Publicerat April 18, 201214 yr En kar på et norsk forum sendte meg en PM og spurte om hvilke erfaringer jeg har gjort meg med Hornady Amax. I stedet for å lage et langt skriftlig svar lagde jeg heller denne blog'en. Kortversjonen av mine erfaringer på rådyr (ihvertfall 100+ dyr med denne kula). Effekten er upåklagelig. Jeg blir faktisk overrasket de gangene dyret går fra skuddplassen. Kula gir som oftest et rikelig blodspor hvilket gjør det meget enkelt å finne dyret. Kjøttskader. På rådyr? Det er vel ingenting å spise mellom ribbeina der? Bildene under er typisk. Hodetelefoner anbefales
Publicerat April 18, 201214 yr Och är det inte Gem som har hittat även hit? Kanonserie på tuben Thomas!
Publicerat April 18, 201214 yr Författare Mange takk. Tror dessverre ikke Gem kommer til å være med i så veldig mange flere filmer, hun begynner å bli virkelig gammel nå... og hun snorker så infernalsk på post!
Publicerat April 19, 201214 yr Mange takk. Tror dessverre ikke Gem kommer til å være med i så veldig mange flere filmer, hun begynner å bli virkelig gammel nå... og hun snorker så infernalsk på post! Ha Ha ja det kan vara lite jobbigt med en snarkande hund
Publicerat April 20, 201214 yr Jag har jagat rätt flitigt med A-max under ett par år nu,instämmer helt med att djuren mycket sällan lämnar skottplatsen och om dom gör det så är det inte med många meter. Dubblen på bilden var på strax under 200m och inget av djuren tog ett steg efter skottet,skinnskador på pälsvilt när hållet sträcker ut lite är minimala,räven sköts på 125m. /Mike
Publicerat April 21, 201214 yr Funktionen hos A-Max är onekligen ond bråd död - varje gång. Jag har aldrig sett den kulan brista i uppförande, vilket har hänt med många andra kulor. Raggarö
Publicerat April 21, 201214 yr Är uppförandet liknande nosler bt tycker ni? Jagar själv med den o får lite mindre utgångshål.
Publicerat April 21, 201214 yr Trots få antal vilt med kulan gillar jag den skarpt! bra död i den helt enkelt.
Publicerat April 21, 201214 yr JAG väljer A-Max framför Nosler BST eftersom jag hittils aldrig sett utebliven effekt med A-Max. Enda nackdelen med A-Max är klassningen "not för hunting" på Hornadys hemsida (vilket verkar styra om vi får använda den till t.ex. rådjur i Sverige) A-MAX® NOW featuring AMP™ bullet jackets! Designed by match shooters for match shooters. With an ultra-low drag tip, our A-Max match bullets feature an aerodynamic secant ogive that delivers flat trajectories with excellent uniformity and concentricity. Find out more... Rapid, explosive expansion with limited penetration. Recommended muzzle velocity range: 2000+ fps. These bullets are not recommended for hunting. Raggarö
Publicerat April 21, 201214 yr raggarö det står ju tydligt att de är tillverkade för att expandera och det gör de ju lagliga som klass 1 och 2 vilt i Sverige förutsatt att kulvikten är tillräckligt hög.
Publicerat April 21, 201214 yr Kanske jag som är lite korkad, men vad ska man använda expanderande kulor till ifall man inte ska jaga med dom..?
Publicerat April 21, 201214 yr beretta,Nu ska du inte komma här och vara logisk Efter trådar av Vasaloppslängd rörande detta på Robsoft, så fastställdes det tydligen (via NVV) att det är kultillverkaren som styr vad kulan är lämpligt till. Hornady har velat fram och åter under årens lopp - nu är det "no hunting" som gäller för A-Max. Det "roliga" i sammanhanget är Berger VLD som ursprungligen var en ren Match-kula (som användes till jakt iallafall) som föll till nåder hos Berger efter påtryckning från jägare, nu tillverkar Berger 2 olika VLD, en med tunn mantel till jakt (den gamla) och en ny med hårdare mantel till målskjutning. Klyver man en godkänd expanderande kula för jakt (Hornady SST) och en Icke godkänd kula av den snabbexpanderande typen (Hornady A-Max) så skiljer det inte mycket visuellt. Diskussionen i Sverige blir tydligen att A-Max är för lättexpanderad utan penetration (typ V-Max), det beror väl på var kulan placeras......bog eller spjälstaket, vad skall penetreras i spjälstaketet? Raggarö
Publicerat April 21, 201214 yr Jag har jagat rätt flitigt med A-max under ett par år nu,instämmer helt med att djuren mycket sällan lämnar skottplatsen och om dom gör det så är det inte med många meter. Dubblen på bilden var på strax under 200m och inget av djuren tog ett steg efter skottet,skinnskador på pälsvilt när hållet sträcker ut lite är minimala,räven sköts på 125m. /Mike är det med 243 an du skjutit med el?
