Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Avlivning av skabbräv

Featured Replies

Publicerat

Får man skjuta en skabbräv efter 15 apr i norrbotten?

Finns en som stryker här på tomten.

Är lite orolig att hunden får smittan.

Publicerat

Det går under avlivning av skadat eller sjukt vilt.

Dessutom sprider de smitta!

Det är upp till den enskilde jägaren att ta beslutet men har räven skabb och lider så är den mest humana handlingen att avliva och bränna kroppen på plats så man inte sprider skabben mer.

Publicerat
  • Författare

Det går under avlivning av skadat eller sjukt vilt.

Dessutom sprider de smitta!

Det är upp till den enskilde jägaren att ta beslutet men har räven skabb och lider så är den mest humana handlingen att avliva och bränna kroppen på plats så man inte sprider skabben mer.

Finns det någonstans i jaktlagarna som styrker detta?

Har en dåre som tänker anmäla tjuvjakt.

Publicerat

Det finns närmare 15 trådar i forumet om just skabbräv såg jag när jag sökte.

Här är lagtexten:

40 b § Anträffas frilevande vilt så skadat eller i sådan belägenhet att det av djurskyddsskäl snarast bör avlivas, får djuret avlivas även om det är fredat eller om avlivningen sker på annans mark. Förordning (2009:1265).

Så det är fritt fram och personligen tycker jag det är djurplågeri att inte göra det, men det är min åsikt.

Publicerat
  • Författare

Tack!

Skall upplysa henne om detta.

Publicerat

Krasst sett behöver du inte upplysa henne, risken är att det blir ännu mer bråk? Men jag vet inte, det där kan du bara själv avgöra.

Men fimpa skabbräven och när du skjutit så kan du slå en pling till polisen och meddela dem att du gjort detta. Ta en bild av räven och så eldar du upp den. Skulle tantalorum trots att du informerat henne börja bråka så kommer du att klara dej galant!

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Krasst sett behöver du inte upplysa henne, risken är att det blir ännu mer bråk? Men jag vet inte, det där kan du bara själv avgöra.

Men fimpa skabbräven och när du skjutit så kan du slå en pling till polisen och meddela dem att du gjort detta. Ta en bild av räven och så eldar du upp den. Skulle tantalorum trots att du informerat henne börja bråka så kommer du att klara dej galant!

Mvh!

Den är fimpad och uppeldad. Granntanten är till på köpet polis till yrket, men verkar inte kunna Jaktförordningen.

Trots att hon har egna vapenlicenser, så fattar jag inte hur hon fått dom.

Hon var medlem i vårat jaktlag tidigare, men vi uteslöt henne pga de eviga konspirations teorierna hon anklagade oss för.

Ja huvva, det var en hemskt jobbig tid för alla i laget. All jakt nästan upphörde den hösten.

Varför jag ställde frågan här var att jag ville ha bekräftelse på vad jag tidigare fått veta.

Tack allihop för stödet.

Publicerat

skabb är en riktigt plågsam sjukdom, så här skulle det smälla direkt om det kom en skabbräv :)

Publicerat

En liten hint till hennes station om hur hon beter sig kanske får det att eskalera men i mitt ställe hade det varit svårt att låta bli B)

Du har ju rätten på din sida

Publicerat
  • Författare

En liten hint till hennes station om hur hon beter sig kanske får det att eskalera men i mitt ställe hade det varit svårt att låta bli B)

Du har ju rätten på din sida

Kollegorna vet hur hon är. Har pratat med hennes överordnade, och han bara skrattade åt saken.

Tillade t o m att det borde vara enligt lag en skyldighet, som vapeninnehavare att avliva såna rävar.

Publicerat

Man ska nog i alla lägen klappa på en skabb räv! Är en oerhört plågsamm sjukdom som man måste försöka att stoppa även om det är näst intill omöjligt!

Mvh