Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktkula 30-06, Hornady SP och Oryx eller annat alternativ?

Featured Replies

Publicerat

Hej! har en fundering över ett kulval till 30 06an! just för tillfället har jag laddat lite Hornady interlock (sp) 180gr.! har fått till en bra laddning som slår hålihål på 100m. Så långt är jag nöjd dock har jag aldrig testat på vilt och kan inte svara för hur effekten är! skulle vara bra om någon skjuter/jagar med denna kula som kan komma med lite respons? Tanken är att jaga främst älg, rådjur och vildsvin OM det dyker upp. Kan även fällas någon räv. mest "orolig" är jag för om den är för mjuk för att fälla gris med. det är inte världens dyraste kula så jag vet inte hur kvaliteten är i vilt?

hur är denna kula att jämföra normas oryx? min far har köpt hem både 180gr och 200gr. personligen är jag lite emot oryx. vet inte direkt varför men har fått en "dålig" uppfattning om den. någon som delar min uppfattning eller tycker tvärtom?? :)

Finns det någon annan kul ni rekommenderar att ladda? vad jag vet är att jag ska jaga älg kanske rådjur och får jag möjlighet på gris skall den kunna döda BRA!

Publicerat

Precis som du skriver så är Hornady SP väldigt billig, den är också lika mjuk som den är billig. Oryx som är en bondad kula är en helt annan sak. Oryxen är tveklöst en bättre kula. Det finns lika många åsikter om Oryx som det finns jägare, sök lite på forumet så hittar du en hel del om Oryx.

Publicerat

Det är klart att allt dör som du trär en sån där 180grains klump igenom.

Det kan bli lite grisigt om du tar skott i dåliga vinklar men det är en del av all jakt, så om man inte gör det så blir det nog bra.

Ett annat förslag på bondad men inte tokdyr kula är Accubond, som i varje fall är ganska snygg.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Ok hade mina misstankar om att den är mjukare vilket inte verkar vara fördelaktigt för skott mot vildsvin! kollade på accubonden du skrev om christian.

den är väll liknande ballistic-tip med hålspets/plastspets. Är inte det liknande varmint bulor då eller är jag ute och cyklar?? kollade även på nosler partition. är det någonting att ha? den är nog lite dyrare i pris dock..

Publicerat

Plastspetsen i sig säger väldigt lite om kulans konstruktion, att den är bondad betyder att blykärnan är fäst (närmast fastlödd) i manteln, det innebär att kulan bli hårdare och blykärnan inte släpper från manteln om kulan expanderar våldsamt. Palstspetsen underlättar bara början av expansionen, konstruktionen i övrigt har stötte betydelse för hur kulan beter sig i vilt. Ballistic tip än inte bondad, accubond är det.

Nosler Partition har en mellanvägg som delar blykärnan i en främre och bakre del, en annan teknik för att behålla en bra restvikt, om den främre kärnan släpper har man den bakre kvar. A-frame är en liknande konstruktion.

Kolla in på kultillverkarnas hemsidor och läs på, det finns massor av info där ute :P

Publicerat
  • Författare

är helt med på de olika kulornas uppbyggnad och tackar för svar! kollar runt för fullt på olika alternativ! va jag egentligen sökte var riktiga erfarenheter från folk som använder dessa kulor! hur dom funkar i praktiken på gott och ont osv! tackar ialla fall för jättebra svar!!! :)

Publicerat

AB är en bra kula,

träffar du så gör den resten men det gör din Hornady också.

/Christian

Publicerat

Jag har skjutit både Interlock (dock 150 gr) och Oryx i min 30-06.

Hornadyn skjuter bättre än Oryxen, men är inget jag tagit med på älgjakten.

Dock har den fällt ett par rävar, men det gör å andra sidan allt i 30-06 om du träffar,

Oryxen har funkat helt OK men jag tycker den har givit lite mycket flyktsträck på rådjur så den har tillfälligt fått stå på tillväxt.

Nu provas 168gr Barnes TTSX som allroundkula med det förbehållet att ren rävjakt kommer att bedrivas med Hornady V-max 110gr.

Flera har sagt Barnes vara väl hård för rådjur medan andra sagt att den funkar bra. Dags för mig att skaffa mig en egen uppfattning.

Publicerat

.Flera har sagt Barnes vara väl hård för rådjur medan andra sagt att den funkar bra. Dags för mig att skaffa mig en egen uppfattning.

