Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilket vapen ska jag ha?

Featured Replies

Publicerat

Jag funderar på att börja jaga till hösten. Men jag vet inte vad jag ska ha för vapen. Ekonomin sätter stopp för mer än ett vapen så jag funderar på att skaffa mej en kombi bock. Det jag ska jaga är mest fågel och bäver och kanske någon hare ibland.

Så jag behöver lite hjälp om vad jag ska ha för vapen. Ska jag köra på kombi bock eller ska jag sattsa på bara kula eller bara hagel?

Publicerat

Tjena!

ursäkta frågan, men hur mycket pengar har du att spendera på vapen?

Vore jag dig skulle jag satsa på både kula och hagel...t,ex en gammal hagelbock/sida-sida för kring 1-2000:- och en huskvarna 1900 i kaliber 30-06 (bästa allround kalibern...funkar till ALLT) för mellan 3-5000:- och lägg resten av de pengar du har att röra dig med på ett kikarsikte till studsaren...t,ex ett beggad kvalitetsikte (Schmidt&Bender, Swarovski, Helia eller Ziess) eller t,ex ett nytt Leupold VX-I 3-9x40 för kring 3000:-

Du får alltså en hagelbössa, en studsare och ett sikte för mellan 7-10 tusen spänn.

Publicerat
Tjena!

ursäkta frågan, men hur mycket pengar har du att spendera på vapen?

Runt 5000 kr hade jag tänkte lägga ut på vapen men det kan bli mer eller mindre beroende på jobb. Man måste ju ha skåp oxå så det kostar ju lite pengar det med.

Publicerat
Runt 5000 kr hade jag tänkte lägga ut på vapen men det kan bli mer eller mindre beroende på jobb. Man måste ju ha skåp oxå så det kostar ju lite pengar det med.

jaha, ok då går ju mina första förslag bort...men du skrev att du skulle jaga mest fågel, bäver och Hare...beroende på vilket av dom du jagar mest så verkar det som om en ren hagelbössa vore att rekomendera...om du kan undanvara bäverjakten till du fått ihop stålar till ett kulgevär...eller vice versa (att du måste undanvara fågel och harjakten tills du köper hagelspruta)...finns otroligt fina hagelbössor för ett överkommligt pris...hade tidigare en Classic Multichoke som jag köpte beggad för 2000:-, och oavsett vad alla "förståsigpåare" säger om classics hagelbössor så funkar dom jäkligt fint för att vara lågpris bössor. hade inga som helst problem med min.

/Fredde

Publicerat

Min kusin använder en classik hagelbock och är väldigt nöjd med den. Visst, finishen kanske inte är den bästa, men vafan man ska ju jaga med bössorna inte sova med dom?

Jag själv är en budgetmänniska, för min del prioriterade jag kula före hagel då jag jagar även jagar älg, hagel är lättare att låna från nån släkting vid behov än t,ex en älgvältare till älgjakten.

Ska du använda bössorna och inte är överdrivet intresserad av olika lösningar på vapen så finns det mycket bra utbud av såväl begagnade hagelgevär som studsare. Som kikarsikte bör nog nån buschell eller leupold klara dina krav?

Publicerat

Du får önska Dig förskott på årets julklapp. Ett skåp. ;)

Publicerat

Köp en baikal hagelbock som funkar i alla väder för ca 1500kr. En husqvarna 640 i 8x57 eller liknande till bäverjakten för ca 1000kr. Toppa den med en weaver stålkikare för ca 500kr + ringar och eventuellt montering av klackar ca 1500.. Så skulle jag ha gjort iaf

edit: Kanske skulle vara ide att försöka få tag i en sako vixen? 222rem kan du ju dessutom använda till fågel om det skulle behövas. Här verkar du ha en http://www.blocket.se/vi/8093032.htm?ca=1_11_s. 2000 kr för kulvapnet och 1500 för hagelbocken. Bara kränga på någon passande kikarsikte

Publicerat

Att rekomendera en kombi som första och enda vapen kan nog vara tänkbart men för att våga sig på det så vill vi nog veta hur ofta du kommer att jaga,på vilket sätt och vilka fåglar?

/Micke

Publicerat

Fåglarna jag ska jaga är orre och tjäder. Både med hund och toppjakt.

Publicerat
Fåglarna jag ska jaga är orre och tjäder. Både med hund och toppjakt.

Då är det ju solklart!...EN KOMBI ;D...med ett lågförstorande kikarsikte och snabbfästen!

Publicerat

Ähh....kör på hagel...12/89....går nog använda till de mesta...hehe...

Publicerat

Jag har även funderat på att bara skaffa mej en 222. Men jag vet inte så mycket om dom. Eller ska jag hällre ha en 6,5? Går det bra att jaga bäver med 222?

Men det lutar mot en kombi just för tillfället. Hur är det att skjuta precition med en kombi?

Publicerat

En kombi med klass 2 pipa verkar vara rätt för dig,företrädesvis med ett kikarsikte i typ 2-7x.

.222 är enligt mig en av de bäst lämpade kalibrarna för just bäverjakt.

Jag hade en tikkakombi som det jagades flitigt med i .222 och precisionen i den kulpipan lämnade inget övrigt att önska,hare,räv ochfågel var inget problem att träffa ut mot 150m.

/Micke