Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jack/Parson Russel eller Borderterrier?

Featured Replies

Publicerat

Vi har börjat fundera på en till hund.

Jag vill ha en som kompletterar min gråwachtel rent jaktligt sett. Det jag är ute efter då är en hund som fungerar i gryt och gärna stötande/kortdrivande på rådjur.

Flera av mina jaktkompisar är grytjägare och de har mest Parson Russel och Foxterriers. Det är som regel trevliga hundar även om en del av dem har lite i övrigt att önska när det gäller grunddisciplinen, men det gäller rätt många jakthundar när man kommer utanför skolböckerna och tvprogrammen.

Jag har varit med på stötande rådjursjakt med Jack Russels och det är skitkul.

Det är dock lika viktigt att det är en hund som fungerar bra i familjen, vi har haft fullt upp med den token vi har men han börjar bli en riktigt trevlig hund nu när han blivit 2 år.

Jag har fastnat lite för borderterriern, men det är i stort sett bara grundat på de rasbeskrivningar jag läst.

Familjen tycker de är fula och vill hellre ha en Jack Russel (eller Parson). Jag tycker som princip det är idiotiskt att välja hund efter utseende men det håller inte familjen med om.

Jag har uppfattat det som att BT är lite mjukare i lynnet och har lite lättare för att bli riktigt bra familjehundar. Sen är det kul att inte ha en likadan som alla andra grytjägare härikring har.

Det är naturligtvis oavsett viktigt med att det är avlat med jaktintresse, det är inte en utställningshund jag är ute efter men jag undrar om det finns någon här som har erfarenhet av dessa raser och kan råda mig i frågan.

//M

Publicerat

Har Russel själv för närvarande till grytjakten och det går bra med både barn och dom andra hundarna. Men jag skulle ändå rekommendera en border, dom är oftare lättsamma med andra hundar och är du NOGA med att välja uppfödare så får du troligen en bra jakthund.! :-) Kolla upp kennel ottercap, dom har haft bra hundar länge.

Skickat från min ST17i via Tapatalk 2

Publicerat

Har bara ägarerfarenheter av border och min gissning är nog densamme som din, att de görs sig bra som familjehund(oxå). Har inte i min bekantskapskrets hört om nå konstigheter gällande andra hundar heller, de är allmänt väldigt fogliga i fyrfota sällskap.

Tyvärr blev tiken våran ingen grythund men driver rådjur sedan tidig valpålder, med skall i löpan ska tilläggas.

Yttligare en bra kennel, Sub Terram.

Publicerat

Jag är inne på samma linje om att välja terrier. Vill ha fox inser att tysk skulle passa bäst men får nog inte ta in den i huset förnuftet säger border.

Publicerat

Border utan tvekan. Lättsamma o med en av o på knapp som funkar. Det vill säga lika nöjda i TV soffan som i jaktligt sammanhang. Dessvärre har jag inga valpar på g just nu.Sub Terram har bra Borders det kan jag garantera

Publicerat

Tycker ofta border blir så skarpa med åren..

Sämre päls,jack russel eller parson eller fox har jag själv haft av och parson är den tryggaste av dom hundarna,riktigt ok i skogen även om den är nästan så skarp som en tysk..

Jag skulle kolla radagst kennel i uppsala som har valpar nu,sveriges bästa kennel på grythundar

Publicerat
  • Författare

Kollade lite på Radagast, en kompis har två kanonduktiga tikar därifrån. Om man ska ha en PR så tror jag absolut det är en bra kennel.

Publicerat

Kollade lite på Radagast, en kompis har två kanonduktiga tikar därifrån. Om man ska ha en PR så tror jag absolut det är en bra kennel.

Ja prata med berit om valparna och var sugen själv på förnya men blir ta av egna(som är radagast ättling)..

Är det månne Goa som bor vid dig?

Publicerat
  • Författare

Goa känner jag också väl, jag tänkte på Greta och Bodil ;)

Publicerat
  • Författare

Någon som har erfarenheter/åsikter om Väneröns Kennel utanför Mariestad?

Publicerat

Parson Jack Russel :) Trevliga hundar!

Oavsett val där får man nog vara noga med kennel då majoriteten av hundarna är vanliga sällskapshundar, mösshundar i stall osv. Ja, kanske med russlar än borders men ändå.

Själv har jag en tjt, visst det är en del jobb i början men det är en urgullig familjehund!

Publicerat

Tycker ofta border blir så skarpa med åren..

Sämre päls,jack russel eller parson eller fox har jag själv haft av och parson är den tryggaste av dom hundarna,riktigt ok i skogen även om den är nästan så skarp som en tysk..

Jag skulle kolla radagst kennel i uppsala som har valpar nu,sveriges bästa kennel på grythundar

Till skillnad från många andra terrierraser så blir bordern vad den fostrats till och det gäller hela livet. Många terrierraser går inte att fostra. B)
Publicerat

Så om man vill ha en liten sprängare som kan slappna av hemma och helst är släthårig ska man sikta på en? från?

Publicerat

Till skillnad från många andra terrierraser så blir bordern vad den fostrats till och det gäller hela livet. Många terrierraser går inte att fostra. B)

Avlad som en hund där dom i generationer damp sprungit in i en väg,och ser ut där efter ;) nog ska dom ha en nos att sticka i blöt :P

Terriers överlag är sjukt lungna och tvär vänder på 1sek när det gäller,dom som inte gör brukar fokusera på fel saker och haft 2 sådana..

Publicerat

lite tycke och smak. har jagat med tysk terrier , JRT, parson.

men alla har sina för o nackdelar,

men ska du ha en JRT kolla med http://www.spotlightjrt.com/ allt http://www.freewebs.com/jacktales/ . vet att bägge har bra o intressanta hundar för gryt jakt, sist nämnda kenneln kör även stöt jakt med sina hundar.

Karl.Ö har även en hane från jacktales

ska du ha en parson är de ju klart Radagast som gäller,

tysk terrier http://parlours.se/ deras hundar har ja jagat med o tycker själv dom är bra, allt Sotravens.se

Publicerat

Har en BT hanvalp till salu om du är intresserad!

Christer

Kennel Kontrast

www.kennelkontrast.se

Publicerat
  • Författare

Tack men vi har inte tänkt stressa köpet, vi väntar lite och vill helst ha en tik.