På tisdag? ;):D

/Må

Publicerat

På tisdag? ;):D

/Må

Det är tanken :D

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

• 3 months later...
Publicerat

Tycker inte att Hornadys Interlock är så blöt som beskrivs här... Har skjutit en del rådjur och grisar med den och tycker den sköter sig fantastiskt bra till skillnad mot betydligt dyrare kulor jag testat.

Precisionen är super och nån stor köttförstöring har jag inte upplevt, trots benträffar.

JAg har en kompis som skjuter allt med Nosler partition, förvisso i 8x57 men han är mkt nöjd med den kulan.

Bara o testa!

Publicerat

hej

kan inte uttala mig om hornadys kulor.men, med 180 grains oryx i 3006 har jag skjutit ett antal älgar,dom senaste höstarna.

och kan bara tycka att den funkar riktigt bra.alla kulor kvar i älgen och bra restvikt.

men tyvvär ganska dyra tycker jag.

hade,,

• 5 weeks later...
Publicerat

Har jagat med Lapua Mega (cal. 30-06) 185 gr och 200 gr i drygt 20 år. Jag laddar den själv och har enbart gott att säga om den (förutom priset :)

• 4 months later...
Publicerat

har fastnat för hornady sst. bara kört oryx innan, men tror att denna lite blötare ger mer "knallåfall". sen är ju priset riktigt bra också, 20 fabriksladdade för 500 spänn.

jag vet att avståndet gör skillnad, men i dessa två exempel är det ändå såpass korta håll att de kanske skulle kunna vara jämförbara.

sköt en råget förra säsongen på kanske 50m, stillastående, perfekt bredsida med oryx. lite låg träff för min smak, rakt för hjärtat, kulan rakt igenom. köttförstörelsen var helt sjuk, utgångshålet såg ut som om den var skjuten med gammaldags piratkanon. att djuret vände 180 grader och gick kanske 50-60 meter undgår mitt förnuft. nu var ju det inget problem, då den lämnade ett minst sagt tydligt spår efter sig, men ändå inte helt önskad effekt.

sen nu för några veckor sen sköt jag en råget igen, då med sst. avstånd ca 25 m, full fart, men klockren bredsida. lungskott mitt i, alltså inte högt, och det blev kullerbytta och stillaliggande. utgångshål i storlek med ingångshål, dock verkade det som kulan splittrats eller dragit med sig ben på utvägen, då det var en liten buske bakom där flera grenar var av. 

stora överraskningen: inget blod (stensäkert, det låg nysnö). vid passningen var hjärtat intakt men lungorna helt trasiga. fick inte djuret själv så är inte helt säker på köttförstöring, men det såg bra ut från insidan.

handlaren rekommenderade denna kula just på drevjakter, där man vill ha stopp på djuren eftersom man annars inte får skjuta på nästa. 

tror att denna lite mjukare kula är bättre just på mindre vilt, men ska bli intressant att se hur den är när nasse visar trynet.

och kanske till och med nån älg i höst, även om det dröjer :(

men men, vad blev det för kula och hur uppförde den sig?

Publicerat

Jag skjuter 12g lapua mega i min .30-06:a och är nöjd. Kör handladdat men samma recept som fabriksladdade. Delvis slår dom jäkligt tätt med den laddningen och sen kan man låna ammo om man råkar glömma den hemma.

Publicerat

Intressant gammal tråd!

Jagar med 30-06 och använder Barnes TTSX 168gr och den fungerar fint. Har fått genomslag på en vuxen dov men övriga skott mot dov har kulan suttit på andra sidan. Tre älgar har hittills skjutits med kulan men har inte funnit några kulor, dock har älgarna slagit i på fläcken.

Vapnet är en Remington 700 SPS med 61 cm pipa.

//Christoffer

Publicerat

Kör med Lapua Mega i både 3006 o 9,3x62:an och är jättenöjd. Till 3006 kör jag med 200 gr. Upplever att den är betydligt mindre benägen att vinkla i djuret jämfört med Oryx. Köttförstöringen är ungefär samma o har inte haft några problem att nå tillräckligt djupt i stora grisar o älgar trots att denna kula inte är bondad. Ligger just nu 100 färska 200 gr kulor i mitt laddrum i väntan på att laddas upp :-)

• 2 weeks later...
Publicerat

kör med en 13grams lapua mega i min 30,06 och har endast goda efarenheter :)

Publicerat

Har själv bara hört gott om Lapua Mega.

Själv är jag mycket nöjd med Sako´s Super Hammerhead.

men skall nu testa Federal´s Power Shok och Fushion