Publicerat Maj 2, 201213 yr Hej, har en jaktmark på ca 30ha, varav 5-6 ha lägdor som det inte har gjorts något åt på minst 10 år, resten är skog. Förr fanns det en del rå men nu ser man väldigt lite så jag tänkte börja göra lite för att förhoppningsvis på sikt kunna få dit lite mer rå. Kommer sätta upp några saltstenar som första åtgärd, när tiden är rätt igen så kommer jag försöka ge predatorerna en match. Det jag som är väldigt ny på detta och utan erfarenhet undrar är vad som gör någon större verkan utan att man ska slita sig blodig. Har 1.5h enkel resa till marken så jag är inte där varje dag och har ingen som kan hjälpa mig. Marken är inte så stor (vi pratar Jämtland) och vad jag vet så är det nästan ingen annan som ger sig på predatorerna i området. Om jag gör lite simplare saker som saltstenar, ger mig på predatorer så ofta jag kan och andra saker som inte kräver daglig eller ens veckovis närvaro få någon effekt av det. Förstår att man inte kan svara säkert men jag vill veta vad jag kan förvänta mig. Det surras om viltåkrar och stödutfodring, detta är något som jag absolut kan tänka mig i framtiden men jag har inte kunskap, tid eller någon som kan praktiskt hjälpa mig för tillfället så det får avvaktas med för tillfället. Hjälper det att fälla några träd inför vintern? Isf vilka är att föredra? Jag vill helt enkelt börja någonstans men vill inte kliva in och sedan känna att jag försöker tömma båten med en tesked.
Publicerat Maj 3, 201213 yr Hej, har en jaktmark på ca 30ha, varav 5-6 ha lägdor som det inte har gjorts något åt på minst 10 år, resten är skog. Förr fanns det en del rå men nu ser man väldigt lite så jag tänkte börja göra lite för att förhoppningsvis på sikt kunna få dit lite mer rå. Kommer sätta upp några saltstenar som första åtgärd, när tiden är rätt igen så kommer jag försöka ge predatorerna en match. Det jag som är väldigt ny på detta och utan erfarenhet undrar är vad som gör någon större verkan utan att man ska slita sig blodig. Har 1.5h enkel resa till marken så jag är inte där varje dag och har ingen som kan hjälpa mig. Marken är inte så stor (vi pratar Jämtland) och vad jag vet så är det nästan ingen annan som ger sig på predatorerna i området. Om jag gör lite simplare saker som saltstenar, ger mig på predatorer så ofta jag kan och andra saker som inte kräver daglig eller ens veckovis närvaro få någon effekt av det. Förstår att man inte kan svara säkert men jag vill veta vad jag kan förvänta mig. Det surras om viltåkrar och stödutfodring, detta är något som jag absolut kan tänka mig i framtiden men jag har inte kunskap, tid eller någon som kan praktiskt hjälpa mig för tillfället så det får avvaktas med för tillfället. Hjälper det att fälla några träd inför vintern? Isf vilka är att föredra? Jag vill helt enkelt börja någonstans men vill inte kliva in och sedan känna att jag försöker tömma båten med en tesked. Lite tips http://www.jagareforbundet.se/Jagareforbundet/Tidigare-projekt/Viltvard/
Publicerat Maj 3, 201213 yr Författare Lite tips http://www.jagarefor...ojekt/Viltvard/ Kanonläsning, tack!
Publicerat Maj 3, 201213 yr Hej, har en jaktmark på ca 30ha, varav 5-6 ha lägdor som det inte har gjorts något åt på minst 10 år, resten är skog. Förr fanns det en del rå men nu ser man väldigt lite så jag tänkte börja göra lite för att förhoppningsvis på sikt kunna få dit lite mer rå. Kommer sätta upp några saltstenar som första åtgärd, när tiden är rätt igen så kommer jag försöka ge predatorerna en match. Det jag som är väldigt ny på detta och utan erfarenhet undrar är vad som gör någon större verkan utan att man ska slita sig blodig. Har 1.5h enkel resa till marken så jag är inte där varje dag och har ingen som kan hjälpa mig. Marken är inte så stor (vi pratar Jämtland) och vad jag vet så är det nästan ingen annan som ger sig på predatorerna i området. Om jag gör lite simplare saker som saltstenar, ger mig på predatorer så ofta jag kan och andra saker som inte kräver daglig eller ens veckovis närvaro få någon effekt av det. Förstår att man inte kan svara säkert men jag vill veta vad jag kan förvänta mig. Det surras om viltåkrar och stödutfodring, detta är något som jag absolut kan tänka mig i framtiden men jag har inte kunskap, tid eller någon som kan praktiskt hjälpa mig för tillfället så det får avvaktas med för tillfället. Hjälper det att fälla några träd inför vintern? Isf vilka är att föredra? Jag vill helt enkelt börja någonstans men vill inte kliva in och sedan känna att jag försöker tömma båten med en tesked. Knivigt problem! I ditt läge skulle jag försöka ställa dit en liten vakkoja med kamin som det går att sova i, sedan är det väl läge för en foderspridare med exempelvis hundfoder som håller igång en åtel toppad med diverse kadaver.