Publicerat April 18, 201214 yr Håller på att ordna upp allt i dödsboet efter min far och där fanns ett gammalt Husqvarna hagelgevär av modell 17 kaliber 12. Min far ärvde det av sin morfar i början av 70-talet och jag har aldrig vetat om att det funnits. Tillverkningsnumret är 105544 och tack vare listan i det här forumet fick jag fram att den borde vara från 1917. Har låtit en vapenhandlare titta på det och han sa dock tidigt 30-tal, men det kanske var en feldömning från honom? Enligt samma person var vapnet i ganska bra skick men att ena hanen kärvade litegrann och att det fanns en tendens till rost i ena pipan. Han trodde inte att vapnet var renoverat utan att det helt enkelt använts varsamt. Jag undrar nu om någon kan säga om det över huvudtaget finns något intresse för ett sådant här gevär, eller om det rimligaste är att lämna in hos polisen för skrotning? Det finns i nuläget ingen i släkten som har något vapen- eller jaktintresse så att behålla det är inget alternativ...
Publicerat April 18, 201214 yr Skrota inte vapnet! Även om det inte inbringar några stora pengar så är de ganska trevliga vapen. Rostantydningen behöver inte vara problematiskt och att ena hanen kärvar handlar enbart (oftast) om vapenvård och det är inget större jobb. Dessa hagelvapen gjordes för att användas och de brukar vara fullt skjutdugliga även i dag! Ekonomiskt har jag sett dem säljas för så högt som 2000 kr men då pratar vi inte Sverige men det är bättre att sälja den för en hundring än att den skall skrotas. pmt har bra koll på dessa äldre trotjänare och han lär upptäcka denna tråden inom kort och han kan säkert ge dig en bättre analys av denna svenska hanbössa med Lefaucheux lås. Kommer inte ihåg om det är 12/65 patronläge på denna men det kommer du att få svar på inom kort. De är ofta chokade som full/xfull vill jag dock minnas. Förr i tiden så hade de koll på prylarna minsann!!!
Publicerat April 18, 201214 yr Intressant, även jag har fått ärva två stycken av dessa. Lite ytrost men det ska vi nog råda bot på. Tillverkningsår 1911 och 1923.
Publicerat April 18, 201214 yr ........ Jag undrar nu om någon kan säga om det över huvudtaget finns något intresse för ett sådant här gevär, eller om det rimligaste är att lämna in hos polisen för skrotning? Det finns i nuläget ingen i släkten som har något vapen- eller jaktintresse så att behålla det är inget alternativ... Man kan se en m/17 som en liten smula utvecklad m/20, och som sådan är den snudd på hopplös att sälja ärligt talat. Jag har en m/20 men lite prickiga pipor i kaliber 16/65 i från ungefär samma period - jag betraktar den som osäljbar. Så vapnet har inget värde i sverige - ur den aspekten är det inget att lägga ner vare sig tid, engagemang eller intresse i. Jag tror det kan vara svårt att sälja den - i termen att hitta ngn som tar över den. Men prova att lägga ut en annons här. Jag tvivlar dock på att du hittar någon som vill förbarma sig över den. Skrota inte vapnet! Även om det inte inbringar några stora pengar så är de ganska trevliga vapen. Rostantydningen behöver inte vara problematiskt och att ena hanen kärvar handlar enbart (oftast) om vapenvård och det är inget större jobb. Dessa hagelvapen gjordes för att användas och de brukar vara fullt skjutdugliga även i dag! Med sina ganska stabbiga pipor i Svenskt Stål så blir de inte så där himla kul, inte i kaliber 12 i alla fall. Lägg sedan till att de ofta stockades krokigt och lågt så blir det inga höga poäng i min värld. Ekonomiskt har jag sett dem säljas för så högt som 2000 kr men då pratar vi inte Sverige men det är bättre att sälja den för en hundring än att den skall skrotas. Om man kan hitta en köpare ja.... Tro mig, det är inte enkelt pmt har bra koll på dessa äldre trotjänare och han lär upptäcka denna tråden inom kort och han kan säkert ge dig en bättre analys av denna svenska hanbössa med Lefaucheux lås. Tja sund konstruktion, men lite fantasinlöst utförda. Man hittar ofta glappa exemplar och det är lite av en bedrift med Lefaucheux förregling, låsarna är bakåtliggande av traditionellt snitt. Kommer inte ihåg om det är 12/65 patronläge på denna men det kommer du att få svar på inom kort. 70mm eller 2 3/4" kom 1938, även om HVA var bland de första som gick över till 70 så kan de inte göra det innan standarden fanns.... De är ofta chokade som full/xfull vill jag dock minnas. Förr i tiden så hade de koll på prylarna minsann!!! Njae - full och lite under full. Men med trånga patronlägen och kort övergångskon. De kan vara hopplösa att få att prestera vettiga träffbilder. /T
Publicerat April 19, 201214 yr Håller på att ordna upp allt i dödsboet efter min far och där fanns ett gammalt Husqvarna hagelgevär av modell 17 kaliber 12. Min far ärvde det av sin morfar i början av 70-talet och jag har aldrig vetat om att det funnits.Tillverkningsnumret är 105544 och tack vare listan i det här forumet fick jag fram att den borde vara från 1917. Har låtit en vapenhandlare titta på det och han sa dock tidigt 30-tal, men det kanske var en feldömning från honom? Enligt samma person var vapnet i ganska bra skick men att ena hanen kärvade litegrann och att det fanns en tendens till rost i ena pipan. Han trodde inte att vapnet var renoverat utan att det helt enkelt använts varsamt. Jag undrar nu om någon kan säga om det över huvudtaget finns något intresse för ett sådant här gevär, eller om det rimligaste är att lämna in hos polisen för skrotning? Det finns i nuläget ingen i släkten som har något vapen- eller jaktintresse så att behålla det är inget alternativ... Var hittade du den listan?
Publicerat April 19, 201214 yr Författare ...jag betraktar den som osäljbar. Aj då, det var ju inte riktigt svarat jag önskat mig, men tack ändå för ett utförligt svar! Även om vi inte har något vapenintresse känns det innerst inne fel att lämna in ett gammalt fint arvegods till destruktion, men det kanske är det enklaste att göra. Att skaffa licens och vapenskåp kostar ju en bra slant så det är inget alternativ i dagsläget.