Publicerat Maj 4, 201214 yr Kördes på en sugga i morse. Har ju bar en fet hund för den uppgiften nu... blir ju smått vilken dag som helst.. Men kan ju referera lite ändå Polaren åkte dit, mindre sugga med 5 kattstora kultingar. Bilisten sa att suggan träffats i huvudet av bilen. De fick kontakt med suggan en 50-60 kilos jävligt ilsk sak.... Svår att få henne till att stå nån längre tid, tog till flykten efter nån minut. Släpptes på en hund till med hon vägrade stå. Svårt med, att bestämma om hon skulle skjutas eller inte med tanke på kultingarna. Sågs en gång i början och sen ordentligt mot slutet. Alla ben hela, ingen käke som hängde eller annat synligt fel. Invärtes skador borde gett sig till känna på den tiden, tog väl ett par timmar innan de fick kontakt och de avbröt efter 4 timmars gångstånd, korta stånd och rusningar. Efter en runda på 2,5 mil så va hon tillbaka i samma plantering där kultingarna blev kvar. Förhoppningsvis så klarar hon sig och kultingarna får en vettig uppväxt. Men det är fan så svåra beslut man ska ta i dessa lägen... Nu visste de ju att hon hade smått, hade det varit en ensam gris så vore den skjuten hur som... Men med tanke på kultingarna så friade de henne. Rätt eller fel... fan så svårt att säga...
Publicerat Maj 4, 201214 yr Tja du har nog rätt men jag resonerar som så att klarar man av att fightas under 2,5 mil så är man nog ganska pigg och rapp. Bra jobbat av din stand in.. /Christian
Publicerat Maj 4, 201214 yr Författare Tja du har nog rätt men jag resonerar som så att klarar man av att fightas under 2,5 mil så är man nog ganska pigg och rapp. Bra jobbat av din stand in.. /Christian Visst fan bör hon va pigg o rapp men grisar är otroliga kämpar även med allvarliga skador. Kan ju va sprickor i käke, skallben osv. Jag brukar skjuta den gris hunden skäller på... o det är ytterst sällan det inte varit befogat... Men visst... har fällt ett par som varit fel gris...
Publicerat Maj 4, 201214 yr Spontana känslan är att jag hade agerat likadant. Risken är att 1 sugga går plågsam död till mötes. Men risken med att skjuta är väl att 5 kultingar svälter ihjäl?
Publicerat Maj 4, 201214 yr Författare Spontana känslan är att jag hade agerat likadant. Risken är att 1 sugga går plågsam död till mötes. Men risken med att skjuta är väl att 5 kultingar svälter ihjäl? Helt rätt! fast det kan ju oxå bli så att sugga dör plågsamt och även kultingarna...
Publicerat Maj 4, 201214 yr Författare Förresten.. får väl klargöra att jag tycker polaren skötte det exemplariskt. Hans beslut att låta henne leva och det är bara han som är på plats som kan ta det beslutet. Men det svåra beslut...
Publicerat Maj 4, 201214 yr Jakob? Är ju omöjligt för oss som inte varit med att säga vad som är rätt och fel. Är ju skönt att veta om i förväg att det fanns kultingar. Annars är ju det normala att det smäller när man får läge.
Publicerat Maj 4, 201214 yr Tror också att det var rätt att hålla skott inne. Nu är det bara att hoppas att hon mår bra. Bra jobbat
Publicerat Maj 4, 201214 yr Författare Jakob? Är ju omöjligt för oss som inte varit med att säga vad som är rätt och fel. Är ju skönt att veta om i förväg att det fanns kultingar. Annars är ju det normala att det smäller när man får läge. Nope, En kille som heter Challe. O jepp det underlättar ju helt klart beslutet när man vet att där va småttingar.