanske ger 1 cm/klick ena gången och 0,7 cm/klick nästa. Jag är ingen mästarskytt så om det nu skulle skilja +/- 30% så innebär det +/- 1,8 cm på mina 6 klick och då ger min osäkerhet i skyttet betydligt större avvikelser. Men är det någon som märkt STORA variationer i hur mycket varje klick är på samma sikte? Givetvis kan man göra som Karl föreslår att skjuta älgbana med överslag men risken är att det sätter sig mentalt och jag medvetet försöker skjuta lite under där jag normalt hade siktat.
Publicerat April 17, 201214 yr För sikten som räknas som kvalite-sikten skulle jag inte tveka. På mina zeiss har 1 kick alltid varit 1 cm, och på nikonen har det alltid blivit 1/4 moa. Så när väl allt är testat, så att jag vet att siktet sitter rakt och fast, så tvekar jag inte att skruva och skuta. På mitt tasco, och de tidigare oxo och weaver skulle jag aldrig lita på klicken.
Publicerat April 17, 201214 yr Författare Jag ser bara framför mig alla "coola" amerikanska actionrullar man sett där swat-snipern ska ta ner en bad-guy på 2 km. Kollar vindriktning, lasermäter avståndet och utifrån insamlad data skruvar på sitt sikte för att lägga hårkorset rakt i målet. MEN 1. Det är film 2. Utrustningen torde vara anpassad för ändamålet (och kosta därefter) 3. Skadeskjutning av bad-guy känns kanske inte lika allvarligt som av oskyldigt högvilt trots att eftersöket kan försvåras om den skadeskjutna har möjlighet att hoppa in i en SUV och dra därifrån. Men det finns ju även inom jakt idag sikten som både avståndsmäter och själv kompenserar hårkorset så man "ska" kunna hålla mitt i oavsett avstånd. Undra hur säkra dessa är?
Publicerat April 17, 201214 yr VX-R har 1/4min som justering, alltså ~7mm/klick på 100m. för att flytta 6cm behöver du ratta 9 klick på 100m. Jag hade utan tvekan litat på siktet, men kontrollskjutit med jämna mellanrum för samvetets skull. Någon centimeter hit eller dit kommer varken du eller grisen må dåligt av. Lycka till! /Cris
Publicerat April 17, 201214 yr Jag ser bara framför mig alla "coola" amerikanska actionrullar man sett där swat-snipern ska ta ner en bad-guy på 2 km. Kollar vindriktning, lasermäter avståndet och utifrån insamlad data skruvar på sitt sikte för att lägga hårkorset rakt i målet. MEN 1. Det är film 2. Utrustningen torde vara anpassad för ändamålet (och kosta därefter) 3. Skadeskjutning av bad-guy känns kanske inte lika allvarligt som av oskyldigt högvilt trots att eftersöket kan försvåras om den skadeskjutna har möjlighet att hoppa in i en SUV och dra därifrån. Men det finns ju även inom jakt idag sikten som både avståndsmäter och själv kompenserar hårkorset så man "ska" kunna hålla mitt i oavsett avstånd. Undra hur säkra dessa är? Ha ha ha....
Publicerat April 17, 201214 yr Författare VX-R har 1/4min som justering, alltså ~7mm/klick på 100m. för att flytta 6cm behöver du ratta 9 klick på 100m. Jag hade utan tvekan litat på siktet, men kontrollskjutit med jämna mellanrum för samvetets skull. Någon centimeter hit eller dit kommer varken du eller grisen må dåligt av. Lycka till! /Cris På ratten står det 1 klick 1 cm/100 m. Vad menar du med 1/4min?
Publicerat April 17, 201214 yr 1/4 min= en kvarts gradminut dvs MOA= minute of an angle (tror jag förkortningen är). Trodde åxå Leupold hade 7 mm klick, men det kanske är annat på vx-r??
Publicerat April 18, 201214 yr jag skjuter in min bössa med några övningsplugg. och kör likadant med jaktpluggen, aldrig märkt någon skillnad direkt. jagar mest älg nu förtiden tyvärr och inga större skotthåll så en cm hit oh dit är ingen större skillnad tycker jag
Publicerat April 18, 201214 yr På ratten står det 1 klick 1 cm/100 m. Vad menar du med 1/4min? Jasså? Jag har 1/4min på min VX-R 3-9x50, då har vi olika helt enkelt och du kan bortse från mitt tidigare inlägg. Mvh Cris
Publicerat April 19, 201214 yr Leupold har både MOA och metrisk. Min sista belysta VX3 1,5-5*20 var metrisk, den före MOA. Skickat från min HTC Sensation Z710e