Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

winchester mod 70

Featured Replies

Publicerat

Tjenare, någon som har nån susning ifall winchester 70 är något att hänga i julgranen? har funderat på att köpa en sådan med kaliber 308, '

Funkar dom bra?

MVH viktor

Publicerat

Win 70 är olika saker, det finns med kontrollerad matning och pushfeed. Jag antar att det är en 308 med pushfeed du kikat på. Trevliga bössor som ofta skjuter bra, jag hade en i 6,5x55. Jag skulle vilja påstå att det oftast är prisvärda vapen, bra funktion och precision för pengen.

Publicerat
  • Författare

Aha okej, jo ska tänkte köpa den av en firma.. 3500:- begangnad, ser fint ut på bilderna men man måste ju känna och se i verkligheten.. finns det något annat man kan tänka sig i 3-4 tusens klassen som är ett bra märke? Sako hunter har jag hört ska vara bra?

Publicerat

Bra bössa kort sagt. Köp om den verkar passa och skick/pris verkar rätt.

Publicerat

Håller med övriga här.

Jag har alltid gillat Winchesters studsare. Både pre-64 och pushfeed mekanismerna.

Bra "workhorse" känsla.

Är bössan fin, så är det bara att slå till.

Publicerat

Jag har en sån, fast i 30-06. Min är från -74 och är alltså en push feed. Den funkar riktigt bra och det enda som jag har behövt göra är att ta bort den tråkiga lacken och oljat den istället.

Fin bössa!

Publicerat

3500 spänn är helt rätt om bössan är i bra skick, du behöver inte oroa dig för det köpet. Skulle det senare visa sig att du inte trivs med bössan får du troligtvis pengarna tillbaka på den.

Ett litet tips i all vänskaplighet är att plocka isär slutstycket och göra rent ordentligt och fetta om med tunn olja. Min var full med gammalt fett och jag fick en fördröjning på avfyrningen när det var kallt ute, mycket otrevligt men lätt åtgärdat när jag hittat felet.

Publicerat
  • Författare

tack för svaren! tror fan jag slår till på den då:)

okej det ska jag göra, med vilken olja gjorde du det markus? eller spelar det ingen roll? bara nån tunnare olja?

Publicerat

Vanlig tunn vapenolja.

Om du undrar över något när du väl fått hem bössan så är det bara att slänga ut alla funderingar på forumet, det finns många som har erfarenhet av Win70 och rätt bra koll.

Om du är tveksam om skicket och vad det är för bössa kan du lägga ut bilder här så får du säkert hjälp, det går också att googla en del och ta reda på tillverkningsår. Men pumpa handlaren på så mycket info du kan först. Ofta står det stämplat i pipan vad det är för modell, tex "sporter" "westerner".

Publicerat

Jag har Kapten Kroks gamla Winchester m70 i 308 och jag är så nöjd som bara den. Visst finns det saker man vill ändra på när det kommer till skyttet men så är det nog med alla "Orginal" vapen

Publicerat

Har även jag en m70; en 6,5:a med smal pipa. Kinkig med ammunitionen dock.

Se till så att den skjuter ok, sen är du på det gröna. :)

Mvh

Publicerat
  • Författare

okejokej, ja nu är det ju så att vart jag tänkt köpa den ifrån är 20 mil från mitt hem så vet inte om det finns möjlighet till provskjutning, piplängden är 50 cm? som jag fattar så måste den vara kapad eller fanns de några såna modeller som hade kortare pipa, den är även gängad för ljuddämpare.. som sagt så ser den riktigt fin ut på bilder men man måste ju känna och kolla i verkligheten..

mvh viktor

Publicerat
  • Författare
winchester70-308-500x500.jpg Här är en bild på bössan, vad tror ni?
Publicerat

Jag har också en winchester m70 30-06. Skjuter allt kulvilt med den och jag är nöjd. Min är som ny och jag vet inte årsmodell däremot. Apels snabbfäste och toppad med zeiss diavari mc 1,5-6x42. Är väl en allround kikare. Min trivs bäst med sakos 11,7 grammare eftersom jag inte handladdar.

Publicerat

Nog fungerar det alltid, själv har jag winchester 300 h&h från -47 om jag kommer ihåg rätt.

Nu har den kontrollerad matning och tre läges säkring.

geväret såg riktigt bra ut, så det är inget dåligt köp.

Publicerat

Är pipan kortad? Eller var är kornet och kornbasen?

Jag tycker att det ska monteras tillbaka. Det ser gräsligt ut när man tar bort bara en del av de öppna riktmedlen. Ser halvgjort ut.

Alternativt tar du bort siktet också.

Annars är nog bössan helt OK. Verkar vara ganska fin i träet.

Publicerat

piplängden är 50 cm? som jag fattar så måste den vara kapad eller fanns de några såna modeller som hade kortare pipa,

Den är kapad,pipan var 56cm i orginalutförande.

/Mike

Publicerat

Jag har en kompis som skall avyttra en win 70 i 308 med leupoldkikare 3-9x50 eller i de krokarna. Den knappt skjuten.

den skjuter riktigt bra, med det mesta faktiskt.

jag kan ordna fram bilder och den bössan kan jag gå i god för att det är ett bra köp. han är militär men har knappt jagat sedan han köpte den pga cancer. köpte den av en av sina kolleger som jag också vet var skötsam.

PM:a om det är intressant,

mvh Kalle