Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nyutvecklad ljuddämpare?

Featured Replies

Publicerat

Har ev en lite kul grej på G..

En kompis håller på att utveckla ljuddämpare, begriper inte hälften av vad han surrar om men det är lite spännande iaf. Jag ska testa två som det lät och i första hand är det dämpare till klass 4 som är ytterst korta och lätta. Fanns i två versioner, en extremt kompakt och lätt som bara tar subsonicplugg och sen en lite större men ffa jävligt liten såvitt jag fattat som ska kirra även supersonic. Det jag är mest nyfiken på är om den kirrar MachII:an för där behöver jag verkligen hjälp!

Ska bli skitkul att jämföra med nuvarande RCC burk faktiskt!

Lär väl återkomma om drygt två veckor, ska ge mej på detta när jag kommer från Grekland här i maj.

Är den vettig så kanske man kan kirra lite "jaktsnacksrabatt"?

Mvh!

Publicerat
Har ev en lite kul grej på G.. En kompis håller på att utveckla ljuddämpare, begriper inte hälften av vad han surrar om men det är lite spännande iaf. Jag ska testa två som det lät och i första hand är det dämpare till klass 4 som är ytterst korta och lätta. Fanns i två versioner, en extremt kompakt och lätt som bara tar subsonicplugg och sen en lite större men ffa jävligt liten såvitt jag fattat som ska kirra även supersonic. Det jag är mest nyfiken på är om den kirrar MachII:an för där behöver jag verkligen hjälp! Ska bli skitkul att jämföra med nuvarande RCC burk faktiskt! Lär väl återkomma om drygt två veckor, ska ge mej på detta när jag kommer från Grekland här i maj. Är den vettig så kanske man kan kirra lite "jaktsnacksrabatt"? Mvh!

Intressant!

Gör han även klass 2??

Publicerat

Å klass 1? Vet inte om jag orkar slutföra mitt bygge nu :blush:

Publicerat

Kanske en till min 416 rem mag med inbyggd rekyldämapre om priset är det rätta. :)

Publicerat
  • Författare

Jo det skulle komma sa han men han inväntade div tllstånd från div myndigheter..

Mvh!

Publicerat

Jo det skulle komma sa han men han inväntade div tllstånd från div myndigheter..

Mvh!

Det är ju du som har kontakterna , lura fram några underskrifter så är fallet löst ;)B)

Publicerat
  • Författare

Ja heller hur? :D

Satt och rensade mailen inatt på jobbet, hittade en korrespondens med just tillstånd.. de var ytterst korrekta, fan ingen gräddfil där inte :angry:

Mvh!

Publicerat

Fel snubbe du mailar med bara, Finns ALLTID en gräddfil. JAG vet. :ph34r:

//

Publicerat

Är det på din quad dom ska provas? om så är jag väldigt intresserad av utfallet för just mach2 , vi kan prova med min också och jämföra min dämp med.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Kommer att få med mej två modeller hem för mer ingående test. De är av aluminium men med dubbla väggar som jag fattade, förstärkta i fram där mest ljud går ut så jo nog ska vi kunna finna lämpligt tillfälle för test..Tommy hintade om att det var på G typ :wub:

Mvh!

Publicerat

Japp det är på g,börjar på måndag ^_^ Så jag har lätt att infinna mig när och hur du vill ha mig för test :P

/Mike

Publicerat
  • Författare

He he.. tänkte faktiskt hänga på dej någon natt när jag väl är hemma från utlandet och ta med dämpen då. Rimligen lär vi väl kunna prova på lämpligt ställe för att lite senare köra skarpt? Men jag hör av mej iaf när det drar ihop sig!

Mvh!

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Ok testet omän ett ganska enkelt sådant är klart!

Dämparen är av vad jag tror heter teleskopisk modell dvs den bygger en del bakåt över pipan i båda de modeller som jag fick med mej. Den för rappare kalibrar är byggd med först en större kammare som har att hantera krutgaser vid avfyrningen och sedan ett antal koniska brickor som kulan passerar igenom på sin väg mot mynningen. De koniska brickorna kan vinklas med konen frammåt eller bakåt och mellan dessa kan Johan montera olika distanser för att laborera fram vad som dämpar bäst. Tanken är att krutgaserna ska vändas och gå bakåt i burken och när det gäller 22lr så har han lyckats, vid provskjutning av ren dämp får han krutrester allra längst bak i dämpen.

Det vi testade i natt var dock den kraftigare av dem som förhoppningsvis ska fixa supersonic plugg. Johan konstruerar dämparna via ritning och skickar sedan till ett företag som tar fram burkarna enl hans spec och såvitt jag fattade så hade det varit ett antal ritningar som gått till tillverkning för att sedan återkomma för test. Vidare så höll företaget på att ta fram klass I och II burkar i detta nu som ska vara klara till Tullgarnsmässan där Johan ska visa dem. Detta fick till följd att företaget inte lyckats ta fram brickor/koner framstycken med rätt diameter på hålet, den dämp vi testade i natt var alltså byggd för 22lr och därmed suboptimal men trots det så fick vi ett spännande resultat!

