Publicerat Maj 12, 201213 yr hehe, tänkte bara visa första kniven . Gjord i masurbjörk, shaftläder å brickor i nysilver som mellanlägg. Bladet är ett Lauri drop point, kolstål . Används flitigt vid fisket!
Publicerat Maj 13, 201213 yr Författare Mjo,kanske något. Men tror att det främst beror på att jag behandlade skaftet riktligt med linolja/terpentin:)
Publicerat Maj 13, 201213 yr Jag tyckte det var dekorativt. Vad har du haft för tankar bakom utformningen av skaftet?
Publicerat Maj 13, 201213 yr Författare Tackar och bockar Skaftets utformning kom till av att jag har hållit i en massa polares fiskeknivar, å jag tyckte att dom satt dåligt i handen när man var fuktig eller nerkladdad med fiskslem - eller för att dom inte har lika stora händer som en själv, hehe. Samt att jag kikade runt på forumet å såg någonting liknande. Kniven sitter skönt både om man håller den som vanligt, samt om man vänder på den när man ska rensa fisken.
Publicerat Maj 16, 201213 yr hehe, tänkte bara visa första kniven . Gjord i masurbjörk, shaftläder å brickor i nysilver som mellanlägg. Bladet är ett Lauri drop point, kolstål . Används flitigt vid fisket! Riktigt tjusig kniv må jag säga men är den någe vass då?
Publicerat Maj 16, 201213 yr Trevlig! Formen förstår jag absolut om den skall användas med blöta händer. Den bästa formen är den som passar användaren och hur den ser ut är av föga betydelse på en brukskniv! I sommar skall jag komma igång med mitt knivmakeri igen, den saken är klar!
Publicerat Maj 16, 201213 yr Författare Håller helt med! Joo, knivmakeri är något ytters trevligt att hålla på med, ja, om man bortser från att det tär på plånboken...om man behåller knivarna själv
Publicerat Maj 16, 201213 yr Det tär bara på plånboken i början. Efter en stund har man så mycket prylar hemma att man kan göra 30-40 knivar utan att behöva köpa en enda pryl
Publicerat Maj 16, 201213 yr Författare Kan jag tänka mig Fick mitt paket från nordells idag, tog knappt 2 dagar Ebenholts, valnöt, lite mässingsstänger (köpte en irreterande liten diameter).. å en bra bit AEB-L. Så nu e det dags att ockupera ritbordet å få fram ett par olika former på blad å skaft. Blir fulltångare hur jag än gör.
Publicerat Maj 18, 201213 yr Bra första kniv . Jag håller med Wizzard och dej själv om att den ska passa användaren, och en bruks kniv ska självklart ha ett bra o behagligt skaft, även om jag inte riktigt håller med om formen. . Jag gillar att ha utfyllnaden på bredden istället, om du förstår vad jag menar. Seved
Publicerat Maj 18, 201213 yr Författare Trevlig med respons hur den än kommer Jo jag förstår precis. Varje kniv har sitt användningsområde och får sin prägel av knivmakarens /(kundens) preferenser. Vore ju tråkigt om alla knivar vore likadana
Publicerat Maj 18, 201213 yr I början testar man gärna lite spännande former och sen faller man in i ledet och gör "matematiskt" korrekta skaft. Dock skall man alltid utmana normen och leka med andra former för man vet inte när man kommer på någonting nytt och bra! Seved t ex är en rackare på att skafta sina redan utmärkta EDC blad och han kör inte direkt med "mainstream" modellen men å andra sidan har han prototypat rätt länge där hemma Jag har testat en massa olika former och jag har en del knivar som sitter rejält bra i näven även om man kanske inte skulle tro det vid första anblicken men jag har lång väg att vandra fortfarande... Synd att jag tappade lusten när jag skaffade bandslip som inte funkade som den skulle och sen när jag fixade den så gick det inte att beställa band utan att hala upp närmare 20 papp för en massa customtillverkade slipband... Har plockat fram 7 st riktigt trevliga knivblad och jag har mer stabbat trä och horn än vad jag kan göra av med på ett år så det skall bli någon kniv under semestern hur som haver! Lycka till med knivarna!
Publicerat Maj 18, 201213 yr Författare Trist när man tappar lusten p.g.a. maskiner som bråkar... Mjo, knivar, tycks det, kan man aldrig göra för många av De e ju så väldigt trevligt att sitta å slipa å dona när man har lite tid över! Skulle nog inte ha börjat med knivmakeriet..lite som med snuset..lätt att fastna men svårt att sluta Så många idéer som ska testas
Publicerat Maj 19, 201213 yr Väl skrivet Wizard, det är så det är. Jag har suttit o ritat, känt,kliat mej i huvet, vaknat på natten, gått ner o ritat upp en ide osv ha ha, Jag har klurat på en egen funktionell stil i 20 år ha ha. Men med det sagt, det behöver ju inte ta det för alla. Vi har ju alla olika sätt, att göra saker. Seved
Publicerat Maj 20, 201213 yr japp visst är det som wizard säger. Jag gör ofta knivar som klassas som onödiga dvs jag har ingen aning om vad dom ska användas till. Nya lösningar och matrial. problemet är att sälja dom sen för det blir ofast inte jakt knivar utan rena konstverk. Jag gör ju jakt och fiske knivar också så klart men dyker det upp en galen ide i skallen så..... Jag ligger nog lätt på ca två hundra skisser som jag inte hunnit gjort än Det absolut bästa jag gjort innom knivmakeriet var att skaffa mig en Håkanson slip. Nu ligger skapandet i min egen förmåga istället för att vara styrd av standad blad. för tillfället håller jag på med ett par fällknivar tex. ang matrial så kommer man se skaft matrial i allt Vet inte hur många soffbord jag köpt på loppis och slaktat bara för att få tag i billigt ädelträ. Kör på bara. Har du en ide om en kniv så gör den! skit i linjer och propotioner. sånnt kommer efterhand. Ska du ha den själv så spelar det ju ingen roll. Det är först när du ska sälja den till en okänd människa som man måste tänka till om linjer och harmoni. Läs böcker om knivmakeri men fastna inte i en författares tänk utan tänk själv.
Publicerat Maj 20, 201213 yr Författare Soffbord säger du...kanske dags å ta en titt i källaren å på vinden Jo jag ska nog införskaffa lite litteratur om ämnet! Å försöka snickra ihop någon jig för bandslipen..mååånga timmars slipande för hand på mitt nya (experimentella) knivblad.... Men det ska fan göras ordentligt ! Tack för alla tips och kommentarer
Publicerat Maj 20, 201213 yr du kanske har skrivit det men vad har du för slip? Ta kontakt med stockholms knivförening. Dom hjälper dig gärna och där träffar du likasinnade. Deras hemside adress hittar du på www.svenskkniv.se eller googla. känner några därifrån och dom är super trevliga och hjälpsamma.