Publicerat Maj 7, 201213 yr Funderar på att köpa mig ett eldstål. Inte ett sådant med magnesium utan ett i kolstål som man slår mot flinta. Letat runt lite men hittar inget förutom på tradera där de säljer från medeltiden. Det ska troligtvis inte vara så svårtillverkade men då jag inte har utrustning eller kunskap får det bli att köpa. Varför nu detta? Skulle man inte kunna tänka sig ett magnesiumstål? Nja, jag har redan sådant och ville pröva gammaldags med fnöske osv. Att tända med att gnida två pinnar har jag redan provat och det funkar utmärkt men tar sådan tid, flinta och stål ska gå snabbare. Jag bor ju i Skåne så flinta är det gott om. Frågan är om någon på forumet vet ställen där det säljs? Tacksam för svar!
Publicerat Maj 8, 201213 yr Finns hos de allra flesta småsmedjor, men här har du ett på nätet: http://www.shop.orsajarn.se/sv/produkter/eldstal-presentforpackning.html?XBLG3181=a603f33998c253feb52ba618a4870825