Publicerat April 21, 201214 yr Författare Dette er en kopi av en post jeg hadde på Robsoft. På rådyr oppfører 6,5mm kulene seg akkurat slik du vil en skikkelig storviltkule skal oppføre seg i et storvilt. Jeg har funnet igjen kun 1 kule i 6,5mm og den hadde perfekt soppform, men var tynet til maks allerede i et lite rådyr så jeg bruker bedre kuler til større vilt. Med 6mm har jeg funnet litt flere kuler og har gått helt bort i fra 6mm (i all hovedsak fordi 6mm koster 2x å skyte med sammenliknet med 6,5mm) Har sikkert 50 slike bilder som alle viser de samme skadene (akkurat dette er fra 6mm 87gr Vmax, Amax bildene er like). Kula gir meget pålitelig effekt på rådyr.
Publicerat April 22, 201214 yr är det med 243 an du skjutit med el? Japp, 105gr A-Max med ett V0 0m 940m/s. /Mike
Publicerat April 22, 201214 yr Hornady har velat fram och åter under årens lopp - nu är det "no hunting" som gäller för A-Max. Det var när nya AMP-jacket kom som dom ändrade beskrivningen,har inte provat den än men kan inte tänka mig att det är någon skillnad. Det jättelagret jag har hemma står det "suitable for medium thinskinned game" på. Förutom att jag själv gjort ett flertal gelatinskjutningar med A-max i olika kalibrar så finns det en uppsjö på nätet,alla visar samma sak-att A-max alltid expanderar ordentligt. http://ammo.ar15.com...m_110grAMAX.jpg Lägger in två bilder själv där man tydligt ser skillnaden mellan 105gr A-max och 107gr sierra smk skjutna ut min 243. SMK är en populär jaktkula på andra sidan pölen men det är inte alltid den expanderar som önskat,mitt test visade att expansionen kom först efter 10cm trots ett V0 över 900m/s. Lägger dessutom in en bild där man ser två uppsvampade kulor. 155gr A-max skjuten ur en 308win på ett avstånd av 100m Uppsvampning 19.22mm dvs betydligt mer än dubbla kuldiametern. Restvikt 110.2gr. 105gr A-max skjuten ur en 243win på ett avstånd av 100m. Uppsvampning 12.79mm dvs även där mer än dubbla kuldiametern. Restvikt 56.9gr. A-max fungerar precis som alla andra konventionella jaktkulor,ju fortare den går desto mer fragmenteras den. /Mike
Publicerat April 22, 201214 yr Fick svar från Hornady: The Hornady A-MAX and BT-HP Match bullets are not designed for medium or big game hunting. Yes, these bullets can be used for varmint hunting. Yes, Hornady Mfg. Co. does not recommend these bullets for game hunting. ________________________________ From: Hornady Manufacturing, Inc [mailto:webmaster@hornady.com] Sent: Friday, April 13, 2012 10:16 AM To: tech Subject: "Technical Inquiries" Contact from xxxx Comments: I have a question regarding A-Max and hunting: You used to state "not for medium and big game" or equivalent. Now You clearly state "not for hunting". Confusing at least - especially when it concerns one of the best hunting bullets ever made...... I have used Interbond, Interlock, SST and other bullets that You manufacture, every bullet has it´s merits - so also A-Max Regards/ xxxx Hade glömt min förfrågan - Hornady lämnade ju ett politikersvar.... Jag har ställt frågan nere på Nya Zeeland om jägarna märkt någon skillnad mellan A-Max gamla och nya mantel, tyvärr misstänker jag att de flesta har lika stora lager som Mad Mike. Raggarö