Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Drevjaktskikare, input tack!

Featured Replies

Publicerat

Klurar fram och tillbaka på vad jag skall sätta för tub på min sauer som är på ingående vilket år som helst..... Den är tänkt som drevjakts och hundförarpang så en relativt lågförstorande sak vill jag ha men dock med förstoringsmöjlighet. Och jag vill ha belyst. Efter en del funderande och kostnadsviktning har jag landat i två olika alternativ:

1/ Vortex Viper 1-4x24 TMCQ (om det blir ett HS eller PST vet jag inte se t.ex. http://natur.astrosweden.se/vortex-viper-hs-1-4x24-belyst-tmcq/19078-0 )

eller

2/ Meopta Meostar R1 1,5-6x42 (http://natur.astrosweden.se/meopta-meostar-r1-15-6x42-rd-belyst/19961-0)

Meoptan är ungefär 2 kkr dyrare än Vipern som ligger på ungefär 5,5 kkr. Högre än 8 kkr är jag inte villig att gå, men det kanske finns andra intressanta alternativ inom denna budget?

Så, vad har ni för input på gluggar respektive förstoringsomfång? Kanske några andra förslag?

Publicerat

Hade samma funderingar som du, där jag var inne på Swarre z4i med Vortex som utmanare för att till slut välja - på rekommendation, utan att ha sett den själv - Ultimax6 1-6x24, som klarar din budget precis. Har inte fått hem den ännu, så jag kan inte ge dig något omdöme förrän om en vecka eller så när leverans beräknas. Är normalt konservativ i mina val, dvs brukar bara köpa sådant som jag vet är bra, men i det här fallet hade jag en referens, som jag har stort förtroende för, som hyllar denna japanska produkt. Man pratar om hög optikkvalitet, helt fri från tunnelseende och brett synfält, så det ska bli spännande att se. Jag återkommer gärna med input när jag har det i hand, om du inte redan har tagit beslut då.

Publicerat
  • Författare

BoB, den vill jag gärna höra lite om när du får hem den. Kanske något att överväga....

Publicerat

Har du klämt på ett H34L Aimpoint någon gång?

Jag körde alla mina drevjakter med mitt Nickel 8x56 och jag var van vid den förstoringen så det var inga större problem men höll inte djuret konstant hastighet så tappade man lätt målet.

Nu har jag skaffat ett Aimpoint i stället och om man monterar siktet så långt fram man bara kan så får man en hejdundrande drevjaktsbössa!

Jag saknar inte alls förstorningen!!!

Ok, får jag ett myrpass så tar jag en annan bössa för jag är inte helt trygg med aimpoint på långa håll än men det går nog bra att träna upp faktiskt!

Bara som en annan infallsvinkel till 1-6x24 som jag tycker är på tok för sugrör till drevjakt. Det är enorm skillnad med 34mm tub!

Publicerat

Jag gillar skarpt riktmedel 0, dvs enbart en röd punkt och inget annat som stör. Är väl bara Zeiss (än så länge) och Docter som erbjuder detta i sikten med förstoring (rätta mig om jag har fel...Meopta??). Har själv en Victory Varipoint 1,1-4x24. Är jättenöjd med den. Kristallklar optik och generös 'eye box' vilket gör det mycket lättsiktat...känns nästan 'målsökande' :)

Skickat från min HTC Desire S via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

Dr KRall, på astro sweden finns i alla fall bara riktmedel 4C till meoptan....

Trollkarlen, nej, har inte klämt på den aimpointen, men funderat lite på en docter holosight placerad långt fram.

Publicerat

det beror väldigt på om du skall upp i håll eller inte. upp till 50m funkar allt enligt mig som inte har förstoring på löpande. det går med öppna riktmedel utan problem och därmed är det inte svårt att gissa att du vill ut på tex 100m om djuret ställer sig eller liknande.

jag hade tänkt så här:

på nära håll vill jag ha låg förstoring och det ENDA så då är viktigt är field of view, dvs att du får in djuret på nära håll och att du får med så mycket att du kan bedöma det du ska innan du trycker.

man kan skjuta 200m med 4ggr förstoring så mer än det behövs inte. för egen del hjälper sidostolpar till att "balansera" min sving och rättar mig på vägen till avtryck. jag hade således inte valt punkt eller trijiconsolpe men vet att det är väldigt beroende på smak.

