Publicerat Maj 25, 200619 yr Vad tycker ni man ska ha på en kombi bock? Vanlig kikare med snabbfäste eller en Aimpoint?
Publicerat Maj 25, 200619 yr Vad tycker ni man ska ha på en kombi bock? Vanlig kikare med snabbfäste eller en Aimpoint? vanligt lågförstorande sikte(t,ex 1,5-5x20) med ett kraftigt riktmedel (t,ex tyska 1:an) är nog det klart bästa till en kombi...gärna med ett snabbfäste för att kunna använda hagelpipan till flyktskytte (blir överdrivet svårt att träffa en Gräsand med ett kikarsikte på ) /Fredde
Publicerat Maj 25, 200619 yr Vad tycker ni man ska ha på en kombi bock? Vanlig kikare med snabbfäste eller en Aimpoint? Det beror på hur och vad du ska jaga,smygjakt,vakjakt,drevjakt? /Micke
Publicerat Maj 26, 200619 yr ja jag har lite kunskap i detta men det är väldigt skönt med aimpoint på kombi funkar bra på lerduvor..men då är det ju de med kula som blir lite knepigare men det går bra om man ställer in den pedantiskt
Publicerat Maj 28, 200619 yr Hej.! Vid mässan i Tullgarn kollade jag på lite olika allternativ. (jag har samma problem). Meoptas 1-4*24 var överlägsen de dyrare kikarna i synfält. Inga problem att titta med ett öga igenom kikaren och det andra brevid. Den som inte kan skjuta tex lerduvor med en sån kikare på är inte tillräkligt bra skytt punkt slut. SoB hade ett stort tubsende svarowski hade bara en aning till ring, men Meoptan va perfekt + att riktmedlet (K-DOT) var en fröjd att sikta med. Jag har slutat fundera på vad jag ska ha på min ombi , återstår bara att handla.....!
Publicerat Juli 6, 200619 yr Hej.! Vid mässan i Tullgarn kollade jag på lite olika allternativ. (jag har samma problem).Meoptas 1-4*24 var överlägsen de dyrare kikarna i synfält. Inga problem att titta med ett öga igenom kikaren och det andra brevid. Den som inte kan skjuta tex lerduvor med en sån kikare på är inte tillräkligt bra skytt punkt slut. SoB hade ett stort tubsende svarowski hade bara en aning till ring, men Meoptan va perfekt + att riktmedlet (K-DOT) var en fröjd att sikta med. Jag har slutat fundera på vad jag ska ha på min ombi , återstår bara att handla.....! Tyckte swarren hade en ganska fet orange ring som medförstorande riktmedel, kanske fanns flera?
Publicerat Juli 7, 200619 yr Vad tycker ni man ska ha på en kombi bock? Vanlig kikare med snabbfäste eller en Aimpoint? Håller med Mr.Mauser att det beror på vilken sorts jakt du ska bedriva med vapnet i fråga! Men jag tycker att Aimpoint räcker gått! Jag har det på min kombi, ett Aimpoint modell gammalt som gatan! Och det fungerar bra på rörliga mål både med kula och hagel. Vad det gäller prectionsskytte så sätter jag i alla fall 3 skott inom en snusdosa på 100m och jag personligen annser att jag inte kommer att skjuta på ens 100m med min kombi om inte djuret är påskjutet sedan innan. Så mitt förslag är Aimpoint för det går att skjuta väl med det också! MVH/Jocke
Publicerat Juli 8, 200619 yr jag har kikare med snabbfäste har även testat rödpunkt. kikare med snabbfäste passar mig bra men jag jagar mest fågel.
Publicerat Oktober 23, 200619 yr Är det skogsfågel du ska jaga så är det tveklöst kikare som gäller! En liten punkt (2MOA) är relativt stor på en fågel redan vid 50m. Hade nog satsat på ett 1-6x42 el liknande. Själv har jag ett 1-3x20 på min kombi och är ur nöjd med den, men jag jagar främst hjort och rådjur. Brukar ha den på 1.5 ggrs förstoring och då funkar hagelskyttet utan problem.
Publicerat Oktober 23, 200619 yr jag skjuter som en kråka med kikarsikte på kombi men klarar du det är det ingen tvekan att ett lågförstorande sikte är bra. jag gillar lite större förstoring när det gäller fågel vill nog ha tillgång till 9 gångers förstoring iaf.
Publicerat Oktober 23, 200619 yr jag skjuter som en kråka med kikarsikte på kombi men klarar du det är det ingen tvekan att ett lågförstorande sikte är bra. jag gillar lite större förstoring när det gäller fågel vill nog ha tillgång till 9 gångers förstoring iaf. Kan hålla med dig om att det kan vara bra med lite mer förstoring till just fågeljakten. Men anledningen till att jag föreslog 1-6 ggr är att det mig veteligen inte finns kikare på 1-9 ggr och skjuta hagel med större än 2ggr är preblematiskt. Det bästa är väl helt klart att montera ett vridmontage så att man använda olika optik plus öppna riktmedel. Nackdela är att det blir ganska så dyrt.