Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Geten födde 2 kid på svågerns gårdsplan i Bondersbyn

Featured Replies

Publicerat

Tidigare i veckan föddes 2 kid på svågerns gårdsplan i Bondersbyn. Dom har stannat kvar där p g a snödjupet i skogen och den dåliga betestillgången. Trädan ner mot älven är snöfri och dom har geten letat mat. Svågern har lagt ut ensilage åt henne så att hon har fått mat så att hon har kunnat producera mjölk till kidden.

Strax efter födelsen kom även 2 bockar fram och inspekterade kidden.

:wub: :wub: :wub:

Publicerat

Det är riktigt kul med en rådjurs familj på gården själv hade vi en get och 2 kid för några år sen som stog och åt äpplen som hade ramlat ner från trädet :)

Publicerat

Så roligt :) själv så har jag en havande get gåendes bara cirkus 200m från mig just nu som är otroligt bred och stor..så det närmar sig nog=)

Publicerat
  • Författare

Ja visst är det kul att få vara med om en sådan upplevelse och det är nog inte många som har varit med om detta utanför köksfönstret. :)

Publicerat

Var ovanligt tidigt. :o

Skulle inte tro att dom föder förrän om några veckor här nere.

Publicerat

Ja det va tidigt, hoppas det går bra och att dom klarar sig i detta skitväder.

Jag var i Luleå tors-fre och då var det minusgrader på natten...

Mvh

Cris

Publicerat
  • Författare

Var ovanligt tidigt. :o

Skulle inte tro att dom föder förrän om några veckor här nere.

Ja, jag tycker det också men än så länge går det bra för dom är kvar hos honom. :):wub:

Publicerat

Har fått info om första syn obsen på älgkalv. Så nu händer det grejer i våra skogar!

Publicerat

shit va kul att få uppleva, du tog möjligtvis inga bilder?

Publicerat
  • Författare

shit va kul att få uppleva, du tog möjligtvis inga bilder?

Jag var inte där vid tillfället, men jag väntar på att min slöa svåger ska få fingrarna ur häcken och skicka några till mig. :rolleyes::lol:;)

Publicerat

Okej förstår....släng uppnågra om du får:-)

Publicerat
  • Författare

Okej förstår....släng uppnågra om du får:-)

Ja, det ska jag göra när jag får dom. :)

Publicerat
  • Författare

Jag var ute och kikade efter geten och kidden och hittade dom en bit bort på grannens mark ner mot älven. Än har inte min lata svåger skickat något mail med ett bättre foto så ni får hålla till godo med det jag lyckades få ikväll. Vi fick se hans foton och några korta filmsnuttar när dom var nyfödda. Han har matat geten med morötter, äpplen, kofoder från den tiden han hade nötfoder så att hon kunde producera mjölk till kidden. Det var lite oroligt där ute på morgonen när dom såg en räv på trädan.

post-144-0-79964700-1336503633_thumb.jpg

:D

Publicerat
  • Författare

Nu har han lyckats få iväg några foton till mig svågern, men det satt långt inne. :lol:;)

När vi var i Bondersbyn igår kväll så tittade vi på foton från förra året och då hade dom också en get med 2 kid på tomten och ner mot älven som gick och betade. :) Även det var vid samma tid som i år. Varför dom föder sina kid så tidigt här uppe vet jag inte.

Geten har aldrig haft uppe bägge kidden på en gång, utan bara ett i taget medan den andra har legat och tryckt.

Då var dom inte hemma vid själva förlossningen.

post-144-0-52572000-1336554476_thumb.jpg

post-144-0-82779600-1336554495_thumb.jpg

:wub: :wub: :wub:

Publicerat

Dessutom ser geten ut att vara vid gott hull. :)

Publicerat
  • Författare

Dessutom ser geten ut att vara vid gott hull. :)

Ja, det också! :)

Publicerat

Kul med bilder, man blir nästan lite rörd:-)

Publicerat
  • Författare

Kul med bilder, man blir nästan lite rörd:-)

Tack, men jag fick tjata på honom igår kväll när vi var dit för att han skulle skicka några foton till mig! :lol:

Ja! Har getterna född sina kid söder ut ännu? Tvår år i rad nu som hon har fött sina kid hos honom och förra året var det bra förutsättningar p g a att det var bara halva snömängden ungefär och den försvann med en rasande fart på våren. Vi hade ju riktigt varmt vid den här tiden då om jag inte minns fel. Sandalväder! :wub::)

Eftersom vi har rätt bra med ren och det finns mycket uppkörda skoterspår till utfodringsplatserna så har rådjuren lärt sig var dom ska gå också.

Jag tror att det är så det ligger till. Vinterälgarna som vi har kvar sparkar ju hål i ensilagebalarna så det blir mat till rådjuren också. :wub::)

Publicerat

De har en fördröjd fosterutveckling, och vissa säger att det har med ljuset att göra,( då den fortsatta fosterutvecklingen sker).

Hur som helst är så skoj att se dessa små knytten. :wub:

Hoppas att de klarar sig.

Publicerat
  • Författare

De har en fördröjd fosterutveckling, och vissa säger att det har med ljuset att göra,( då den fortsatta fosterutvecklingen sker).

Hur som helst är så skoj att se dessa små knytten. :wub:

Hoppas att de klarar sig.

Ok! Det var mer än vad jag visste! Det har kanske ni kvinnor bättre koll på. :P:)

Ja, det får man verkligen hoppas! :)

Publicerat

Ok! Det var mer än vad jag visste! Det har kanske ni kvinnor bättre koll på. :P:)

Ja, det får man verkligen hoppas! :)

Japp, ägglossning,PMS och dylikt har vi koll på!! :lol:
Publicerat
  • Författare

Japp, ägglossning,PMS och dylikt har vi koll på!! :lol:

Ja, det har ni va! :)

Publicerat

Tack, men jag fick tjata på honom igår kväll när vi var dit för att han skulle skicka några foton till mig! :lol:

Ja! Har getterna född sina kid söder ut ännu?

Har sett några getter men tyvär inga kid. Innan jag såg bocken jag sköt så sog jag en rejält tjock get så det är nog på gång iaf:-)

Publicerat
  • Författare

Har sett några getter men tyvär inga kid. Innan jag såg bocken jag sköt så sog jag en rejält tjock get så det är nog på gång iaf:-)

Ok! Då får vi hoppas att det går bra hos dig med kidden. :)