Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

cherokee XJ?

Featured Replies

Publicerat

Tänkte skaffa en fulbil som man inte behöver köra lika fint och försiktigt, och vill att den ska ha vettig 4wd och markfrigång. Den ska rymma en del prylar också, men det gör inget om den ser ut som fan. Pris kring 15000-20000 kr.

Med tanke på dom kraven så undrar jag om Cherokee XJ (med stora fördelningslådan) är bra? Några andra förslag?

Publicerat

Jag åker en Grand Cherokee själv. Gillar den skarp, inte minst i terrängen, men nackdelen är att den är rätt törstig.

Publicerat

Min fulbil är en Mazda B2600 och är inget annat än nöjd. Inte allt för obekväm på vägen, funkar kanon i terrängen om man bara vet hur man skall köra.

Riktig fyrhjulsdrift med fördelningslåda och inte allt för törstig trots allt. Blev mycket bättre efter att jag byt tank så det inte läcker längre :-)

Publicerat

Min fulbil ford explorer skrapade som fan när jag tog vänsterkurvor i lördags. Missljudet försvann dock när jag stannade och rev bort stänkskyddet i hjulhuset :)

Dock är det ett annat mer metalliskt skrapande som hörs nu från framvagnen även när jag kör rakt fram. Jädra otäckt och trist sådant. Är det någonstans man inte vill att bilen ska säcka ihop så är det ju i skogen :wacko:

Väldigt mycket of topic, sorry. :ph34r:

Publicerat
  • Författare

Min fulbil ford explorer skrapade som fan när jag tog vänsterkurvor i lördags. Missljudet försvann dock när jag stannade och rev bort stänkskyddet i hjulhuset :)

Dock är det ett annat mer metalliskt skrapande som hörs nu från framvagnen även när jag kör rakt fram. Jädra otäckt och trist sådant. Är det någonstans man inte vill att bilen ska säcka ihop så är det ju i skogen :wacko:

Väldigt mycket of topic, sorry. :ph34r:

Haha, ingen fara. :) Metalliskt skrapande ljud åtgärdas med volymknappen på stereon, sen är det bara bita ihop och gasa...

Hur är Ford Explorer? Nån som har Opel Frontera? Vitara? Pajero? Patrol? Eller är en gammal king cab nåt att ha?

Publicerat

Jag och min bror använder av oss Jeep xj dagligen, min standard höjd, medans brorsan är höjd och 31 tummare.

190hk hp motorer, min går på 1,3-1,4 liter/mil. Tycker dessa är väldigt bra och robusta samt lätta. Tar sig fram mycket bra och flexar väldigt bra i terrängen. Mycket bil för pengarna med det mesta i utrustning. Lätt mekade, billiga reservdelar.

Publicerat

Alla borde ha en XJ!

Publicerat

Haha, ingen fara. :) Metalliskt skrapande ljud åtgärdas med volymknappen på stereon, sen är det bara bita ihop och gasa...

Hur är Ford Explorer? Nån som har Opel Frontera? Vitara? Pajero? Patrol? Eller är en gammal king cab nåt att ha?

Forden tycker jag är väldigt komfortabel både i skog och asfalt och den startar igång fint varje gång. Köpte min gammal men nybesiktigad för 15.500 kr. Trots den är gammal så fungerar alla finesser i den, elhissar, elmotorn till takluckan, centrallås, kompass, ac... inget som havererat.

Publicerat

XJ 4.0 tar sig fram överallt!

Synd du inte frågade lite tidigare för jag skänkte nyss bort min -95 XJ 4.0 med nya skivor, belägg och däck.

Den enda nackdelen är att den drar rejält med soppa och jag använde min som pendlarbil... :ph34r:

Nu har jag en Land Rover Disco2 i stället som är myyycket snålare på vägen... hehe... (allt är relativt! :P)

Publicerat
  • Författare

XJ 4.0 tar sig fram överallt!

Synd du inte frågade lite tidigare för jag skänkte nyss bort min -95 XJ 4.0 med nya skivor, belägg och däck.

Den enda nackdelen är att den drar rejält med soppa och jag använde min som pendlarbil... :ph34r:

Nu har jag en Land Rover Disco2 i stället som är myyycket snålare på vägen... hehe... (allt är relativt! :P)

Skänkte bort? What?!

Hur är Suzuki Vitara då? Förutom ful? :)

Publicerat

Hur är Suzuki Vitara då? Förutom ful? :)

Skitful! :lol:

De jag har åkt i har inte varit några höjdare direkt...

Publicerat

Cherokee o Grand Cherokee är bra Jeepar, men man måste nog kunna meka själv. Man får ju vad man betalar för.

Vad gäller Cherokee XJ, så bör Du satsa på en -91 eller nyare, dom som heter HO (High Output).

Många saker är förbättrade på dom.

Kolla efter rost i golvet. Bakom framhjulen där gruset stänker upp, samt bladfjädrarnas främre infästningar.

AC o elhissar är vanligt att det inte funkar.

Elfel i övrigt kommer, om det inte redan finns.

Drivknutar är lika bra att köpa några extra när man ändå håller på... Kostar en dryg hundralapp/st.

Provkörning då.

Lägg i lågväxel o lyssna efter knäppande ljud. Hör detta emellanåt är det bara att kolla på nästa Jeep. Det kan nämligen vara fördelningslådan som krånglar. Med så många lägen på så kort spak, så blir det inte mycket marginal.

Fullt fungerande greppar kuggarna endast sju mm i varandra, och blir spaklänkaget glappt blir det snart ännu mindre. Då hoppar kuggarna över ibland, och förslitningen har börjat. Justera spaklänkaget så kan det räddas.

Lyssna även efter läckande grenrör, hellst när motorn är kall. Så lång topp o grenrör vill gärna röra sig vid tempraturväxlingar...

Bakaxeln har en diffbroms. Lyft bakaxeln o lägg i friläge. Rotera ena hjulet för hand, så ska det andra snurra i samma riktning. Lägg så i P på växelspaken och gör om testet. Då ska det gå rejält tungt om allt är OK.

En sliten diffbroms påverkar inte bilen särskilt mycket, men när man väl vant sig att utnyttja den är den ganska bra. Och jättekul på vintern med bara bakhjulsdrift.

Frambromsarna har en benägenhet att värmenypa. Kolla efter missfärgningar pga överhettning. Om så är fallet, pruta o köp nya bromskolvar av stål via Autoexperten eller mekonomen. Dom säljer Hansen Racings produkter. Tror dom kostar ca 500 kr/st, och det är dom väl värda.

P bromsen fungerar nästan aldrig... Så är det bara...

Bakluckans dämpare brukar vara slut. Akta huvudet...

Bränsleförbrukning sällan under 1,5 l/mil.

Faktiskt går Grand Cherokee med 5,2 l V8 snålare med ca 1,2 l/mil. När det gäller Grand Cherokee ZJ bör man köpa -96 eller nyare pga av diverse uppdateringar. Bl.a. låser den fördelningslådan vid lågväxel. -93-95 använder viscokopplingen även på lågen.

Hör gärna av dig med frågor.

Eller skaffa konto på jeepsweden.net Där finns fler tokar som jag...

Publicerat
  • Författare

Oj, jävel vilket svar! :) Det är bara att buga och bocka!