Publicerat Maj 11, 201213 yr Skjuter som det är nu enbart med Nosler Comp 175 gr framför 43.5gr N202, Fed210 och COL på 72mm. Köpte tre högar Scenar 155gr av Exabit och tänkte provladda någon gång framöver för att ha en patron för riktigt långa håll... (skall skjuta i September) Har kollat runt lite på laddata för Scenar 155gr med N202m Fed210 och hittat lite olika förslag... Jag är ute efter en lika het laddning som min 175gr och nu undrar jag vart jag skall börja min laddstege? Har sökt och funnit att en laddar med 42.5 gr, en med 43.5 och en med 46.8 gr (vilket torde vara en tämligen full hylsa! ) Det är för lite för att jag skall kunna bilda mig en uppfattning med den ringa kunskap jag har med handladdning... Skall man pyttsa i mer krut för en lättare kula eller mindre? Jag vill att kulan skall vara supersonic på avstånd över 1000 meter, helst lite till, och den skall skjuta täta grupper på 300 meter. Det skall plinga i plåten ordentligt i höst när vi dukar upp på 1000+ meter! (om jag träffar skiten dvs... )
Publicerat Maj 12, 201213 yr diskussionen kring denna fråga ryms inte på A4-ark... du har kommit till den punkt där det inte går att prata värst mycket mer, utan man får prova sig fram. Scenaren bygger tryck lite annorlunda ärn noslern är min åsikt vilket gör att du inte kan ha samma stategi som innan. du vet heller inte ifall det svänger i onödan så du måste byta krutsort. fart är det som gäller för att nå 1000 meter, där är jbmballistics vettig att räkna med. när det gäller laddningar är det QL+empiriska data. frågan var du ska börja kan norma svara på sen är det tester som gäller.
Publicerat Maj 12, 201213 yr Du ska ha MER krut (av samma sort!) för en lättare kula. Går du ner från 175 till 155 grains finns det dock en risk att ett annat (troligtvis lite snabbare) krut är mer optimalt. I så fall kan ju krutmängden givetvis vara en helt annan och då är det laddtabeller (eller möjligtvis QL) som gäller för att lista ut lämplig startladdning till din stege. Skickat från min MK16i via Tapatalk 2
Publicerat Maj 12, 201213 yr Författare Tackar för tips och rekommendationerna och jag läser vidare. Det verkar som VV N150 verkar vara ett populärt krut för Scenar 155gr så jag skall dyka ner i det träsket men jag får åka upp till Kalle någon dag och göra en laddstege så snart jag har en hum om var jag skall börja. Det är mycket man skall lära sig nu när man har ramlat ner i bukskjutarträsket!
Publicerat Maj 12, 201213 yr Alltså, jag kan lätt säga var du skall börja, det är inte det som är det svåra. Det är friflykt, hastighet, jämnheten, ev krutsort som är det jobbiga. Du kan skjuta 202, 201 mfl men det är frågan om burn rate och hastighet också.