Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Winchester 1300/120 ranger

Featured Replies

Publicerat

Står i begrepp att köpa en sådan, hagelpipan är 1300 och slugpipan 120, har googlat en del om vapnet och det enda jag hittar är att det är något av en budgetmodell.

Slugpipan är oräfflad, hur ser spridningen ut om man skjuter hagel i den?

Den är i bra skick men är det något särskilt man ska kika närmare på eller försäkra sig om att det inte är paj?

Vad brukar problemen med en pump vara?

Med vänlig hälsning, /Martin

Publicerat

Slugpipan är cylinderborrad alltså kommer det se ut som om du använde en cylinder choke i hagelpipan.

Testa genom provskjutning att den inte är paj.

Problemen med en pump är få. Att lista nåt speciellt som problem på en Win 1300 kan jag inte.

Publicerat
  • Författare

Ok, enda som jag sett och som jag inte vet hur det är gällande den aktuella bössan är att varbygeln är gjord i plast på en del 1300 modeller men det verkar ju finnas en uppsjö av tillbehör via midway att få tag på så det borde väl gå att byta i sådant fall...

Publicerat

Har aldrig förstått problemet med varbygel i plast, Ingen har nånsin gått sönder. Det syns knappt vilket det är. Plast är mindre kallt på vintern. Tror det är ett hjärnspöke precis som när 870-fantasterna hävdar att 870 är bättre efter som den har en låda helt i stål i stället för "lättmetall". Jag har aldrig hört talas om en Win 1300-låda som kolapsat...

Däremot kom jag att tänka på avtryckaren på min 1300 är ganska liten och har vassa hörn. Skjuter jag 100st 24g på en kväll så sliter det upp ett sår på pekfingret. Har inte lagt så mycket tid på att se vilka lösningar det finns på det. Men det känns mer som ett problem som finns på riktigt,

Publicerat
  • Författare

Ok, låter ju bra, rent instinktivt klingar ju plast lite negativt ihop med kvalitet så det var väl främst av den anledningen jag undrade.

Kikade nyss på midway, det fanns en hel del kuligheter där, En ny stock och magasinförlängare (enbart för utseendets skull :-P ) står nog på listan!

Publicerat

Tänk på att fällbara och teleskopiska kolvar inte är tillåtna på hagelpumpar på jaktlicens, inte ens på banan. Jag har labbat en del med magasinsförlängare i syfte att förändra balansen eller göra känslan mer bocklik. Tyvärr vart jag inte särskillt imopnerad. Bössan blev bara trög och klumpig. Sen beroende på hur bössan är pluggad, kan man råka ut för vissa problem med förlängaren på...

Publicerat
  • Författare

Näe ingen teleskopisk kolv i åtanke, den houge i max-4 kanmo snarare, bössan är pluggad till 2 i magasinet, hur vet jag inte, avser hur som helst att behålla den så men rent utseendemässigt tycker jag bössan ser bättre ut när magasinet är lika långt som pipan, känner du till nåt problem som kan uppstå om man sätter på en magasinförlängning och vad man ska undvika?

Publicerat

Såg att det kom upp en på blocket nyss :)

Publicerat
känner du till nåt problem som kan uppstå om man sätter på en magasinförlängning och vad man ska undvika?

Som sagt att bössan blir trög och klumpig. Sedan stödet mellan magasinsförlängare och pipa kräver normalt verktyg för att demonteras. Det betyder att om det trots allt blir så att bössan "jammar" eller man av misstag stoppar i en patron bakfram och man måste snabbt ta loss pipan och hälla ur patronerna så står man där..

När det gäller hur olika pluggningar påverkar så passar jag på den. Det där är en känslig fråga och det brukar alltid bli ett himla rabalder när den kommer upp. Om du funderar till lite tror jag du kommer på det själv.

Publicerat
  • Författare

Såg att det kom upp en på blocket nyss :)

Såg det! Men som tur är var det utan slugpipa!

Annars hade jag blivit irriterad! ;-)

Publicerat
  • Författare

Vad skulle du valt mellan en 1300 ranger med extra sluggpipa 120 ranger i bra skick för 4500 kr mot en 1300 turkey med choker till i bra skick ( utan extra pipa) för 3000 kr??

Publicerat

Jag gillar öite knubbiga Turkeypipan på 56cm. Gillar även Turkeyns laminatkolv. Men om man ska byta kolv på en sån så ska man vara medveten om att förstock/pumphandtagn till vanliga 1300 som de flesta (alla) är så passar de inte på en Turkey. Youth och Turkemodellerna har annan längd på röret som förstocken/handtaget sitter på. En annan grej med Turkeyn är att förstock/handtaget går omlott med lådan (ganska mycket) när man pumpar. Bra om man har korta armar eller om man som jag håller i långt bak.

Så jag skulle valt Turkeyn, eftersom jag gillar den som den är. Men om man vill pimpa är en vanlig ett bättre val. Sen får man bedömma själv vad en slät slugpipa betyder för en själv.

Publicerat
  • Författare

Jo jag gillar kolven på turkeyn mer också, och visst kan man väl skjuta slug med den också....

Gillar också att den har ventilerad spång, skulle det bli den så behöver jag inte byta kolv och det blir 1500 spänn över.

Det är väl bara själva frågan hur man får till siktet om man ska skjuta slug, för det lär väl knappast gå så bra med

Det enda lilla kornet på spången på hagelpipan?

Publicerat

Ja den lutande ventilerade spången om amerikanderna kör med gillar jag med. Skönt att slippa ha blyertspenna med sig ut i skogen. ;)

Jag tycker det med lite träning går förhållande vis bra att skjuta med korn och spång med brenneke. Sen beror det ju både på vstånd och storlek på mål. Jag har en separat slugpipa med rödpunkt direkt på, och givetvis är det bättre. Hade först en rödpunkt monterad på klackar på lådan, men tyckte det inte funkade bra på hagelskyttet, framför allt eftersom montaget blev så högt. Sen oroade jag mig även för om inskjutningen skulle behållas varje gång pipan monterades av och på.

Kanske du ändå kan få köpa slugpipan löst? Eller leta upp en pipa senare alternativt hitta ett vapen att skrota och göra slugpipa av? Att börja med att köpa den bössa man verkligen vill ha tycker jag verkar som en bra start. Sedan med nuvarande lagstiftning så tycker jag man har klart begränsad använding för en ren slugpipa vid jakt.

Publicerat
  • Författare

Ja valet blev tydligen enkelt ändå, turkeyn hann visst bli såld! :-P

Så jag kör på rangern istället, hittade en slugpipa av samma modell och den

Ligger på 1500 kr så då är man ju ändå uppe i samma peng.

Publicerat

Ja största hemligheten när man handlar Win 1300 och pipor till den är att måste ha pengar i hand och hugga snabbare än en kobra. :D

Publicerat
  • Författare

Ha ha, ja verkar som så! Nu är licenspapprena inskickade iaf, blir det till att beställa nån choke (den som följer med är full) kanske halv... Och en ny stock, lutar åt den i mossy oak max-4 kamouflage från midway ( finns det ingen annan som säljer?!)