Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ni som kan allt om fiske och fiskar.

Featured Replies

Publicerat

Jag har en del funderingar. Vid min stuga i Mårdsel finns ett antal bäckar som jag alltid fått fin bäcköring i, nu är det harr i bäckarna och all öring som jag tidigare fått är helt försvunnen. Min fråga är nu, tar harren över bäckarna och "förstör" bäcköringsfisket eller är detta en ren tillfällighet?

Publicerat

Vet inte om harren gör såhär, men i vart fall så är siken en jävel på att utplåna allt annat. Här uppe finns det endel gulliga puckon? som sabbat rödingsjöar genom att plantera sik i dessa. Siken äter nämligen upp romen, vilket givetvis leder till att andra fiskar inte försökas i önskvärd omfattning.

Publicerat

har du harr i bäcken så är det bara fram med metmask, glöm flugfisket.

Publicerat
  • Författare
har du harr i bäcken så är det bara fram med metmask, glöm flugfisket

Men det är ju det jag gör...fast jag vill ha öring i stället.

Publicerat

Det brukar vara så att harren tar över vattendraget och trycker bort öringen. De ställen som man kan hitta öringen i är de lite mer strömmande delarna av bäcken eftersom öringen har mer styrka att stå där.

Här i norr har harren tagit över många vattendrag! Jag har inge större problem med det eftersom harren är både rolig att fiska och god att äta, men det är lite synd ändå. Högre upp i fjällen brukar harren inte klara sig lika bra som ex. rödingen, men det är ganska högt upp ovan trädgränsen.

Publicerat

En sak till: Minken har bidragit till öringens tillbakagång eftersom den har lättare att fånga småöring än småharr. Småöring försöker ofta gömma sig under stenar när en mink försöker ta den och det stoppar inte minken. Harren flyr istället ut i bäcken vilket gör det svårare att ta den.

Så jaga mink!!!

Publicerat
En sak till: Minken har bidragit till öringens tillbakagång eftersom den har lättare att fånga småöring än småharr. Småöring försöker ofta gömma sig under stenar när en mink försöker ta den och det stoppar inte minken. Harren flyr istället ut i bäcken vilket gör det svårare att ta den.

Så jaga mink!!!

Jaga mink? fasen heller , lägg ut långrev med strömmingsbitar så är den saken ordnad i ett nafs  ;D

Publicerat

Med andra ord FISKA mink?!      :D

Publicerat
  • Författare
Det brukar vara så att harren tar över vattendraget och trycker bort öringen.

Det var det jag misstänkte,  :P jag som hade världens kanonställe med ganska stora öringar. Jaha då blir det att hitta nytt. :-[

Publicerat
Med andra ord FISKA mink?!      :D

jäpp ;D

Publicerat
Jaga mink? fasen heller , lägg ut långrev med strömmingsbitar så är den saken ordnad i ett nafs  ;D

Med stålvajer till tafs. ;) Strömming luktar bra. ;D

Publicerat

Mink och harr är nog ditt problem.

Vi får göra en insats till hösten.

Du får låna min fälla ifall du vill (var tusan jag nu har stoppat undan den...?)