Publicerat April 30, 201214 yr Hej! Står i valet mellan att lease en bil eller ta ett privatlån för att köpa samma bil. Bilen är en Mitsubish L200 -07 och enligt mina beräkningar så är det i prinicp ingen skillnad. Jag behöver en bil att nyttja privat (jakt etc.) och jag behöver en bil att kunna lasta i då jag har ett bolag som gör lite hanterverksjobb på helgerna (därav möjligheten till leasing). Alt. 1 Priset ex. moms är 100 000 kr, leasingperioden är 36 månader och restvärdet på 25%. Leasingavgift (enligt DNB Nor) ca 2500 kr/mån ex. moms Skatten på förmånsvärdet 3800 kr (enligt SKV) ca 1200 kr/mån + Avdragbar moms på leasingavgift + avdragbar moms på reparation etc. + inget behov av "kontantinsats" - Något dyrare i och med restvärde på 25 000 kr efter tre år (om man vill köpa den) - Kräver administration Totalt 3700 kr/mån Alt. 2 Privatlån om 125 000 kr, avbetalningsperioden är 36 månader 7-8% ränta. Då finns möjligheten att skattefritt begära milersättning om 18,50 kr(?) milen. + Inget krångel + Jag kan ta milersättning skattefritt för de mil jag kör i tjänsten - Jag kan inte dra av momsen - Jag får betala repration etc. med skattade pengar Totalkostnad 3871 kr/mån Frågeställningar 1. Månadskostnaden är enligt min kalkyl likvärdig mellan de olika alternativen - har jag räknat rätt? 2. Finns det några andra argument som talar för eller emot alternativen? 3. Enligt min beräkningar så är leasingen något dyrare med tanke på restvärde på 25 000 kr som är kvar efter tre år. Frågan är om dessa 25 000 kr kan jämföras med kostnaderna för reparation etc. om jag har den privat (dessa kostnader betalas alltså utav en nettolön) Jag lutar åt leasing, då tid är det enda jag har gott om och lite administrativt gör mig inget. Tacksam för lite tankar och funderingar...
Publicerat April 30, 201214 yr Bilvalet är väl kanske det som mest oroande..Känner ingen som varit glad med sin L200 och tyckt den funkat bra..Varken billiga eller bra utom just i inköpet.5st är dom stackare som nu lever med sina 98-07 l200 som lagts mer pengar på än inköps värdet,så kanske fundera just om det.Nyaste l200 verkar ruggit fin att köra,men som sagt.. Allt från vevlager skurna toppar och rena motor ras och flera växel lådor senare.Nått genom gående verkar vara med olje trycket..
Publicerat Maj 1, 201214 yr Bilvalet är väl kanske det som mest oroande..Känner ingen som varit glad med sin L200 och tyckt den funkat bra..Varken billiga eller bra utom just i inköpet.5st är dom stackare som nu lever med sina 98-07 l200 som lagts mer pengar på än inköps värdet,så kanske fundera just om det.Nyaste l200 verkar ruggit fin att köra,men som sagt.. Allt från vevlager skurna toppar och rena motor ras och flera växel lådor senare.Nått genom gående verkar vara med olje trycket.. Om det är något med olje trycket får man ju en funderar på om det kontrolleras så det är rätt nivå med olja i motorn, inte ovanligt folk bara kör och tror att allat skall vara frid och fröjd mellan servicearna. Många bilar drar olja och då finns risken att det blir olje brisk och då dör alla lager och toppar som behöver olje smörjning. För trasiga lager eller skruna toppar är alla beroende på för lite olja till smörjning av lagerna.
Publicerat Maj 1, 201214 yr Författare Helst av allt hade jag velat ha en Hilux men dom är ohyggligt dyra... Det finns ju alltid ett litet orosmoment att köpa begagnade "hantverksbilar" då det ofta är företagets anställda som kör dom och då är det lika noga med att sköta dom.. Kände ej till att det är vanligare med med skurna toppar etc. på dessa bilar.. Tips på andra modeller/märken?
