Publicerat April 24, 201213 yr Har inte varit nått o göra direkt.. Tiken är ju på tjocken o föder om 12 dar eller nått. Tackat nej till några uppdrag med tanke på jycken. Men i morse kördes det på en randig kulting på en grusväg. Polaren kunde inte, ingen anna heller, men jag lånade iallafall hans jycke och gjorde ett försök. J-vligt komplicerat.. Där olyckan varit finns det ca 25 halvvilda katter.. Kan väl saga att den jycken iallafall kan skälla katt... Ingen som kom till skada med det va rätt irriterande.. Lyckades iallafall komma en bit därifårn och fick kontakt med grisarna i en plantering. VIsste nästan att de skulle ligga där. Men tiken lyckades inte sålla ut "rätt" gris så vid tredje förflyttningen så avbröt jag. Bristande rutin och den tiken har det lite jobbigt om det är många grisar. Ska varit en randig kulting, den borde inte tåla så mycket "trubbigt våld" och ändå hänga med suggan nån kilometer. Känns inget bra... fan va jag saknade tåget idag.. men hon är ju bara satt på "undantag" en tid.. När kan man släppa igen efter valpning ? Jaga skulle hon ju göra oavsett om hon så hade en valp påväg ut.. Funderar mest på hur länge man ska behöva vänta på att hon är fit for battle igen
Publicerat April 24, 201213 yr Författare Kan du inte köra med Alice på en sån kulting? Jo, troligen.. men jag tänkte att det skulle bli bäst med en ställande... man lär sig alldrig helt enkelt.. Visste om katterna oxå o det skulle förmodligen ge en del ludd att plocka upp... Kattägaren skulle förmodligen bli rätt sur.. Alice funkar ju att spåra osv men är ju inte tillräckligt uthållig i själva grisjakten. Tänkte inte ens så långt i morse.. fick ju låna jycke o det kändes då som bästa alternativet. Kan inte svära på att det va rätt grupp grisar heller, eller om rätt kulting va med där. Knepigt när det inte finns tillräckligt med riktigt bra grishundar i byn. Tog den hund som jag kände skulle bli bäst men med facit så va det fel beslut.. Hade inte mer tid sen så... jo det känns fel från början till slut....
Publicerat April 24, 201213 yr Är ju lite som lotteri trafikeftersök på gris också. Alltid lika svårt att avgöra om det är den skadade grisens spår man får tag på.
Publicerat April 25, 201213 yr När kan man släppa igen efter valpning ? Jaga skulle hon ju göra oavsett om hon så hade en valp påväg ut.. Funderar mest på hur länge man ska behöva vänta på att hon är fit for battle igen Man bör väl inte släppa så länge valparna är beroende av att dia iaf. När min tik hade valpar så va hon fruktansvärt mager efter dräktighet och digivning, så ville inte släppa veckorna efter hon slutat dia, utan hon fick äta upp sig lite, sköt första eftersöksgrisen ca 8 veckor efter valpning, men hade släppt ett par veckor tidigare om det dykt upp något roligt.. Hur många valpar det blir är väl avgörande för hur pass nergången hon kommer bli, min hade 13 valpar så fast hon åt både mycket och bra mat så räckte det inte till.