Zeissens rm 11 är en riktig buse för drevjakt och fångar in djuret i "riktmedelsfållan " på nolltid och centrerar ögat i träffområdet.

tåls att tänka på. kolla lite på vilka sikten som snurrar mycket i annonser så får du en överblick över vilka sikten folk inte är riktigt nöjda med - en fingervisning om vad som funkar kanske?

/Kalle

Publicerat
  • Författare

tåls att tänka på. kolla lite på vilka sikten som snurrar mycket i annonser så får du en överblick över vilka sikten folk inte är riktigt nöjda med - en fingervisning om vad som funkar kanske?

Smart. Det har jag inte tänkt på tidigare....

Publicerat

Meoptan har sitt eget K-dot på sin 1-4 i allfall, har kollat i det och gillar det. Men gillar mitt Trijicon med triangeln bättre, har du kikat på det???

Publicerat
  • Författare

Meoptan har sitt eget K-dot på sin 1-4 i allfall, har kollat i det och gillar det. Men gillar mitt Trijicon med triangeln bättre, har du kikat på det???

har en trijicon 2,5-10 med stolpe och triangel, den är riktigt trevlig. Har givetvis klurat lite på den lilla trijiconen åxå....

Publicerat

Helia CSX 1.1-4x24 är inte dumm alls annars Aimpoint.

S.

Publicerat
  • Författare

Helia CSX 1.1-4x24 är inte dumm alls annars Aimpoint.

S.

Helian hamnar väl lite över 8 kkr.... Men Astro Sweden har visst kampanj på den nu så den är nästan överkomlig.... Tål att funderas på.

Men eftersom jag vill ha åtminstone lite förstoringsmöjlighet går Aimpoint bort.

Publicerat

Men eftersom jag vill ha åtminstone lite förstoringsmöjlighet går Aimpoint bort.

Kan du inte ha en förstorande monokel under jakten? :lol:

Publicerat

Köpte en Leupold VX-R 1,25-4x20 till trädskällarkombin alldeles nyligen. Den kikaren var inte alls pjåkig...naturligtvis inte i klass med Variponten jag har på 358'an, men ändå helt OK :)

Skickat från min HTC Desire S via Tapatalk 2

Publicerat

Har ett trijicon 1-4x24 med gula triangeln till salu om det är intressant? Priset ligger ju i din budget iaf :)

Pm:a om det är av intresse!

MVH Martin

Publicerat

Helian hamnar väl lite över 8 kkr.... Men Astro Sweden har visst kampanj på den nu så den är nästan överkomlig.... Tål att funderas på.

Värd de sist lapparna.

S.

Publicerat

Fick hem den nya Ultimax-tuben igår. Ber om ursäkt för mina brister i fotografering, bilderna är sämre än upplevelsen, och det hjälper väl inte att jag tog de två första genom fönstret... Men första intrycket är mycket gott. Med reservation för att de flesta av er har större erfarenhet än undertecknad av olika sikten, så får det från mitt lekmanna-perspektiv ett betyg som är klart godkänt och mycket prisvärt. Det första som slår en är det "tunna" okularet, det smälter närmast in i bakgrunden vilket gör att riktmedlet framträder nästan som en del av blickfånget. Det är fullt möjligt att följa ett mål och skjuta med båda ögonen öppna (teoretiskt, har ännu aldrig provat själv...). Optiken är tillräckligt skarp och bra, synfältet på 39m och konstruktionen känns gedigen. Belysningen är justerbar i 11 steg, men även i starkaste läget är det knappast dag-belyst (vilket man inte gör anspråk på heller, förvisso). Kommer nog att uppfylla mina behov perfekt, eftersom jag vill kunna använda det både vid drevjakt och lugna skott på längre håll.

