Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varmintkula?

Featured Replies

Publicerat

Vilken typ av Varmintkula använder ni? Själv kör jag med Sierra 85grs Varminter bakom 45,5grs Norma 202 o Federal 210 hatt till 6,5x55:an. På gränsen till för högt tryck men pressisionen är utmärkt. Kulan funkar precis som det är tänkt och jag är helnöjd med laddningen  :) Hade ändå varit kul att höra vad andra använder. Det finnes ju alltid bättre eller likvärdiga alternativ.

O.B.S. Som sagt ger laddningen relativt högt tryck (i min bössa iaf) om ni ska testa denna laddning så gå ner ett antal grs och testa er sakta och försiktigt uppåt.

Publicerat

222rem Speer tnt 50gr kula,laddning 21gr,norma 200 krut, går hål i hål nästan.

Har inte provat den på kråkfågel än.

1 Juli är de dax. ;D

Publicerat

22 hornet v-max 35grains framför 9,5grains vv-n110.. Gav bra skottverkan på bisam iaf  :D

Publicerat

222rem:  40 grains sierra BK, 21,5 grain norma 200. Skjuter nästan hål i hål, kommer att bli en suverän kråkamunition, aningen högt gastryck, men den går h-vettes bra. Gjorde ett test på 1,5 liters pet-flaska fylld med vatten, sköt på 80 meter, botten på plastflaskan stod kvar på marken likt ett blomkruks-underlägg, resten var söndertrasat i  små bitar, och låg ett par meter bort  ;D

Publicerat

Hmmm låter fint de ;D

Publicerat
  • Författare

Finns det ingen mer som använder Varmintkulor till klass 1 bössa?

Publicerat
  • Författare
222rem:  40 grains sierra BK, 21,5 grain norma 200. Skjuter nästan hål i hål, kommer att bli en suverän kråkamunition, aningen högt gastryck, men den går h-vettes bra. Gjorde ett test på 1,5 liters pet-flaska fylld med vatten, sköt på 80 meter, botten på plastflaskan stod kvar på marken likt ett blomkruks-underlägg, resten var söndertrasat i  små bitar, och låg ett par meter bort  ;D

Låter som en j-ligt snabb laddning...Har du mätt upp hur for den lilla kulan går? Hur funkar den på t.ex. räv?

Publicerat

Jag använder 8,5gram hålspets till min 300win mag lite över 1000m/s.

Bra effekt på den mesta.

Publicerat

95 grain V-Max framför 60 grain Mrp ca 1100m/s.

Kalibern är 6,5-06

Publicerat
Låter som en j-ligt snabb laddning...Har du mätt upp hur for den lilla kulan går? Hur funkar den på t.ex. räv?

Den ligger runt 1065 m/s i utg hastighet, men det går att skrämma upp den till 1160 m/s.Oom den funkar på räv? ja tanken är ju att all energi ska stanna i kroppen, å kulan exploderar på en gång så jag tror det funkar kanon på räv.  Jag provade  att ladda med hornday's v-max 35 grain igår, men hur mkt jag än vrider ner verktyget så får jag inte patronen i önskad längd, max patron längd med den kulan skulle bli 50,6 mm å då är det ingen frikflykt att prata om ;D, men då jag pressade ner kulan allt som gick så blev patronen 51,7, tips någon?????

Publicerat
  • Författare
Jag använder 8,5gram hålspets till min 300win mag lite över 1000m/s.

Bra effekt på den mesta.

Kan tänka mig det  ;D. 300WM är ju en ganska trevlig kaliber. Förresten såg att du har en T3 varmint...är du nöjd med bössan? Har själv funderat på att skaffa mig en sådan, dock i ngt klenare kaliber.

Publicerat
Kan tänka mig det  ;D. 300WM är ju en ganska trevlig kaliber. Förresten såg att du har en T3 varmint...är du nöjd med bössan? Har själv funderat på att skaffa mig en sådan, dock i ngt klenare kaliber.

Är väldigt nöjd skjuter bra med dom flesta kulor och till ett vetigt pris.

Laddar du själv kan du ladda ner en 300 till en 308 om du vill.

Publicerat
  • Författare
Är väldigt nöjd skjuter bra med dom flesta kulor och till ett vetigt pris.

Laddar du själv kan du ladda ner en 300 till en 308 om du vill.

Låter bra! Ju mer jag tänker på bössan desto mer ha begär får jag  ;D  Den kommer nog stå hemma i skåpet inom kort. Visst laddar jag själv, har tom verktyg till 300WM. Saken är bara den att jag har en .338WM och då tycker jag att steget ner blir för litet. Men det är klart ladda ner till .308 win prestanda går ju.