Publicerat Maj 8, 201213 yr Tänkte jag skulle få tummen ur och bygga en rävfälla i år. Jag har kollat runt lite på nätet och slås av den mängd olika fällor och konstuktioner det finns så nu känner jag att jag nog har rätt dålig koll på detta. Vad ska man bygga och vad är bra? Hur har ni löst det där med utlösningsmekanismen? tunnel eller enkel? Trä eller plåt eller nät? Singnalsystem? posta gärna bilder på era fällor. tommy
Publicerat Maj 8, 201213 yr jag har en sådan här: http://www.venari.no/img/feller/L59.pdf har svårt att fånga annat än katter och hökar i den..... Så jag kommer att göra en värmländsk tunnelfälla nästa gång.
Publicerat Maj 8, 201213 yr Värmländsk tunnelfälla, helt enkelt för den fångar bäst..och allt. Lite dyr att snickra och lite otympligare än de andra, sätter du tak på den så har du en fälla för många år framåt. De nya uppfinningarna mmskamera och/eller telefonlarm gör att man inte behöver ha den abslout synlig om man inte vill.
Publicerat Maj 10, 201213 yr Författare hittade en massa ritningar på fällor på naturvådrsverketa hemsida och värmlands fällan verkar vara da shit men jag kommer nog att försöka vidare utveckla gillret en anining. vidare tittade jag på smålandsfällan men jag tror att jag ska modifiera den om jag bygger den. samma där gillret på ritningen verkarr skit så det blir att bygga om. Vad har ni som bete?
Publicerat Maj 10, 201213 yr jag brukar ha kött eller fisk eller tex rester från skogsfågel eller hare. ihöstas så hittade vi en påkörd hare som vi satte i fällan och dagen efter så satt det en räv där så hare verkar funka bra. men det viktiga är ju att åtla in räven så att den vänjer sig att gå i fällan. då låter man den stå öppen och säkrad så att räven kan gå in och hämta mat ur fällan sen när jakten börjar så kan man gillra upp den
Publicerat Maj 13, 201213 yr hittade en massa ritningar på fällor på naturvådrsverketa hemsida och värmlands fällan verkar vara da shit men jag kommer nog att försöka vidare utveckla gillret en anining. vidare tittade jag på smålandsfällan men jag tror att jag ska modifiera den om jag bygger den. samma där gillret på ritningen verkarr skit så det blir att bygga om. Vad har ni som bete? Jag har själv ett par av Värmländska tunnelfällan (det finns bilder på Redfoxhunting.se) det giller som finns på NVV s sida funkar bra särskilt om du kombinerar betesgiller och snubbeltråd till samma utlösare! Jag har provat mindre fällor utan resultat så det får bli Värmländskt där har åtskilliga katter och Grävlingar fastnat men även några rävar fast de är så svåra att lura . De rävar som trillat dit har gjort det på hela fåglar (höns och gråfågel) det gäller även grävlingarna, då slipper man katterna i skaplig utsträckning
Publicerat Maj 13, 201213 yr Jag gjorde min första värmländska tunnelfälla för 10 år sedan å den har fungerat utmärkt. Fångade fem rävar i den första året. Vad gäller gillret så kör jag med variabeln i från ide verkstaden http://www.ideverkst.../variabeln.html. Ett mycket bra giller där känsligheten till viss mån kan ställas. Jag kör nu mera med mobiltelefon http://www.ideverkst...ringavittj.html på mina fällor så jag vet när dom slår igen. Tillverkar mina i siljan furugolv dom har plåttak & står på lastpallar. Bete! Ja allt slaktavfall å skit man kan komma över. Mata under hela året hela tiden även fast det kryllar av likmask å luktar f*n. Det har du igen senare när fångstperioden börjar.