Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

I övriga EU

Featured Replies

Publicerat

Här i Sverige är det ju Naturvårdsverket som bestämmer över merparten av det som har med jakt att göra som jag ser det.

I min värld borde allt som har med jakt och vilda djur hamna under Jordbruksverket.

Hur ser det ut i övriga EU, vilka organ och instanser bestämmer över jakt och viltvård i exempelvis frankernas rike? Finns det över huvud taget statliga verk som motsvarar exempelvis ovan nämna verk?

Jag misstänker att det är i den här arean jag kan få rakast svar då ju ni arbetar över landsgränserna och säkert har kontakter inom de olika förvaltningarna i andra länder.

Publicerat

Det finns nästan lika många varianter som det finns länder. Det absolut vanligaste är nog dock att man har ett "jaktministerium". Dvs ett mer eller mindre eget statligt organ för jaktlig förvaltning. Det har vi inte i Sverige, vi har det Allmänna uppdraget och Svenska Jägareförbundet.

Man kan ha många åsikter om detta men ser man sig om i världen har vi en väldigt framstående och "jägarnära" förvaltning av de jaktbara arterna i Sverige, vilket jag tror beror på just det Allmänna uppdraget. Våra viltstammar är i en omvärldsanalys helt enastående och förvaltningen världsledande. Just nu håller rovdjuren (läs vargen) på att pajja detta. Vilket är sorgligt.

Publicerat
  • Författare

Det finns nästan lika många varianter som det finns länder. Det absolut vanligaste är nog dock att man har ett "jaktministerium". Dvs ett mer eller mindre eget statligt organ för jaktlig förvaltning. Det har vi inte i Sverige, vi har det Allmänna uppdraget och Svenska Jägareförbundet.

Nu har väl inte jägareförbundet någon beslutanderätt i några frågor som rör jakten... om så vore fallet så skulle vi nog jaga korp, ålkråka, och en rad andra predatorer i betydligt större omfattning än vad som är fallet idag.

Jag ser det som en stor nackdel att förvaltningen av vilda djur hamnar under naturvårdsverket medans hägnat vilt hamnar hos jordbruksverket... naturvårdsverket slår sig för bröstet och hänvisar till en utredning från 2009 om inställningen till rovdjur i Sverige... samma utredning/undersökning som gjordes 2004 men under 2009 tog man även med stockholmarnas åsikter och en av frågorna där var väl om svenska folket tycket att naturvårdsverket gör ett bra arbete med just rovdjursfrågorna... skulle tro att fler än jag anser att dom gör ett mindre bra arbete numera...

Påståendet om att det är vargens fel att rovdjursförvaltningen pajjat kan jag knappast hålla med om... antalet tjänstemän som sitter på fel plats i dom här frågorna är väl ungefär lika många som antalet vargar vi nu har efter årets föryngring... vargen gör ju bara vad den är programerad att göra. Det är nog dags för ganska många att kliva av sina poster när man börjar skylla på djuren som just nu är dom enda som står helt utan skuld i frågan.

Publicerat

Vi har kanske inte en formell beslutanderätt men 99% av jakttiderna är skrivna på vårt förslag. Undantagen från detta är de arter där EU, via fågeldirektivet eller art & habitatdirektivet, lagt sig i vår nationella förvaltning. Nu har vi nog förhindrat en del tokigheter även från EU, t ex råkjakten och lojakten, men där har vi inte samma påverkansmöjligheter, det är riktigt.

När något inte funkar som man vill är det naturligt att vilja flytta frågan från de som bestämmer just nu. Om du jämför vår svenska jakt med omvärldens så ska du nog dock se att allt kanske inte är pest och pina. Hur tror du t ex det skulle gå med vår löshundsjakt i framtiden om de som tog över den gamla djurskyddsmyndigheten fick bestämma? Att lasta Naturvårdsverket för den havererade rovdjurspolitiken tycker jag är direkt fel. De gör som deras styrande politiker säger åt dem och det är just det som är problemet. Man kan inte lasta NV för att vi inte har någon fungerande rovdjurspolitik, de måste man lasta politikerna för.

Sedan skyller jag absolut inte på vargen som djur. Det jag menar är att det ytterst bara är politikerna, som vi väljer, som kan styra rovdjurspolitiken. Problemet med just vargfrågan är att idag tycker inte en majoritet av svenskarna som en majoritet av jägarna i denna fråga och det märks politiskt.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.