Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Belyst punkt

Featured Replies

Publicerat

Nu vill jag höra vad era fördelar/ nackdelar med endast belyst punkt i siktet är. Har en docter 1.5- 6x42 idag. Tycker det är ett bra sikte, för man har ett synfält fritt från en massa linjer.

Vad är era erfarenheter??

Skriv i berätta

Publicerat
  • Författare

Kom igen någon måste ha några synpunkter

Publicerat

Menar du ett riktmedel utan hårkors och bara en röd punkt?

I min värld är det ett riktmedel för snabba lägen och snabba skott på korta håll, där kravet på precision är underordnat till förmån att "bara" träffa målet.

På längre håll blir det problematiskt då den röda punkten ofta täcker riktpunkten.

/Cris - som för tillfället sluddrar och borde gå och lägga sig

Publicerat

jag tror cris beskrev det ganska bra. jag har ett belyst hawkw endurance sikte. jag använder dock aldrig belysningen i dagsljus. om man inte vill ha hårkors i kikaren tycker jag man lika gärna kan köpa ett rödpunkt sikte.

Publicerat

Har ett Zeiss Varipoint med riktmedel 0 (endast punkt). Köpte det nyligen och jag tycker det är ett helt fantastiskt riktmedel. Ej använt det på jakt ännu men känslan är att detta är ett av de bästa riktmedlen för jakt. Inga linjer och annat kludd i vägen, bara en punkt där skottet ska ta.

Inte optimalt för precisionsskytte på enorma håll eller där man behöver vara noggrann med lutning på kikaren och ha stöd av stecken, men på vilt upp till 150 meter kan det inte vara några som helst problem. Med förstoringen på 10x (har ett 2,5-10) så täcker punkten 2,2 cm på 100 meter, på 150 meter således 3,3 cm.

Sen är det skillnad på bara "belyst" och belysning som är gjord för bruk även i dagsljus. På Varipoint så är punkten jättestark på dagen men "vanligt belyst" på kvällen. Perfekt både för snabba skott på drevjakt och vildsvinsvak eller bockjakt på kvällen.

Detta är inte samma belysning som i Classic eller vanliga Victory, då de endast har "kvällsbelysning" som knappt syns i dagsljus, liksom de flesta belysta sikten.

Publicerat

Har ett par varipoint med riktmedel 0. Håller med föregående inlägg....gillar inte kors och annat där streck stör bilden. För mig räcker det bra med punkt för att visa det tänkta träffläget.

Som sagt så är det inte ett passande långhållsriktmedel men den räcker väl ut till 200-250m på rå, räv.

Nackdelen som finns är att man är beroende av belysningen...utan belysning blir den svarta punkten svår att se.

Köpte precis en till varipoint i 3-12 rm 0 innan de försvinner till förmån för HT serien....där Zeiss av ngn outgrundlig anledning endast erbjuder riktmedel 60?!?!?