Publicerat Maj 4, 201213 yr Så hände det då äntligen något , ringde en kille vid 02.30, hade skjutit på en årsgris på åtel vid 22.30, dom hade haft en spårhund där, första blodet hade dom hittat efter 40-50 meter, sen rejält med blod som avtog efter 300-400 meter, hade även hittat en bit revben. Hundföraren med spårhunden gjorde bedömningen att grisen var vid liv o bröt därför efter 400 meter. Var på plats vid tre-tiden, revbensbiten var en stor bit av ett rörben , vi tog med båda mina hundar o gick ner o började där dom brutit spårningen, spårade ca 150 meter med ungtiken i lina, verkade bara vara den skadade, va en jävla terräng o dessutom nyröjt så släppte den gamla som sakta men säkert tog sig iväg 500 meter innan upptaget kom, stod fast o fint. Dom stannade kvar med ungtiken o jag gick in på ståndskallet, klockan va då lite efter fyra så började va halvljust, så smög in utan lampa, slog på bösslampan då jag såg grisen, va en svart gris i 75 kilos klassen, höll inne skottet tills den tog ett par steg, såg att den haltade så fick in en smäll i bogen. Var en liten galt, frambenet avskjutet på ingångssidan precis under kroppen.
Publicerat Maj 5, 201213 yr Super! Här är det lungt som i graven.... Får sms ett par gånger i veckan av folk som skall ut och vaka, men antingen så skjuter de inte eller så går allt som det ska.... Kan inte nån tänka på att hundarna måste få jobba lite oxå //jonas
Publicerat Maj 5, 201213 yr Super! Här är det lungt som i graven.... Får sms ett par gånger i veckan av folk som skall ut och vaka, men antingen så skjuter de inte eller så går allt som det ska.... Kan inte nån tänka på att hundarna måste få jobba lite oxå //jonas Kan inte annat än hålla med. Är jävligt lugnt just nu, men det kan väl inte bero på att folk lärt sig skjuta?
Publicerat Maj 5, 201213 yr inte i kväll heller... Fick precis mess, "hittade precis grisen".. Fan.Jag vill ut nu!
Publicerat Maj 5, 201213 yr Författare Kan inte annat än hålla med. Är jävligt lugnt just nu, men det kan väl inte bero på att folk lärt sig skjuta? Innan detta eftersöket har det varit väldigt lugnt här med, kanske blir lite fler eftersök nu när det börjar jagas på åkrarna, har varit så förr om åren iaf, blir väl ofta lite längre håll o sämre stöd än på åtel. Får väl hoppas folk inte lärt sig skjuta för bra, vi måste ju ha något o göra oxå..
Publicerat Maj 6, 201213 yr Förstår inte de som deppar över LITE eftersök....det måste väl ändå vara positivt....hur tänker ni?
Publicerat Maj 6, 201213 yr Författare Förstår inte de som deppar över LITE eftersök....det måste väl ändå vara positivt....hur tänker ni? Är ju inte så att man hoppas någon ska skadskjuta om man vet att dom sitter ute, men när det väl händer så tycker både hundarna o jag det är skitroligt o ge oss ut, gjorde jag inte det så vore det ju onödigt o hålla på med eftersök..
Publicerat Maj 6, 201213 yr Förstår inte de som deppar över LITE eftersök....det måste väl ändå vara positivt....hur tänker ni? De är ju så att man sträva efter att det inte ska bli några eftersök. Men de händer, det vet vi alla, om inte i jakten så i trafiken. Har svårt att se att nån som hatar sysslan skulle göra det bättre än någon som brinner för det. Har man hund, tränat för uppgiften och erfarenhet så tycker man inte det är skit med eftersök. Det finns ett skadat djur där ute någonstans och man har som uppgift att avsluta lidandet. Lägg till att hundarna tycker "jobbet" är skitkul och eftersökaren likaså. Ser inget fel i det alls, alltså att man ibland tycker det är lite långtråkigt när inget händer av det man tränat för. Är ju typ lite som brandman.. inge vill att det ska brinna men när det händer så är det ju jävligt bra att någon vill släcka elden..
Publicerat Maj 6, 201213 yr De är ju så att man sträva efter att det inte ska bli några eftersök. Men de händer, det vet vi alla, om inte i jakten så i trafiken. Har svårt att se att nån som hatar sysslan skulle göra det bättre än någon som brinner för det. Har man hund, tränat för uppgiften och erfarenhet så tycker man inte det är skit med eftersök. Det finns ett skadat djur där ute någonstans och man har som uppgift att avsluta lidandet. Lägg till att hundarna tycker "jobbet" är skitkul och eftersökaren likaså. Ser inget fel i det alls, alltså att man ibland tycker det är lite långtråkigt när inget händer av det man tränat för. Är ju typ lite som brandman.. inge vill att det ska brinna men när det händer så är det ju jävligt bra att någon vill släcka elden.. Mycket bra skrivet NS Kunde inte sagt det bättre själv
Publicerat Maj 7, 201213 yr Jo det är ett hedersfyllt jobb ni gör men kommentarerna ovan gav mig en bild av att det är skit när det blir dagar utan eftersök....jag tycker precis tvärtom!
