Publicerat Maj 5, 201213 yr Hej! Har blivit sugen på att köpa choker till min Browning Citori. Frågan jag behöver hjälp med är om man kan köpa choker från Usa eller Storbrittanien och ifall någon har någon bra sida att tipsa om. Är det ens någon nämnvärd prisskillnad att handla här hemma mot utomlands? Tacksam för svar!
Publicerat Maj 5, 201213 yr Finns en tråd om Teauge choker här Där får du reda på det mesta du behöver veta för att köpa dom bästa chokerna du kan få tag i
Publicerat Maj 5, 201213 yr Du ska naturligtvis köpa Teague choker från England. Bra service,bra priser, och sen är de bäst till på köpet!!! http://www.teagueprecisionchokesltd.co.uk/
Publicerat Maj 5, 201213 yr Författare Tack! Ska kolla upp länken och kika runt lite. Är Briley någonting att ha? Verkar vara Teauge och Briley som är stora på marknaden. Såg de såldes i Usa till bra pris men man kanske inte får importera därifrån då det är en vapendel..... Eller tänker jag galet? Helt novis på det här så man har så att säga fått helt nya intressen att odla på nu =)
Publicerat Maj 5, 201213 yr Browning loves Teague, det är det enda man behöver veta! Vad gäller Invector + så är det tveklöst det som gäller, på bössor med korta choketuber så blir marginalerna mindre mellan de olika tillverkarna. Portade extended är det som gäller!
Publicerat Maj 5, 201213 yr Kastar in en fråga till Wizard: Har sett briley helix choker. Funkar det verkligen att den får snurr på svärmen??? Har svårt att tro på det. /Nicke
Publicerat Maj 5, 201213 yr Kastar in en fråga till Wizard: Har sett briley helix choker. Funkar det verkligen att den får snurr på svärmen??? Har svårt att tro på det. Först gjorde Briley en tub med raka spår för att just stoppa att förladdningen skulle kunna rotera... ...och nu har Briley gjort en tub som skall främja detta? Spåren som skall göra detta gör det utanför mynningen som en extremt extended choke. Min analys är humbug! De kan säkert tjäna några kronor på detta men skall man ha en roterande svärm (som i min åsikt enbart kommer att ge en enormt stor och gles svärm) så använder man en räfflad slugpipa och inte denna tingest. Det kommer varken att fungera eller vara till någon fördel. Lika bra som att fila ekrarna i syfte till att trimma mopeden
Publicerat Maj 5, 201213 yr Författare Då var det klart !!! Tack så otroligt mycket för all hjälp med tips och råd till en nybörjare !! Det blev 2 st Teauge extended skeet och eftersom priserna var så plånboksvänliga så blev det även 2 st extended light full av bara farten. Dock ej portade dock........ Men blir säkert inte missnöjd med tanke på nivån på skyttet en annan ligger på just nu *ler stort*
Publicerat Maj 5, 201213 yr Lika bra som att fila ekrarna i syfte till att trimma mopeden Funkar det? :D
Publicerat Maj 6, 201213 yr Min analys är humbug! Ok... Jag har testat Brileys räfflade Diffusion-choker. De skulle enligt uppgift sprida mer och jämnare än ren CYL. För att choken ska få tag i förladdningen med räfflorna så är den chokad lite. Ungefär som IC /1/4. På närmre håll, typiska skeet-håll, så skjuter den också som en IC och med ganska bra träffbild. På längre håll så verkar den sprida betydligt mer. Jag har inte testat det så ingående p.g.a. tidsbrist och andra projekt. Men jag har skjutit med den en säsong på skeetbanan och den ger ett tydigt träff/miss och rena dammolnen vid träff. När jag läser på de amerikanska hagelsidorna så verkar det som fler delar mina erfarenheter. Min gissning är att Helixen kan beté sig lite lika. Alltså att hålla önskad choke på ett visst avstånd. Hur långt ver jag inte, men twisten ser ju ganska måttlig ut. Skulle vara intressant att testa, men just nu är det helt tomt i hagelutvärderingskassan, då det är Dupleks-slug-tester på G.
