Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur avslutar jag enklast mitt medlemsskap?

Featured Replies

Publicerat

Hur avlsutar jag enklast mitt medlemsskap i jägareförbundet?

Jag kan inte acceptera den ökade kostnaden för mitt hushåll och väljer att gå ur med till att börja med 3 medlemmar, jag har lite uppdrag i olika föreningar som är anslutna till SvJF som jag måste kolla med om jag kan fortsätta utan att vara medlem i förbundet eller om jag måste vara medlem tiden ut.

Så, hur avslutar jag enklast medlemsskapet utan att få en massa påminnelser och annan reklam hem?

Andreas - uppgiven

Publicerat

Absolut enklast är att du ringer vårt medlemsnummer (gratis): 020-220010

Mig veterligen finns inga andra organisationer som kräver medlemsskap hos oss så det är nog lugnt.

Publicerat
  • Författare

Då får jag tacka för dessa 20 år

Andreas

Publicerat

Men du Andreas, jag såg din uträkning i en granntråd. Om jag förstår det rätt så anser du att det blir 670 kronor dyrare för de 4 medlemmarna i din familj. Om du då betänker att vi höjer maxåldern från 23 till 25 år för ungdomsmedlemsskap så kommer du fyra av de kommande åren att komma undan med 300 istället för 550-någonting för respektive unge. Det innebär att du i praktiken får en höjning på en hundralapp eller två de närmsta åren, om nu dina barn var över 18.

Om du ser det "förmånspaket" vi kommer med till hösten och den nya webben som kommer snart tror jag det kan vara värt det. Dessutom, om nu din fru inte jagar så mycket kanske hon kan klara sig med hemförsäkringen och enbart stödjande medlemsskap, då bli det nog helt plötsligt tillochmed billigare några år framöver för din familj än med det gamla systemet...

Publicerat
  • Författare

som jag sagt - antingen är man medlem eller så är man inte medlem, stödmedlem utan rösträtt är inget alternativ - man är medlem för att kunna driva frågor och vara aktiv inte för att skänka bort pengar

Publicerat

Ungdomsmedlemmar har rösträtt. Men, det är klart att din fru skulle i så fall inte få det. Trots allt så blir inte kostnadsökningen 670 kronor / år, men dyrare lär det bli, det har du rätt i.

Jägareförbundet har, som de allra flesta folkrörelser, tappat betalande medlemmar i mer än 10 år. Till sist måste man välja om man ska satsa sig ur krisen eller åka vidare utför. Vi har nu valt det förstnämnda genom att t ex satsa på ungdomsmedlemmarna och en helt ny förmånsinriktning och medlemsvård. Framtiden får utvisa om det var rätt strategi. Det verkar inte så för dig, vilket var tråkigt att höra.

Publicerat
  • Författare

Mig veterligen finns inga andra organisationer som kräver medlemsskap hos oss så det är nog lugnt.

Hur är det med NVR? jag hörde rykten om att man måste vara med i något av förbunden för att få vara med där - är det bara rykten?

Andreas

Publicerat

Hur är det med NVR? jag hörde rykten om att man måste vara med i något av förbunden för att få vara med där - är det bara rykten?

Andreas

Saxat från NVRs hemsida:

Svenska Jägareförbundet svarar inom ramen för sitt allmänna uppdrag att tillsammans med Jägarnas Riksförbund tillhandahålla kompetenta eftersöksekipage och kontaktpersoner för viltolycksorganisationen och vara proaktiv i den förebyggande verksamheten.

Tror inte nåt av förbunden tar ens med tång i ickemedlemmar?

-- Mats

Publicerat

Och vem har sagt att vissa medlemskategorier inte har rösträtt? Det har alla medlemmar såklart!

Publicerat
  • Författare

Då är SvJF unikt på det sättet att stödmedlemmar har rösträtt, inte i någon annan förening som jag är medlem i har stödmedlemmar rösträtt

Andreas

Publicerat

För att vara med i NVR idag måste du ha försäkringar. Främst en ansvarsförsäkring om du eller din hund ställer till med något under eftersöket. Dessa försäkringar kan man ha genom medlemsskap i ett jägareförbund men det går också att lösa på annat sätt. Så medlemsskap är absolut inte ett krav för att få vara med i NVR men det är onekligen pilligt att försäkra upp sig privat och sedan bevisa för samordnarna att försäkringarna håller måttet.

Publicerat

Andreas: SJF är unikt på många sätt. Oftast blir man positivt överraskad, eller hur?