Publicerat Maj 7, 201213 yr Det är inte skit! Men precis som de andra skriver så är det faktiskt så att när man håller sig med hundar som vill man att de skall få arbeta. Även i den bästa av världar så sker felskjutningar och trafikolyckor. Det som du bör fundera på istället för att "vi" vill komma ut, är på de stackars grisar som springer runt med skottskador p g a att någon avfärdat ett dåligt skott med "äh det var nog bom". Självklart vill alla ansvarsfulla jägare oavsett om de är vakjägare eller eftersöksjägare att alla skott skall vara dödande. Men jag kan garantera dig att ingen här vill att någon gris skall få lida bara för att vi skall få "jobba" men det går inte att bortse i från att, tyvärr allt för många avfärdar dåliga skott, eller har gjort undermåliga eftersök. Drivkraften för oss är förkorta lidandet, det innebär inte att vi måste tycka att det är tråkigt och se uppdragen som något "ont" som måste utföras. Utan tvärt om så tror jag att de flesta av oss vill göra så många eftersök som det bara går, av det enkla skälet att hundar och en själv blir bättre desto fler eftersök man får gå! Det kan då låta lite märkligt att att man "längtar ut" eftersom det innebär att nått har gått fel. Men det är inte längtan efter att nått skall gå fel som det hela handlar om! Utan en längtan ut, för att lösa felskjutningen, EFTER det har gått fel! Det finns faktiskt inget motsattsförhållande där! Mvh//jonas
Publicerat Maj 7, 201213 yr Jag brukar passa på då det varit bra skott också. Svartråttan vet ju inte att djuret ligger på ett dösök. Hon tycker det är lika kul varje gång hon får dra på sig spårhalsbandet och uppskattar spårslutet lika mycket vare sig det spårats lång sträcka eller kort. Så jag har kompisar som ringer även om grisen ligger inom 100m från åteln. Det kortaste spåret hon gått på gris jag själv skjutit är ca 20m... Visserligen tränar vi ju inte uthålligheten i spårandet, men väl motivationen att hitta spårslutet. Och när vi går på trafiken vet vi ju inte om djuren ligger nära olycksplatsen.
Publicerat Maj 7, 201213 yr Bra jobbat, klockrent upplägg! (Jag hade haft svårt att låta bli att släppa ungtiken i det läget...) Om man tränar en hund på att leta upp människor i laviner så är man väl glad för att den får jobba men ledsen över att någon fått en lavin över sig. Det är två olika saker. Självklart vill vi med eftersökshundar att de ska få komma ut, eftersom vi vet att det skadeskjuts och körs på djur. Jag ser hellre att polisen ringer mig om en påkörd älg än att man finner den självdöd.
Publicerat Maj 7, 201213 yr Dösök är ju ett utmärkt sätt att träna hund på....jag kör själv vanliga blodspår med mina men det blir aldrig samma spår som färskt vilt. Missförstå mig rätt nu pöjkar men jag tycker ni gör ett kanonjobb och alla heder åt er för det men jag tyckte i alla fall att vissa kommentarer tydde på att man beklagade sig över lite action och det kan ju aldrig vara rätt enligt jaktetiken! Eftersök, trafik eller jakt, är ju aldrig en bra sak. Det är ett nödvändigt ont för att minska lidande. I den bästa av världar skulle det aldrig existera. Det är kommentarer som "Får väl hoppas folk inte lärt sig skjuta för bra, vi måste ju ha något o göra oxå.." och "inte i kväll heller... Fick precis mess, "hittade precis grisen".. Fan.Jag vill ut nu!" som jag reagerar på...... Ha en underbar dag!
Publicerat Maj 7, 201213 yr Författare Dösök är ju ett utmärkt sätt att träna hund på....jag kör själv vanliga blodspår med mina men det blir aldrig samma spår som färskt vilt. Missförstå mig rätt nu pöjkar men jag tycker ni gör ett kanonjobb och alla heder åt er för det men jag tyckte i alla fall att vissa kommentarer tydde på att man beklagade sig över lite action och det kan ju aldrig vara rätt enligt jaktetiken! Eftersök, trafik eller jakt, är ju aldrig en bra sak. Det är ett nödvändigt ont för att minska lidande. I den bästa av världar skulle det aldrig existera. Det är kommentarer som "Får väl hoppas folk inte lärt sig skjuta för bra, vi måste ju ha något o göra oxå.." och "inte i kväll heller... Fick precis mess, "hittade precis grisen".. Fan.Jag vill ut nu!" som jag reagerar på...... Ha en underbar dag! Vad gäller min kommentar så ska den kanske inte tas precis bokstavligt när det är en ( ) efter. Alla eftersök som aldrig görs är ett betydligt större jaktetisk problem, än att vi inbitna eftersöksjägare tycker det blir långtråkigt när det går alltför länge utan uppdrag.
Publicerat Maj 7, 201213 yr Vi förstår givetvis den etiska aspekten. Ibland tänker man inte direkt på va man skriver... Blir lätt en chargång eftersöksidioter emellan