Publicerat Maj 7, 201213 yr Först gjorde Briley en tub med raka spår för att just stoppa att förladdningen skulle kunna rotera... ...och nu har Briley gjort en tub som skall främja detta? Spåren som skall göra detta gör det utanför mynningen som en extremt extended choke. Min analys är humbug! De kan säkert tjäna några kronor på detta men skall man ha en roterande svärm (som i min åsikt enbart kommer att ge en enormt stor och gles svärm) så använder man en räfflad slugpipa och inte denna tingest. Det kommer varken att fungera eller vara till någon fördel. Lika bra som att fila ekrarna i syfte till att trimma mopeden Njae - nu ska du inte vara så kategorisk. Tekniken är på intet vis ny och den har en viss funktionalitet. Med raka "ränder" så hålls en plastkopp still (om den nu skulle rotera) - det ger tydligen generellt sett en marginell knappt mätbar tätare träffbild. I vissa fall kan den däremot ge extremt tätare tärffbilder. Detta verkar vara en smula slumpmässigt och tycks mest bero på kombinationen pipa/plugg. Om du har otur och plastkoppen roterar (det kan den göra om pipan är ojämn) så blir det bättre (tätare) om den inte roterar. Tekniken med tvist är lika gammal och lika känd, egentligen mer känd - läs lite om H&H och Fosbery så inser ni. Träffbilderna frän en paradoxborrad pang ger tyldiga träffbilder med "skruv" eller hur man ska säga - men även väldigt jämna träffbilder. Med plastkoppens införande så fick man än mer öppna och jämnare träffbilder med tvist än med utan - med plastkoppen så förvann ju den traditionella cylindern då plastkoppen ofta håller ihop runt ett chokesteg. Ofta är det så att ingen choke ger ganska risiga träffbilder, mycket choke ger risiga träffbilder - men lagom choke ger mycket snygga träffbilder. Detta visste bröderna Manton redan runt 1820-25 - dvs lååååångt innan choke uppfanns för att öka densiteten i träffbilderna så "chokade" Manton mynningen runt en knapp 1/20 till 1/10mm för att man insåg att det gav jämnare träffbilder - inte tätare träffbilder. Så man kan inte säga att Manton uppfann choken, men att de insåg en del av chokens egenskaper redan på mynningsladdningenstidevarv. Nu föll det hela på att man inte kan choka mer än max 1/10 på en mynningsladdare - så bröderna Manton fick inte uppfinna choken. Så givet detta så kan man ju inse att det kan vara knastigt att få till bra träffbilder med plastkopp och ren cyliner, alltså ger choken med en aning tvist en öppen träffbild och en jämn träffbild motsvarande cyl fast den är runt 1/4 till 1/2. Eller om vi ska vara exakta - den ökar spridningens kurvning precis som Jampe skriver, upp till 20m så blir det 1/4 efter det ökar spridningen till cylinder. Men med jämna träffbilder. Vilket stämmer med vad Fosbery och senare H&H också kom fram till på sin tid. Sedan att det i dag nog är mer marknadsföring än teknik och förnyelse är en annan femma, men humbug - nej, det tycker jag inte att det är. Men "nytt" säljer om man inte förstår vad som presenteras för en som köpare. /T
Publicerat Maj 7, 201213 yr Min anledning till att skriva "humbug" är för att Svensken generellt gärna vill ha bra choker men är inte beredd att betala mer än 1.20kr per plugg och då hjälper ingen choke i världen Med rätt pipor, med rätt choker och rätt plugg kan säkert paradoxborrade lösningar funka på vissa avstånd men i en "vardagsbössa" gör det föga effekt - det är min analys. Lägg pengarna på några askar bra plugg från Hull t ex så får ni troligen en betydligt större förbättring.
Publicerat Maj 7, 201213 yr Min anledning till att skriva "humbug" är för att Svensken generellt gärna vill ha bra choker men är inte beredd att betala mer än 1.20kr per plugg och då hjälper ingen choke i världen Med rätt pipor, med rätt choker och rätt plugg kan säkert paradoxborrade lösningar funka på vissa avstånd men i en "vardagsbössa" gör det föga effekt - det är min analys. Lägg pengarna på några askar bra plugg från Hull t ex så får ni troligen en betydligt större förbättring. I detta har du alldeles rätt. Man får aldrig bättre träffbilder än den svagaste länken - choke, pipa eller ammunition. Men till lite skeet duger som regel SteelMax och standard 1/4 utmärkt. /T
Publicerat Maj 7, 201213 yr Håller med ovanstående, vi kör ju Steel max i klubben, och jag skjuter den för att det är billgt helt enkelt för mig som skjutledare(har rabbatt då) men den funkar på moderata håll på våran compact och det i cyl. åxå. Men visst finns det bättre............lite dålig fjong i den. Sorry för OT............
Publicerat Maj 7, 201213 yr Håller med ovanstående, vi kör ju Steel max i klubben, och jag skjuter den för att det är billgt helt enkelt för mig som skjutledare(har rabbatt då) men den funkar på moderata håll på våran compact och det i cyl. åxå. Men visst finns det bättre............lite dålig fjong i den. Sorry för OT............ Man ska nyttja premiumammunition och premiumchoker i bra pipor när det behövs, och inte inbilla sig att man inte behöver det respektive alltid behöver den. Visst det finns roligare ammunition än SteelMax men handen på hjärtat den är svårfunnen om man inte ska pynta mer.... Men ska man en bit över 30 meter så ökar behovet av premiumgrejorna, liksom om man ska upp och härja på seriös tävling. /T
Publicerat Maj 7, 201213 yr Jag skulle nog vända på det. Om man har en medelmåttig pipa, varför förstöra det helt med skitchoker?
Publicerat Maj 8, 201213 yr provade en beretta DT11 trap model idag. 30" pipor, fasta choker 3/4 och full. 45-50m duvor gick finfint sönder med gyttorp lead max 24g 7.5 Fan vad man skulle vilja ha en DT11! tyvärr kostar de runt 7000-7500 euro...
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Jag snubblade på en liten rapport på ämnet, som kan vara aktuell för andra än TS: http://www.mn-trap.org/tech_corner/n_winston/Briley_Helix_test.pdf Resultatet är (kanske inte så förvånande vid ett 20-skotts test) inte någon signifikant skillnad.