Väntar nu otåligt på licensen på bössan, så att jag kan montera och skjuta in det ;)

/Bosse

post-5304-0-21614100-1335523862_thumb.jp

post-5304-0-59756600-1335524081_thumb.jp

post-5304-0-18654900-1335524149_thumb.jp

Publicerat

Fick hem den nya Ultimax-tuben igår. Ber om ursäkt för mina brister i fotografering, bilderna är sämre än upplevelsen, och det hjälper väl inte att jag tog de två första genom fönstret... Men första intrycket är mycket gott. Med reservation för att de flesta av er har större erfarenhet än undertecknad av olika sikten, så får det från mitt lekmanna-perspektiv ett betyg som är klart godkänt och mycket prisvärt. Det första som slår en är det "tunna" okularet, det smälter närmast in i bakgrunden vilket gör att riktmedlet framträder nästan som en del av blickfånget. Det är fullt möjligt att följa ett mål och skjuta med båda ögonen öppna (teoretiskt, har ännu aldrig provat själv...). Optiken är tillräckligt skarp och bra, synfältet på 39m och konstruktionen känns gedigen. Belysningen är justerbar i 11 steg, men även i starkaste läget är det knappast dag-belyst (vilket man inte gör anspråk på heller, förvisso). Kommer nog att uppfylla mina behov perfekt, eftersom jag vill kunna använda det både vid drevjakt och lugna skott på längre håll.

Väntar nu otåligt på licensen på bössan, så att jag kan montera och skjuta in det ;)

/Bosse

Ser ju ut att vara löjligt tunt riktmedel, om belysningen inte funkar dagtid så är det knappast så bra till drevjakt när det går undan lite????
Publicerat

Du har helt rätt vad gäller belysningen, det kan inte jämföras med t ex Zeiss belysta punkt eller Trijicons triangel under dagsljus, så är det huvudsyftet ska man nog välja något annat. Stolparna i riktmedlet är däremot bättre än vad som framgår av bilderna, när man ser det "live". Jag hade ett helsicke att få till de där halvtaskiga bilderna, ska du veta :D

För min egen del funkar det, horisontell och vertikal linje hjälper mig att komma in mot målet... och om det verkligen går undan, så avstår jag sannolikt skott i vilket fall.

Publicerat

Du har helt rätt vad gäller belysningen, det kan inte jämföras med t ex Zeiss belysta punkt eller Trijicons triangel under dagsljus, så är det huvudsyftet ska man nog välja något annat. Stolparna i riktmedlet är däremot bättre än vad som framgår av bilderna, när man ser det "live". Jag hade ett helsicke att få till de där halvtaskiga bilderna, ska du veta :D

För min egen del funkar det, horisontell och vertikal linje hjälper mig att komma in mot målet... och om det verkligen går undan, så avstår jag sannolikt skott i vilket fall.

Men då är det ju inte ett drevjaktsikte................. :wacko: Ett drevjaktsikte för mig, och som jag tror de flesta andra, har ett riktmedel som uppfattas snabbt och syns bra för ögat, det är prio 1!! För mig är det konstigt varför man inte gör siktet dagbelyst då det knappast kan vara meningen som ett vaksikte???
Publicerat
  • Författare

Det slutade med att nyfikenheten tog överhand och jag betställde en vortex viper 1-4x24 hs..... Får be att återkomma med recension om någon månad eller två. Behöver licensen till den aktuella bössan också så klart....

Publicerat

Intressant disskussion detta, jag har själv tänkt mig ett Docter sight III till hundpangen, men Trijicon 1-4 tror jag benhårt på när det gälelr kikare. Ska bli spännande med en recention.

Publicerat

Mitt val skulle bli en 1,5-6x42. Sitter en sån på kombin, och det funkar på lerduvorna även på skeetbana:)

Publicerat

Det slutade med att nyfikenheten tog överhand och jag betställde en vortex viper 1-4x24 hs..... Får be att återkomma med recension om någon månad eller två. Behöver licensen till den aktuella bössan också så klart....

Beklagar, borde varit snabbare med att rekommendera Meopta. Deras lågförstorera är fantastiska och lämnar inger övrigt att önska. På min drevjakt/eftersökspang har jag en gammal Meopta Artemis 3000 1-4x som jag inte fattar varför jag skulle byta bort någon gång alls egentligen.

Publicerat
  • Författare

Beklagar, borde varit snabbare med att rekommendera Meopta. Deras lågförstorera är fantastiska och lämnar inger övrigt att önska. På min drevjakt/eftersökspang har jag en gammal Meopta Artemis 3000 1-4x som jag inte fattar varför jag skulle byta bort någon gång alls egentligen.

har kikat lite på dem, men det slutade som sagt med att nyfikenheten fick styra valet. Vi får väl se om det var av godo eller om den hamnar under säljes lagom till jul.....