Vi började med Mikes ..Ase-Utra dämpare för kal 22. En liten ståldämp som tveklöst hade en bra effekt på skottljudet. Sen skiftade vi till de andra tre och provade..

Första intrycket när samtliga fyra var testade var faktiskt att SEC:s (Sweden East Coast Supressor som firman kommer att heta) stora dämp var bäst!! Min RCC T30 dämp med .17 hål fick pisk rätt hårt faktiskt, bara SECs lilla dämp till 22lr subbar var sämre.

Sen testade vi igen att ställa de två bästa mot varandra men då gick det fan inte att avgöra någon skillnad.. möjligen att Ase-Utra var bättre men där var skillanden hårfin.

Testet var allt annat än vetenskapligt, vi provade i samband med kontrollskjutning av träffläget för de olika dämparna och där visade det sig att ingen av dämparna påverkade träffläget i någon utsträckning alls, trots dåligt stöd så satt det en fin grupp med skott på exakt samma ställe efteråt.

Slutsatsen är iaf att om Johan kan kirra eller när Johan har kirrat en SEC burk helt igenom byggd för kaliber .17 så tror vi att den på allvar kan vara bäst i vårt lilla test! Det roliga med detta är att jag åter känner ett påtagligt hopp att kunna använda Mach II i samband med jakt i byn för kan man bara få ned ljudet en del så är kalibern i övrigt TOTALT optimal för ändamålet!!

Kan han bara få dessa klass I och II burkar klara så han kan kirra Mach burken så blir detta skitbra. Sen finns det, såvitt jag fattade, möjlighet att ändra de olika kamrarnas storlek i burken och kanske på så sätt mölighet att hämta hem ytterligare ngr decibell.

Burken är iaf uppbyggd av aluminium men har dubbla höljen och ..tror jag.. en liten luftspalt mellan innerhöljet och ytterhöljet. Dämparen känns tveklöst mer solid än RCCs burk och det ska bli jävligt spännande att få testa klass två burken på Vixen när den är klar! Har en påtaglig känsla att även där finns rätt mycket decibell att hämta hem!

To be continued!!!

Mvh!!

Publicerat

Aha, det blir lite som Tupac vs Notoriuos B.I.G battle.... East coast/West coast... SEC/RCC :D

Publicerat

Min är en ASE-Utra rimfire.

Tror även jag att när den stora dämpen med kal 17 bafflar och fronter är klar så kommer den absolut vara bäst!

Ser fram mot test del två B)

/Mike

Publicerat
  • Författare

Aha, det blir lite som Tupac vs Notoriuos B.I.G battle.... East coast/West coast... SEC/RCC :D

:lol: :lol:

Dessvärre är RCC piskad redan men jag ska i ärlighetens namn säga att Roger fick i uppdrag av mej när jag skulle ha .17-burken att sätta ihop en vanlig T30 fast med kaliber 17 hål. Så det är möjligt att han kan hämta hem några decibel om han får chansen. Innan T30 burken så hade jag haft en annan burk hemma för test som inte föll väl ut så det är möjligt att han har någon ny burk klar redan nu, jag vet inte. SEC känns dock lite mer spännande då Johan själv är kommunskytt och därmed har ett större driv att ta fram ngt optimalt för oss med skumma tillstånd medan Roger nog vänder sig mot mer konventionella kunder.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Min är en ASE-Utra rimfire.

Tror även jag att när den stora dämpen med kal 17 bafflar och fronter är klar så kommer den absolut vara bäst!

Ser fram mot test del två B)

/Mike

Mee to men då ska den där jävla Christian ge fullkomligt fan i min mjölk!

:wub::lol:

Publicerat

?

Det är tur att jag inte vet vad ni talar om, men jag är helt klart nyfiken på dämpisharna som ni har provat.

/Christian

Publicerat

Jag pratade med Johan för ett par veckor sedan och jag måste säga att dessa dämpare låter otroligt intressant. Ser fram emot testerna :)

Publicerat

"I liiike!"

Framförallt med tanke på det uppkomna behovet av att plinka kanin i skånska hästhagar.

Skulle väldans gärna se någon filmsnutt med de olika dämparna! Snäääälla!

Publicerat

?

Det är tur att jag inte vet vad ni talar om, men jag är helt klart nyfiken på dämpisharna som ni har provat.

/Christian

Hipshot fick inget kaffe hos mig igår då sista mjölken gick åt när du och jag fikade,givetvis skyllde jag på dig :D

Jag bjussade på statoilkaffe när vi åkte dock så han ska inte gnälla så mycket :P

/Mike

Publicerat

Han får fixa en åt mig då så jag kan jämföra ?

Den dämparen Roger fixa åt mig T25 är jag ruskigt nöjd med skjuter runt o i hela byn intill hus o gator utan att folk klagar eller tänder lyset 05.00 o framåt :D

Mvh.