Publicerat April 17, 201214 yr Jag har en ny SAKO Quad med en 22LR pipa. Den har olika mellanrum på höger och vänster sida mellan stock och pipa. Är det normalt och inom marginalen? Pipan löper fri hela vägen och tar inte i men man kan tycka att den skulle vara helt centrerad. Bifogar bild. Vänster sida kanske 1-1,5 mm och höger sida max 2-3 mm. Ska skjuta in den på onsdag.....
Publicerat April 17, 201214 yr Det är inte normalt har en själv med tre pipor och alla ligger centrerat. Har du fler pipor att testa ligger alla lika är det systemet eller stocken som inte är som det ska. Testa även att demontera stocken så att systemet verkligen ligger rätt i stocken.
Publicerat April 17, 201214 yr Testa även att demontera stocken så att systemet verkligen ligger rätt i stocken. Håller med om detta. Du borde ta ett snack med säljaren annars, känns inte vidare seriöst när du köpt en ny bössa!
Publicerat April 17, 201214 yr Författare Nu har den varit i sär i molekyler och ihopsatt igen....kontrollerade allt....det går inte att få den 100% centrerad, pipan hamnar ju hela tiden i samma läge när man drar åt skruven vilket är bra iofs. Det märkliga är att det är bara längst ut på stocken som man märker skillnaden. Längst in ser det bra ut och ungefär halvägs ut så börjar glipan. Sålunda tror jag stocken är sne längst fram. Ska in till butiken i morgon och så får de titta. Tyckte dock en spred lite för mycket på 80 m. Det var en del vind men skotten borde sitta tätare.
Publicerat April 18, 201214 yr Kan inte se nåt onormalt i det där... Det är ju inte så att du köpt en kvalitetsbössa som en Finnfire. Att stocken är eller kan bli lite sned är standard på trästockar och kan också drabba Tupperware/hinkplaststockar som på Quad. I extremfall kan det vara en snedsvarvad låda, det har tydligen förekommit ett gäng, men där har det handlat om pipor som pekar nedåt - har hittills inte hört om nån som sticker åt sidan. Att du inte skriver om inskjutningsproblem stärker min övertygelse om att allt är normalt. Sen skriver du att precisionen "borde" vara bättre på 80 m. Min första fråga blir ju då om du skjuter subsonic (som borde slå tätt) eller höghastighet? Den senare kan sprida som en hagelbössa på 80 m iom att kulorna hamnar i transsoniska zonen och blir instabila: det kan räcka med 10 meter längre håll för att gå från okej grupp till decimeterstänkare... Har du dubbelkollat så det inte bara är nåt gjutskägg kvar nånstans som tvingar systemet snett? Om inte är det bara att se till så pipa och stock inte tar i varann, skjuta och vara glad. Om det stör ditt estetiska sinne för mycket så får du ta fram varmluftspistolen. -- Mats
Publicerat April 18, 201214 yr Författare Ha ha! Tack för kloka synpunkter! Skjuter vanlig ammo och spred 8-10 cm på 80 m. Åker förbi butiken idag och kollar!
Publicerat April 18, 201214 yr Kalle 8-10 cm med HV ammo, ny pipa och vind är inte konstigt eller fel, som Mats säger, plasten kan vara skev, en del som tyder på det. Å andra sidan, om du reklamerar stocken nu, omgående så har du rätt till en ny anser jag då utseendet inte motsvarar det som kan förväntas. Testa din handlare på den punkten. /Christian
Publicerat April 18, 201214 yr Å andra sidan, om du reklamerar stocken nu, omgående så har du rätt till en ny anser jag då utseendet inte motsvarar det som kan förväntas.Testa din handlare på den punkten. Mmm, det blir nog handlaren som får ta smällen då... Generalagenten, Pucko $weden, verkar inte tycka att nånting nånsin skulle kunna vara en reklamation. Dock är de lite bättre på den logistiska biten, så Kalle har nog en ny stock lagom till kråkpremiären 2019. Personligen anser jag att det får anses normalt och att det är helt problemfritt så länge inte stock och pipa har (ojämn) kontakt. En rimlig åtgärd vid reklamerande vore en kontroll av ev. gjutskägg vid lådan och trimning av detta och/eller friläggande av pipkanalen. Det är enligt mig bättre än att beställa en ny stock som efter lååååång väntan lika gärna kan uppvisa samma "problem". Men oavsett ska en dialog föras med handlaren och denne ska ges möjlighet att åtgärda bössan så att Kalle blir nöjd - ända tills i sommar då han lämnat bössan en halvtimma i en solvarm bil och stocken slagit sig åt andra hållet... -- Mats
Publicerat April 18, 201214 yr Mmm, det blir nog handlaren som får ta smällen då... Generalagenten, Pucko $weden, verkar inte tycka att nånting nånsin skulle kunna vara en reklamation. Dock är de lite bättre på den logistiska biten, så Kalle har nog en ny stock lagom till kråkpremiären 2019. LOLrotf
Publicerat April 18, 201214 yr Författare Jaha efter dagens vända till skjutbanan bifogas härmed träffbilderna på olika ammunition. Winchester Subsonic på 25 meter och samlat Winchester High Velocity 50 meter samt subsonic 50 meter. Den övre träffbilden på 50 m har tre skott subsonic och på den undre vandrade high velocity kulorna lite nedåt. Skitig pipa vid det laget. Men jag är nöjd med vad vapnet presterade. Jag var sedan till handlaren och titta på ett annat referensvapen och den har samma "skönhetsfel". Inget som påverkar funktionen uppenbart i alla fall. De lovade tala med SAKO och återkomma ifall de tar skönhetsmissen på stocken som en reklamation. Oavsett vilket så tror jag bössan kommer att prestera väl när den är inskjuten ordentligt.
