Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ont i vänster underarm vid lerduveskytte

Featured Replies

Publicerat

Hallo forumet!

Har nyligen börjat skjuta riktigt mycket nordisk trap, och nöter ett hundratal skott 2-3 ggr i veckan. Men detta har gett bieffekter!

Har i drygt två veckor haft riktigt ont i min underarm, och så fort jag fattar framstocken så känner jag hur det strålar i min underarm.

Jag håller inte bössan på något konstigt sett, och bössan är riktigt bra inpassad för mig. Men vad kan vara fel?

Är det vanligt att man får detta syndrom när man börjar skjuta mycket hagel?

Publicerat

Spontan gissning; Träningsvärk av nått slag.

Publicerat

Eller överanstränging av muskel/muskelfäste, brrukar omma efter ett tag. Kan kanske härledas till inflammerade slämsäker eller sen fäste, rådgör med sjukgymnast elelr läkare!! Kan bli riktigt seglivat om man har otur... :wacko:

Publicerat

Typisk tennisarmbåge,

du har hållit för hårt, för länge i framstocken och har nu en inflammation i ett muskelfäste eller ligament,

1. gå till läkaren och få detta underssökt

2 Vila

3 skjut kortare serier på banan med en ORDENTLIG uppvärmning av kroppen innan och då särskilt underarmarna.

För det fall att du inte sköter detta riskerar du permanenta skador i armbågen.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Tack för tidigare svar,

Inflammation i något muskelfäste kan jag köpa, men tennisarmbåge? Symptomerna för tennisarmbåge finns inte, utan det gör i princip bara ont när jag utför precis samma utförande i vänster arm, som när jag ska fatta framstocken, och smärtan är mycket mer koncentrerar i överdelen av armen, och bara när jag "vrider handen för att fatta framstock eller dylikt" Förstår du hur jag menar Christan N ?

Hur kan jag värma upp denna del på bästa sätt innan jag ska skjuta? och ska jag hålla lösare i framstocken?

Publicerat

"Riktigt ont i min underarm" den övre delen,

stämmer det?

Tennisarmbåge är inte en skada utan såvitt i varje fall det ankommer på mig utan en benämning på överbelastade muskel och ledfästen i underarm och armbåge.

Oavsett hur du vill ange skadan/smärtan är receptet det samma, vila och antiinflammatoriska preparat.

-uppvärmning av armar, axlar och kropp inför skjutning, tja det är inte annorlunda än annan uppvärmning,

gå en bit få värme i kroppen utan att svettas, bli mjuk i bålen, rotera den, mjuka upp axlarna få ut rörligheten i dem, en kartong med plugg i varje hand ger lite belastning.

för att värma upp underarmar och muskelfästen, ta samma ask plugg rotera händerna långsamt och med kontroll fram och åter först med händerna vid sidan av kroppen, sedan med den i 90 grader i armbågen.

Slutligen kan du pröva med att ha en lite stressboll googla det om du inte vet vad det är på jobbet, gör tio klämm med varje hand tre gånger om dagen som träning,

detta dock först efter att du inte längre har ont i rörelsen.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Tack för ditt utförliga svar Christan. Ska försöka få en tid till vc. Generellt är man ganska dålig på att träna underarmarna också, så när väl belastningen av skyttet börjar så kanske det inte är så konstigt att man får en sån här inflammation.

Blir att döda duvorna med blicken tillsvidare :'(

Publicerat

Hade tennisarmbåge en sväng för nåt år sen, Inte alls skönt.

Gick till sjukgymnast och fick behandling med ultraljud och ett par övningar att göra hemma och det släppte på någon månad.

Dock är man alltid känsligare framöver så det gäller att tänka sig för.

Christians förslag om uppvärmningar är inte alls dumt...

Publicerat
  • Författare

Okej.

Skulle du kunna dela med dig defransson vilka övningar du fick göra hemma?

Publicerat
  • Författare

Och en fråga till; Ska jag fortsätta att skjuta? men vara bättre på att vara riktigt uppvärmd/stretcha? Samt kanske preparera med voltaren gel eller dylikt?