Publicerat

Urträdet för min del var lätt, både i handling och åsikt

Betala ej in medlemsavgifen och ring ett försäkringsbolag.

jag har tillägg på mina försäkringar, kostade 128kr / år = sparar en hel del och täcker allt som jägarförbundets försäkring gjorde

Är även eftersöksjägare åt polisen och det var inga som helst problem att ha en egen försäkring och INTE vara medlem i vargarnas... ursäkta jägarförbundet.

pga rovdjurspolitken som förs avstår jag sedan 2 år att delfinnansiera denna fars som rovdjuren är. var medlem i drygt 20 år men tröttnade.

Så mitt svar: att gå ur är enkelt, betala inte. vill man gå med är det bara att ringa eller maila

Uppmanar ingen att gå ur men heller inte att stanna kvar, eget val. Hur skall man visa sitt missnöje?

Jimmy

Publicerat

Visa sitt missnöje kan man göra på många sätt men om man går ur Jägareförbundet för att man är missnöjd med den förda rovdjurspolitiken är man nog lite snett ute. Hade denna rovdjurspolitik varit bättre utan förbundets jobb?

Sedan tror jag inte du har samma försäkringar som vi erbjuder. Har du t ex din hund försäkrad för de pengarna också?

Publicerat
  • Författare

Hunden är ju ändå försäkrad i folksam oavsett om det ingår en försäkring hos er

Publicerat

Ingår ansvars-, veterinärvårds-, rovdjurs- och livförsäkring för hunden i de där 128 kronorna?

Publicerat

Får börja med att be om ursäkt!

Missade helt att detta inte var offentlig tråd utan för förbundet, varningen kom inte upp att det var till SJF när jag gick in via länk,

om det usäktas?! (då hade jag inte gjort första inlägget)

Känns ändå som jag måste skriva en andra gång då det kommit direkt fråga.

Givetvis har jag en försäkring på hunden, tillägget gäller ansvarsbiten bla som inte täcks av den vanliga djurförsäkringen

Försäkring på hunden måste man ha ändå oavsett om man är med i sjf eller ej, det är bara att jämföra.

blev av med en hund 2008 och det var jäkla tur att jag hade egen försäkring för den "inbakade" gav 0 kr i min kassa.

För att inte "störa" denna tråd mer så föreslår jag att svar följs upp i allmän tråd, regler skall följas oavsett om man är medlem eller ej.

Tackar

Publicerat

Ähh, ingen fara, du får gärna skriva här för min del. Men, år 2008 hade vi helt andra försäkringslösningar än vad vi har idag. Maila mig så skickar jag över vår försäkringsredovisning. Den är rätt bra, tycker jag själv...

Publicerat
  • Författare
Och vem har sagt att vissa medlemskategorier inte har r?䴴? Det har alla medlemmar s嫬art!

Enlift svensk jakt nyheter har stödlemmar INTE rösträtt

Andreas

Publicerat

Som tur är bestämmer inte våra tidningsskribenter vad som gäller inom svenska jägareförbundet - det styr våra stadgar över och där står inget om att begränsa rösträtt för några medlemmar. Tro inte allt du läser i en tidning, inte ens i Svensk jakt...

• 2 weeks later...
Publicerat

Flera av er har PMát och vill ha mer info om våra försäkringar. Jag klipper in svaret här...

Vi håller just nu på att upphandla våra medlemsförsäkringar så det finns en viss risk att denna info är inaktuell inom några månader. Direktiven är dock för upphandlingen att inga villkor får försämras, så ni får väl se denna redovisning som en "lägstanivå"...

De medlemsförsäkringar som ingår i medlemsskapet som vi har av Folksam (Olycksfallsförsäkring, Ansvarsförsäkring, Krisförsäkring, Funktionärsförsäkring och Besöksförsäkring) finns beskrivna här:

http://www.folksam.se/jagareforbundet/ingarimedlemskapet

De medlemsförsäkringar som ingår i medlemsskapet som vi har via Agria (Rovdjursförsäkringen och Trafikeftersöksförsäkringen) finns beskrivna här:

http://www.jagareforbundet.se/Jagareforbundet/Medlem/Medlemsformaner/Agria/

Förutom det som ingår med automatik så har man självklart medlemsrabbat på andra försäkringar från dessa bolag och det finns också några specialförsäkringar, t ex vapenförsäkringen hos Folksam och Jaktlagsförsäkringen hos Agria, som endast kan tecknas av medlemmar i Jägareförbundet.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.