Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Död grävling, hunden skyldig?

Featured Replies

Publicerat

Hittade en död grävling på min gräsmatta ikväll, den hade nyligen dött. Nu funderar jag på om min ena hund kan vara boven till detta.

Klarar en rottis 55kg klassen att ruska ihjäl en grävling? Den var nämligen stendöd och hunden verkar inte ha några skador. Grävlingen är en stor sugga så den väger en del kilon. Den verkar inte heller ha några synliga skador mer än luggad päls.

Publicerat

En rottis kan lätt ta ihjäl en grävling...

Var hon spendragen? :(

Publicerat
  • Författare

Ok, jag trodde grävlingen var för tung för att de skulle klara det. Dom är ju hårda som fan.

Såg inte spendragen ut.

Publicerat

Mtp att grythundar på 10kg o neråt lyckas ha ihjäl grävlingar så har din nog inga större svårigheter med det. om du vill så kan du ju flå över nacke o ryggen o titta.

Ska tilläggas att dessa småhundar inte göre sådär jätte smärtfritt oftast men de går bara man är nog så envis ;)

Publicerat

En rottis fixar lätt en grävling.

Publicerat

Du är medveten om att du kan bli åtalad för jaktbrott om någon skulle få för sig att anmäla?

Publicerat

Slulle vilja se den anmälan där någon anmäler pga att han frågar lm en rottis klarar det!!!

Klarar bin laden o bomba usa? Blir de terrorbrott nu?

Publicerat

Ursäkta min lite halvdryga kommentar men någonstans får man dra gränsen för o vara paranoid på vad folk gör. för guds skull han ställde en befogad fråga då detta hänt

Publicerat

Svar ja, den dödar lätt en grävling. Räcker med ett rottisbett över nacken och lite rusk.

Nu var ju djuret inne på en tomt, gräsmatta vad jag förstår det. I min mening får den skylla sig själv.

Igår tog en terrier en harunge i en inhängnad, jaktbrott där med?

Ska vi dra detta vidare så anmäler jag personligen alla kattägare som har sina odjur ute dygnet runt utan tillsyn, de dödar möss, sork, fåglar och säkert små harar och kaniner. Logisk? Nej. Rättvist? Ja.

Publicerat

Vad jag tror att MarkusR menar är att man ska tänka efter före vad man publicerar och inte, det är trots allt ett offentligt forum och jägarkåren överlag tjänar på att allt som händer inte kommer ut.

Ingen förespråkare för "skjut och gräv", och vill inte diskutera detta vidare.

Helt klart kan en rottis knipa en grävling, farsans bästa golden tog på sin tid betydligt större djur av daga...

Mvh

Cris

Publicerat

Som sagt - att det händer är tråkigt och det kan man lätt se på trådskaparens ton när han ställer frågan...

Men kommer en grävling in på gården, eller något annat djur, och tid får passera så kommer primitivhjärnan till slut att ta över på de flesta raser.

Vid två tillfällen har en myskanka klantigt nog flygit in och landat inne hos mina hundar när de är instängda under dagtid.

Vid båda tillfällena har jag hittat ankan död...

Jag tror inte att Ellen har varit inblandad men jag vet med säkerhet att Nova är den skyldige.

Dessa hundarna är ute tillsammans med höns, ankor och gäss varje dag och de bryr sig egentligen inte om dem men ge det tillräckligt med tid så kommer det till slut att bli en spontanapportering och därför kommer mina hundar aldrig att få gå ut själva eller springa där jag inte ser dem. Detta är även bra för lydnad och stadgeträningen som jag tycker är viktig.

Så, här har då ett djur gått in på hundens domäner, eller vi kan kalla det för revir, och konfrontation har uppstått.

Obra men troligen svårt att stoppa.

Att våra hundar skall följa strikt disciplin ute i skog och mark måste fungera klanderfritt men hemma på gården kan man inte till 100% garantera detta eftersom de faktiskt skyddar sitt revir och skyddar husse och matte.

Det som är viktigt nu är att hunden kan ha fått "blodad tand" och det kan vara bra att träna passivitet, dvs låt hunden passera den döda grävlingen och han får absolut inte göra någonting med den. Helst skall han inte ens titta på den!

Jag tränar massor i just passivitet så mina hundar inte skall spontanapportera och det måste man uppehålla under hela livstiden och för mig är det en av de viktigaste grundegenskaperna jag vill ha hos mina hundar!

Men så gör jag.

Jaktbrott, nja det tror jag inte någon kommer att bli fälld för med tanke på att det var inne på gräsmattan på tomten och hundar kommer alltid att hävda revir.

Dock tycker jag det visar på mycket bra ansvarstagande som hundägare att faktiskt ställa frågan och i samma veva visa att du tar konsekvensen!