Publicerat

Slappna av i ditt skytte. Förmodligen spänner du dig på ngt sätt. Skit i resultatet. Skjut lugnt o se längre framåt. Ingen har någonsin blivit världsmästare i lerduveskytte på en eller två träningar

Publicerat

Förmodligen spänner du dig på ngt sätt.

Tror jag med.

Misstänker att du håller hårt med vänster hand om framstocken. Det är ingen fördel att göra så.

Publicerat

Det var två stretchövningar, egentligen två varianter av samma.

Håll vänsterarmen rakt fram med handflatan riktad mot taket.

Ta med höger hand i vänster hands fingrar och böj handleden mot golvet till dess att det sträcker i musklerna i underarmen. Mjukt och försiktigt!

Håll kvar ca 30 sekunder.

Rotera armen ett halvt varv och upprepa proceduren, här är dock det lättare att trycka med högerhanden på vänsterhandens knogar.

Gör detta två gånger om dagen.

Dock skulle jag uppsöka en sjukgymnast om jag var du, de är riktigt bra på sådana här saker och kan påskynda din läkning.

Publicerat

Jag har haft en del problem med behinnor på mitt vänstra underben, inte alls samma sak men liknande.

Mjuka rörelser med försiktig stretching (läs töjning!) och massage är min melodi, stretcha inte ifall det gör ont! har du ett irriterat muskelfäste och sliter ännu mer i det så blir det inte bättre.

Massage är bra, tänk på att det i slutändan bara handlar om att blodet ska transportera dit proteiner för att reparera skadan (förenklat).

Du kanske får bli vänsterskytt? ;)

Lycka till!

/Cris

Publicerat
  • Författare

Var igår och sköt nordisk trap igen, två askar ala 50skott. Gjorde allting som redan blivit nämnt. Stretchade ut ordentligt, värmde upp, preparerade med voltaren. Under skjutning gick allting bra, förutom att en grupp nya skyttar kom till banan för att pröva sporten, det tog 3 minuter innan en av dem var nära att skjuta ett våda skott mot stationsgranne, och instruktören gick helt banas, förståeligt nog. enough said.

Imorse när jag vaknade så pulserade min undre vänsterarm av smärta, och varje gång jag gör en rörelse (som att vrida en nyckel i låset) så känns det som att jag ska svimma. Nu har jag fått nog, och bokade in ett läkarbesök idag, följt av sjukgymnastik.

Nu får bocken vila några veckor..... suck och stön.

Publicerat

Ta ordentligt med vila nu. Är du för snabb på skyttet igen kommer åkomman tillbaka direkt med tråkiga följder.

Klassiskt problem som många unga grabbar har råkat ut för i början av en gym-karriär, är överansträngda muskler i armfästet/axeln. Kåta på nyvunna muskelmassor blir vilan ofta för kort och resultatet blir långvariga "sjukskrivningar".

/Må

Publicerat

Var med om något liknande för ett par år sedan, i axeln. När doktorn kände på axeln svimmade jag av smärta i undersökningsrummet. Antiinflammatoriska preparat och vila, vila vila!

Fick en salva, Orudis tror jag den hette, som hjälpte ganska bra. :)

Gick till läkaren i maj och sköt inte ett skott förrän strax innan bockjakten i augusti. :(

Publicerat
  • Författare

Hej Merkel,

Var smärtan borta för dig då senare i Augusti?

Publicerat

Nästan, det är väldigt svårt att hålla armen stilla, bilkörning var rent svårt. :blink:

Men jag kunde åka ut och jaga bock samt skjuta in bössan, skjuta godkänt, guld, på älgen innan jakten. :)

• 1 month later...
Publicerat

hejsan

håll framstocken med pekfingret längsmed framstocken, peka med pekfingret liksom,

detta hjälper dej från att greppa hårt om stocken.. :)

sedan skall ju inte bössan hållas med stockhanden utan med avtryckarhanden,,, :huh: -bara balanseras..

vänligen nils