Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Målkikare

Featured Replies

Publicerat

Efter att jag avyttrade mitt 6-24 så har jag känt en stor saknad, inte i skogen, och inte heller när jag ligger på banan och skjuter. I båda fallen tycker jag 12ggr är fullt tillräckligt för att träffa det jag vill ut till 300m. Därimot efter skott på banan är saknaden desto större. Det var mycket praktiskt att kunna se hål i tavlan utan att springa fram och tillbaka. Så nu har jag funderat en stund och kommit fram till att en målkikare måste införskaffas.

Då till frågan; Efter som att 6,5mm hål på 300m är ganska svåra att se så undrar jag om det finns någon som kan tipsa om en billig/prisvärd målkikare som klarar av detta?

I brist på kunskap på området har jag hitintills snöat in mig på zeiss, som har en smäcker liten 18-45 kikare som väcker habegär, men det kanske finns någon lite billigare som skulle göra ett fullgott jobb?

Publicerat

Jag har tänkt på samma sak och blir lite nyfiken på de små teleskop som finns. Spegelteleskop ger en bild uppåner, men det finns prismor till som vänder rätt bilden. Ett nybörjarteleskop för under tusenlappen med 35-262ggr förstoring borde funka. Frågan är om det blir för klumpigt, man kanske inte orkar dra med sig det till banan.

http://www.astrosweden.se/bresser-junior-76-700mm-spegelteleskop/18549-0

Bara en tanke som går lite utanför boxen ;)

Publicerat

Med rätt ljusförhållanden - vilket är sällan - funkar de flesta, vill man vara garanterad så är det Leica, Zeiss eller Swarovski som gäller. Och då kräver de också en dyr tripod, glöm inte det.

Jag har en Leica APO-Televid, det är bara Hubble som kommer i närheten. ;)

-- Mats

Publicerat

Visste att du var ett as Mats, :)

fn jag har haft tillfälle att glutta i en slik tub du har, i en Zeiss den stora fältvarianten samt en feting swarre för något år sedan,

när man följer trace på 900 meter och det är klart som jag vet inte vad, då är det helt underbart att vara betraktare av skytte.

/Christian

Publicerat

Hade köpt en gammal KOWA. Har tidigare använt min morfars gamla som han brukade ha när han var aktiv fältskytt. Funkar finfint...

/R

Publicerat
  • Författare

Kanske får bli så då, börja testa med en kowa, och sen uppgradera när man ramlar över en begagnad zeiss =)

Publicerat

Är det värt att köpa dyr målkikare/beg Zeiss ifall den bara skall hänga med på banan?