Publicerat Maj 1, 201214 yr Mazda eller Ford ranger använder en del kollegor men mer än att de fungerar bra vet jag tyvärr inte.
Publicerat Maj 1, 201214 yr Ranger kan man göra fina kap på. Lågt pris i förhållande vad man får. Se till att hitta en med servicebok välfylld, modell XLT eller Wildtrack. Ranger har dock inte difflock, vilket kan dra ner intresset. Dock högsta tillåtna (kg) last på flaket i klassen, tillsammans med Izuzu. Rost på huven är väl där det brukar rosta på de bilarna. Ramen brukar klara sig förhållandevis bra gällande rost. Dock är det så klart hantverkarbilar man ska undvika. Servicebok och intryck är A och O. Ranger XLT är väldigt trevlig på vägen med, mycket skönare att trycka många mil med än tex Hilux. PS. Mitsubishi L200 är väl den enda pickupen ( innan 2012 modellerna ), som har antisladd / ESP.
Publicerat Maj 2, 201213 yr Författare Jag ska definitivt undersöka de övriga alternativen.. Det är lätt att snöa in sig på endast en modell.. Oavsett bilmodell så har jag tänkt mig runt 100 000 kr och finanseringsfrågan kvar - tänker jag rätt vad gäller månadskostnad för leasing inklusive förmånsvärde?
Publicerat Maj 2, 201213 yr Är ju om inget annat ganska skönt att göra storservice, byta samtliga däck etc etc innan man löser ut bilen efter 3 år, så där försvinner en del utav förlusten "25 lakan"
Publicerat Maj 2, 201213 yr En disel Ranger verkar vara ett bra tips om du hittar någon. Frågade mig för hos en handlare om dom hade någon beg diesel Ranger inne. Det hade dom naturligtvis inte. Dom som köpte Ranger körde i regel 40-50000 mil och körde slut på bilen själva. (Sönderlastade, ovarsamma skogsturer, mm) Så det fanns eg inga beg Rangers att byta in.... FÖ så väcker den nya Rangern med 2,2L dieseln verkligen ha begär...... Men det är det där med prislappen också. Lite väl många pengar att braka ut i skogen och dra fram ved eller älgar med.
Publicerat Maj 2, 201213 yr Tänker kanske tokigt... Men efter leasingen så kostar det dig 25000:- om du vill behålla bilen, vill du inte ha den så är det bara att lämna borten. Om du köpt bilen så borde kanske värdet vara 30-50000 som du kan få om du beslutar dig för att sälja. Så skillnaden torde vara 55-75000 mellan att leasa och köpa privat.
Publicerat Maj 3, 201213 yr En disel Ranger verkar vara ett bra tips om du hittar någon. Frågade mig för hos en handlare om dom hade någon beg diesel Ranger inne. Det hade dom naturligtvis inte. Dom som köpte Ranger körde i regel 40-50000 mil och körde slut på bilen själva. (Sönderlastade, ovarsamma skogsturer, mm) Så det fanns eg inga beg Rangers att byta in.... FÖ så väcker den nya Rangern med 2,2L dieseln verkligen ha begär...... Men det är det där med prislappen också. Lite väl många pengar att braka ut i skogen och dra fram ved eller älgar med. Nya Rangern är ju den enda pickupen som har fått full pott i Euro NCAP, vilket är väldigt väldigt bra om man tänkte använda bilen på vägen. Men, som sagt, den kostar.
Publicerat Maj 7, 201213 yr Nya Rangern är ju den enda pickupen som har fått full pott i Euro NCAP, vilket är väldigt väldigt bra om man tänkte använda bilen på vägen. Men, som sagt, den kostar. Nu menar du väl om man tänkt att inte hålla sig på vägen Klart man ska ha en fårrd då
Publicerat Maj 8, 201213 yr ja visst. Men det är ju rätt skönt att ha en kärra med 5 stjärnor i EuroNCAP om olyckan inträffar, vilket oftast händer när man kör på väg och inte på off road äventyr. Tycker det är jäkligt bra att pickisar börjat satsa på säkerhet nu. (VW, Ford och även Mitsubishi)