Publicerat Maj 8, 201213 yr Jag har tänkt mig att skaffa en 22lr. Har av någon anledning fastnat för Brno eller var det CZ?!? Precis här är min fundering. Dessa två betäckningar dyker upp på vad jag anser vara samma vapen. ex brno 453 och 455. Är det möjligen så att två företag gått samman? Misstänker att svaret är mycket enkelt men inte hittat något svar som får mig att sova tryggt om nätterna Hoppas någon på forumet kan hjälpa mig
Publicerat Maj 8, 201213 yr Kan inte deras historik alls så den överlåter jag till mer pålästa personer. köp du dig en 455a. det är det klart vetttigaste av dessa modeller.
Publicerat Maj 9, 201213 yr Om jag inte minns fel så har Brno idag inga vapen i 22lr och tillverkar bara brytvapen i olika form. Är det en 453 eller 455 så är det en CZ men vissa säljare envisas med att saluföra den som Brno. Det är väl egentligen samma koncern. Ungefär som Tikka och Sako har samma ägare. Brno är ett äldre företag än CZ och har pysslat med allt från traktorer till symaskiner och maskingevär medans CZ har hållit sig mera till vapen. Tror att de båda slogs samman och blev statligt ägda under kommunistiskt styre efter andra världskriget. Nu är CZ mer framträdande här i väst i allafall. Det finns nya Brno att tillgå men CZ är betydligt vanligare. Kanske beror på att CZ mera profilerat sig mot väst och har till och med en USA baserad del av företaget som verkar göra allt för att tilltala sina amerikanska kunder.
Publicerat Maj 9, 201213 yr http://www.czub.cz/en/Default.aspx. Företaget heter Ceska Zbrojovka, därav CZ, men tillverkar fortfarande en serie brytvapen i ett dotterbolag under namnet Brno, såvitt jag förstår. Over/unders made in various configurations such as shotgun-shotgun, shotgun-rifle and rifle-rifle of the BO 800 series and the BRNO EFFECT break-action single shot rifle are the latest followers of long and glorious tradition of modern hunting and sport weapons production in the Moravian metropolis named Brno. The BRNO RIFLES, s.r.o. company is the manufacturer of these firearms ,which is a subsidiary of Česká zbrojovka a.s
Publicerat Maj 10, 201213 yr Författare Tack för svar! Då var det typ som jag trodde!! Skönt att man kan lita på detta smått fantastiska forum.