Publicerat April 18, 201214 yr Författare Men oavsett ska en dialog föras med handlaren och denne ska ges möjlighet att åtgärda bössan så att Kalle blir nöjd - ända tills i sommar då han lämnat bössan en halvtimma i en solvarm bil och stocken slagit sig åt andra hållet... -- Mats Nämen inte lämnar jag bössor och hundar obevakat en halvtimma i bilen men ska ha det i åtanke om jag åker till Afrika för att jaga lite ekorrar
Publicerat April 18, 201214 yr Precisionen är helt okej, däremot håller jag inte med om att du hade "skitig pipa": du kan normalt sett skjuta tusentals eller tiotusentals skott genom en LR-pipa innan precisionen påverkas. Blev tvungen att tänka efter och tror att det var 2009 jag drog ur Finnfiren sist. Då skjuter jag några tusen skott per år med henne. -- Mats
Publicerat April 18, 201214 yr Tihi- den där pipan är inte ens nära att vara "seasoned" än, på amriska, kryddad men för svenska mått o seder då, infittad o inblyad, när du når 500+ skott med den kommer du att märka hur träffbilderna krymper samman. Men det ser ju trots alt ganska lovande ut. /Christian
Publicerat April 18, 201214 yr Författare Men va faan jag måste ju skylla på nå't den var lite skitigare än när jag började med ren pipa. Nu är den rengjord igen Men jag kanske ska göra som herrarna - bara le och skjut! Kontentan är att måndagens skitträffar måste ha berott på dåligt monterat kikarsikte i butik eller att lådan inte var ordentligt dragen. Nu ligger kulorna inom marginalen för en bra kråkträff. Tycker det är riktigt kul att skjuta 22:a så jag kommer åka till banan en hel del med denna och även skaffa mig ett snurrmål till gården jag har. Det blir bra avkoppling i sommar!
Publicerat April 18, 201214 yr Med .22lr gäller följande. Pipan kan behöva uppemot 20-30 skott innan ett jämnt lager med smörja lagt sig i pipan efter en total rengöring. På bra ammunition är denna smörja en mjuk klibbig historia. Jag rengör efter varje pass/tävling vilket är mellan 50-250skott. Den rengöringen tar inte bort detta lager i pipan och precisionen är på topp direkt. Att inte dra ur pipan är väldigt dåligt eftersom det bygger upp med en massa gojs som binder vätska och som agerar som slipmedel. Jag gör såhär och snarlik process har de flesta som är i världseliten inom 50m skyttet. Trycker genom två stycken oljefuktade lappar för att få ut löst skräp, trycker sedan genom en torr. Sedan kör jag 3st oljefuktade lappar efter varandra som jag arbetar fram och tillbaka genom pipan med 5cm rörelser (ca 5 hela resor fram och tillbaka genom pipan) sedan så är det klart. Före jag skjuter nästa gång drar jag torrt med två lappar och njuter av en innertia som första skott och oförändrat träffläge. Ju bättre pipa man har desto mindre hårdare rengöring behövs eftersom blyavlagringarna blir mindre än i en sämre. Det räcker alltså att köra med ovanstående en längre tid på en bra pipa. Någon gång under säsongen kör jag rengöring med mässingborste och solvent och trots att jag har en pipa av toppkvalitet så finns det viss mängd bly som kommer ut vid denna process. Jag skjuter styvt 10 000 skott med denna bössa per år.
Publicerat April 18, 201214 yr En till sak är att .22lr är inte en lättskjuten kaliber. Små fel som man kommer undan med på kalibrar med högre utgångshastighet syns mycket tydligt när man skjuter .22lr.
Publicerat April 18, 201214 yr Författare Proffsigt.....men det låter overkill för en jägare....men tack för dina erfarenheter!
Publicerat April 18, 201214 yr Nja, det kan vara ganska goda råd om man vill se till att det där CBS:et sitter exakt där du vill varje gång du går ut och jagar. 22LR har en tendens att kasta de första skotten annars på grund av gammal och kall smörja. Johan, fint beskrivet och lätt att ta till sig. /Christian
Publicerat April 19, 201214 yr Detta med konstant träffläge i .22lr så kan det av någon konstig anledning strula med viss ammunition. Jag har ett parti Lapua Master som är rätt gamla och det ser ut som att vaxet på kulan ändrat färg litegrann och dessa brukar ge en betydligt skarpare knall på första skottet, den går alltså i överljudsfart pga av att friktionen i pipan ökat så trycket ökar och ger mer fart. Första och andra skottet brukar smita iväg uppåt till höger ca klockan halv två, det är inte så mycket de sticker om man ser rent träffbildsmässigt men kanske 15-20mm från mitten. Tur är ju dock att man har provskott i mina grenar, resterande skott slår sedan i tian (om jag gör mitt vill säga). All annan ammunition jag testat i min bössa går rätt från början. Detta är värt att undersöka när man ska jaga med bössan. Om det är överkurs för en jägare vet jag inte för jag gör likadant med jaktbössan som jag har använt väldigt mycket när jag lockar järpe.
Publicerat April 19, 201214 yr Författare Överkurs nja men skillnaden är att du är ett fullblodsproffs och jag en glad amatör ;-) tack för info!