Publicerat April 18, 201214 yr Finns ont om fasaner här på åland så jag tänkte börja pyssla ihop något och se om jag kan få beviljat att föda upp fasaner. Min farbror har ju gjort det tidigare så tänkte be han om hjälp. Jag vet inte hur det är med de men jag har i varje fall börjat på en liten modell Har ingen termostat eller något men den funkar bra med en 25 watts lampa om man har en termostat. 2 lufthål i storlek 20mm som man kan täppa för med vad som helst i stort sett. En kylväska med mått Längd: 40cm Höjd: 40 cm Bredd: 25cm. Utsidan. Var lite mörkt och mobilkamera. Har inte fått upp värmen på bilden än. Men har en klotlampa på 25watt vilket ska ge en temperatur på ungefär 40 grader. Instruktioner: Du behöver styrox/plywood eller något liknande. Och en helt vanlig 25 watts glödlampa beroende på storlek/kvalitet osv. Jag har en kylväska. Måtten är Längd: 40cm Höjd: 40 cm Bredd: 25cm. I locket borrar du ett litet hål för en sladd. Du kan få en sladd från en julstjärna t.ex. Borra sedan 2 hål med mått 20mm eller hur du vill ha de. Hålen är till för att hålla luftfuktigheten stabil runt 50-60% beroende på fågeln. Du har ett glas eller vad du vill fyllt med vatten inuti lådan. Du kan alltså täppa för hålen om de blir för tort inne i lådan. Du ska också spraya äggen med vatten några gånger om dan beroende på fågeln. 3 gånger om dagen är standard. Skaffa en termostat som du kan ställa in att släcka lampan när det är för varmt och som startar igen när det närmar sej lite för kallt. Du ska också vända äggen 1 varv på morgonen och 1 varv på kvällen. Du kan se att du vänt på alla genom att försiktigt göra en prick eller ett kryss på dom. Kan fixa länkar till vad ni ska ge för mat till era fåglar osv En enkel maträtt som fungerar till dom flesta fåglarna är en sorts mix. Hittade den på nätet men förenklade den ganska så mycket. Hundvalpsmat som är fettfri och inte för stark. Mal ner den och blanda med pyttelite vatten så den blir som en lös deg. för mycket vatten och fågelungarna dör för att dom får det i lungorna. För lite och dom dör av att dom får för lite vatten. Ge aldrig en nykläckt kyckling vatten! Dom får det dom behöver från maten. Diarreliknande ska de va. Mata ungarna med pincett eller en matsked gjord i plast. Att mata med händerna är bäst och de tycker jag är roligast På den här sidan http://www.ruvmax.se finns äggkläckningsmaskiner och äggkläckningscheman m.m. Fråga mej efter länkar eller googla själva annars Ställ gärna frågor.
Publicerat April 18, 201214 yr Trevligt litet hemmabygge!! Kör själv med två funki ruvare o en funki kläckare på jobbet... Kör dem första veckorna med Lantmännens Fasan start Pk(pelletskross) där efter kör vi med något allfoder..går även att köra med Kalkon Start, kalkon göd mfl... Spannex är dem som har billigast allfoder till utsättningsklara kycklingar innan man går över till vete el majs..
Publicerat April 19, 201214 yr Jag har 2 st riktigt hemma gjorda kläckare. Det är 2 papplådor med vardera en glödlampa Lliten låda (ca:30liter) 40w lampa, större låda (ca:50-60liter) 60w lampa. De sitter genom pappen med hjälp av ett taklampe fäste. Sedan ställer jag in en termometer och vattenskål, tempraturen reglerar jag via lufthål i botten och hur mycket öppet det är i överkant. Primitivt men fullt fungerande..