Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skjuta med gammal ammo..?

Featured Replies

Publicerat

Hittade en hink full med kronans 6,5 ammo när jag höll på och rensade i ladan här hemma, en kvarleva från den tidigare ägaren av gården... Vissa patroner är lita ärgade, dom flesta inte, och skicket på kartongerna antyder att dom haft det ganska torrt under åren... Hade ni använt sån ammo..? Vad finns för risker...? Precision är inte viktigt, ska dom skjutas blir det träning av snabbskytte på nära håll på björnfigur...

Publicerat

Det värsta som kan hända är att hylsan fastnar i loppet eller att lite/inget krut brinner. Bössan exploderar nog inte i första taget om vi säger det så ;) Kanske inte är så bra för bössan om hylsorna expanderar för mycket och du måste knacka ut dom med piprensare.

Publicerat

Det värsta som kan hända är att hylsan fastnar i loppet eller att lite/inget krut brinner. Bössan exploderar nog inte i första taget om vi säger det så ;) Kanske inte är så bra för bössan om hylsorna expanderar för mycket och du måste knacka ut dom med piprensare.

Nja det är inte det värsta som kan hända,

tändhattsgenomslag är inte att leka med eller att hylsorna spricker o skickar en del av krutgasen bakåt.

Jag är ständigt skeptisk till att ge råd om detta via nätet med anledning av det ansvar man tar på sig, förvisso helt och enbart moraliskt men ändå.

Hade jag haft näven i hinken och kunnat titta på skotten så hade det varit en annan sak.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Bäst att skita i dom med andra ord..?

Skickat från min ST17i via Tapatalk 2

Publicerat

Om du funderar på hur mycket det kostar att köpa motsvarande hink med billig plugg och ställer det i relation till eventuell fara med vapen eller hälsa så kanske det blir lättare att avgöra?

Som Christian säger är det lättare att yttra sig om man hade hinken i näven och såg pluggen men eftersom förvaringen är tämligen icke-optimal så hade i alla fall jag hoppat över dem.

Hittade man hundra limpor eller så hade jag nog undersökt det hela lite närmare dock men det behöver inte vara något fel på pluggen. Tänk dock på att de kan ha legat där i 50 år! :unsure:

Jag har en 6.5x55 som är omriven för kronammo och även om det går bra i en vanlig så kan det kärva lite med tanke på att godset i den hylsan är tjockare än normalt.

Hade fri tillgång till kronplugg förut och då var det vettigt med anpassat patronläge.

Publicerat

När jag köpte min första studsare (8*57) så fick jag med någon gammal ammo till den och jag tänkte väl inte så mycket på det utan vid ett lämpligt tillfälle så for jag ner till skjutbanan i Aneby där jag bodde vid det aktuella tillfället och laddade magasinet tog sikte på en pappfig. och tryckte av och det sa väl inte mer än puff typ och kulan stannade i loppet. :( Jag funderade lite och åkte upp till stugan för där hade jag någon längre mässingstång i rätt diam. runt 7 mm så jag drog ut slutstycket och förde in stången så att den tog i kulan sedan tog jag hammaren och knackade lite försiktigt tills kulan for ut. Det var min första och sista gång som jag sköt med gammal ammo. :rolleyes:

Publicerat

Jag lånade farsgubbens kombi 6,5 och en hög med gammal militärammunition han hade hemma. Fyrade av ett antal varav 2 klickade. Bara det tycker jag är lite olustigt.

För nån månad sedan upptäckte jag att slagstiftet på kulan hade skadats. Den går inte tillbaka av sig själv vilket gör att jag ibland måste ta en kniv och peta tillbaka den efter att brutit bössan nån cm. Så uppträdde den inte innan, vet inte om det har med ammunitionen och göra men det är ett märkligt sammanträffande.

Publicerat
  • Författare

Tackar.! Min magkänsla var att det inte kändes helt ok, och det verkar vara rätt... Men man lär ju kolla lite innan man hivar ett par hundra bulor... ;)

Publicerat

Jag har en 6.5x55 som är omriven för kronammo och även om det går bra i en vanlig så kan det kärva lite med tanke på att godset i den hylsan är tjockare än normalt.

Nu är jag inte med... Alla militärpatroner jag har - m/94 och m/41 i alla upptänkliga varianter - har hylsmått och godstjocklek som ligger klart under kommersiell ammo. Samtliga kamrar också med lätthet i min egen sexånhalva, som är skuren kort (stänger knappt halvvägs på en Go) med tajt brotsch.

Vad gäller trådskaparens fråga så är det vanligaste - och farligaste - problemet med gammal ammo efterbrännare. I vissa fall kan det ge väldigt högt tryck... Med det sagt så har jag i ungdomligt oförstånd skjutit en hög ptr m/94 som var nästan lika gamla som min m/96 och ordentligt många m/41 från fyrtitalet och framåt utan problem - samtidigt som ett gäng tillverkade 1976 efterbrann och klickade---

-- Mats

Publicerat

Tackar.! Min magkänsla var att det inte kändes helt ok, och det verkar vara rätt... Men man lär ju kolla lite innan man hivar ett par hundra bulor... ;)

Är det ett större antal så kan du ju om inte annat ta rätt på kulorna? Prj m/41 skjuter riktigt bra och kan med framgång användas till Basic, fågeljakt, räv och pappälg. Prj m/94 skjuter även den tätt på 100-200 m...

-- Mats

Publicerat

Jag har också skjutit en hel del gammal M/41 plugg i nationellt bana och fält.

I såväl CG-63, FSR-89 och Sauer 200. "M/41 Prickskytte" i dom ljusbruna askarna. Nostalgiskt så det förslår och tätt sköt dom.

I FSR-89:an höll dom lätt 10:an på banspegeln.

Så jag tror nog att du kan skjuta åtminstone en del av dom. Men syna patronerna och undvik givetvis dom risigaste.

Och som nämndes ovan, kulorna finns det absolut ingen anledning att kassera.

Publicerat

Visst lyssna på dom ovannämnda. Men ser du att kulan är genomrostig tänkte jag att du hade kunnat lista ut själv att du inte kan använda den. Sköt själv lite gammal hagelammo igår och jag vettefan men hylsorna flög med när jag sköt ;) Dom lossnade alltså från hatten och flög iväg ^^ Lite offtopic men... Använd dom om hylsan är hel och hatten inte sitter löst. Jag menar... Det kan ju inte vara farligare än att handladda en hylsa flera gånger om. Då kan hylsan bli mjuk och jag har faktiskt lyckats spränga en hel hylsa i .222an... allt krut brann inte utan for in i alla jävla hål som fanns. Krutet flög inte mot mitt ansikte.

Publicerat

Tycker att några hundra för övnings ammo är billigt att skjuta än att riskera både det ena och det andra?

Tvekar man på ammon så skit i det och köp nytt eller börja ladda själv!!!

mvh