Tänk på det jag skrev om "blodad tand" så du inte får en hund nu som frenetiskt kommer att leta grävlingar på tomten framöver...

Det är mitt tips i alla fall.

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar!

Jag ställde frågan för att bedömma om det varit möjligt att hunden var skyldig, han har aldrig brytt sig om vilda djur innan vare sig på tomten eller i skogen och med tanke på det öppna bitarna på tomten så har han knappast känt sig trängd. Därmed inte sagt att han kan ha agerat på instinkt.

Min tanke var att försöka reda ut om hunden gjort detta då grävlingen enligt min uppfattning inte varit död en längre tid. Skulle hunden vara skyldig så är det bara beklagligt men skulle han inte vara det så tänkte jag skicka in den till sva då den inte hade några synligare skador förutom att pälsen var sargad vilket kan ha uppstått på mer än ett sätt.

Hur är det med sjukdomar hos grävling idag? Är de drabbade av dvärgbandmask och finns rabiessmittan även hos dem? Jag vet att många säger att det inte finns rabies i landet men det kan jag nog dementera emot med tanke på bla mårdhundens intågande. Vi har kända fall i Danmark, Finland men än sålänge inte i Norge och Sverige. Vilket känns lite naivt att tro med tanke på hur djuren rör sig. Hur som helst så har jag bokat tid för hunden hos vet som kan ta prover och om möjligt behandla honom (Ja jag är blödig med mina djur)

Mvh

Publicerat

Har du bokat tid hos veterinären för att din hund kanske har bitit ihjäl en grävling? Oavsett om hundar biter ihjäl dem eller inte så är det standard att hundar BITER i grävlingar, alltså efter att de skjutits, och ingen har någonsin behövt besöka vet för det.

Publicerat

en rottwailer klara lätt en grävling,

Håller med Torkel där ja.

Publicerat

Nu är det väl lite väl sent, men nästa gång lukta på din hund i nosregionen så slipper du fundera.

Publicerat

Jag menade inte att vara varken dryg eller "pekpinnig", jag tror inte heller att någon kommer att bli fälld för en sådan sak. Det vara bara i all välmening då det faktiskt finns folk som anmäler och gör en stor affär av saker som för folk flest är bagateller. En allmän försiktighet när det gäller för vem och var man berättar en sådan sak tror jag personligen kan vara bra.

Men för att svara på ursprungsfrågan: ja.

Publicerat
  • Författare

Förstår absolut hur ni tänker!

Och ja jag har varit hos vet med min hund idag. Han är min bästa vän och ligger mig oerhört varmt om hjärtat därför vill jag hellre vara på den säkra sidan och låta vet undersöka honom och ta ett blodprov. Man vet ju aldrig vad som kan överföras från ett vilt djur. Till saken hör att jag hittade ett sår på honom efter mycket letande och ville helt enkelt försäkra mig om hans hälsa. Såret satt bland det mer "skinniga" på halsen vilket gjorde att jag först inte hittade det. Hur man bedriver jakt på grävling med hund annars är jag inte insatt i men att det förekommer bett förstår jag med. Det var ett bra tips att lukta på hunden. De tackar jag för!

Publicerat

Förstår absolut hur ni tänker!

Och ja jag har varit hos vet med min hund idag. Han är min bästa vän och ligger mig oerhört varmt om hjärtat därför vill jag hellre vara på den säkra sidan och låta vet undersöka honom och ta ett blodprov. Man vet ju aldrig vad som kan överföras från ett vilt djur. Till saken hör att jag hittade ett sår på honom efter mycket letande och ville helt enkelt försäkra mig om hans hälsa. Såret satt bland det mer "skinniga" på halsen vilket gjorde att jag först inte hittade det. Hur man bedriver jakt på grävling med hund annars är jag inte insatt i men att det förekommer bett förstår jag med. Det var ett bra tips att lukta på hunden. De tackar jag för!

Grävlingarna kan alldeles som katter ha elaka saker i munnen, har råkat ut för både en "dålig" grävling och likaså ett kattskrälle. Hunn blev sketa dålig inom ett dygn, högfeber och utslagen. Blev dropp hos vetrinären..gissa om det var helg..båda ggr...
Publicerat
  • Författare

Grävlingarna kan alldeles som katter ha elaka saker i munnen, har råkat ut för både en "dålig" grävling och likaså ett kattskrälle. Hunn blev sketa dålig inom ett dygn, högfeber och utslagen. Blev dropp hos vetrinären..gissa om det var helg..båda ggr...

Ajdå, ja på helger brukar kostnaden sticka iväg en bra bit.

Publicerat

Det finns massor av filmer på tuben som du kan titta på när det gäller jakt på grävling med hund

Mvh//jonas